اوباما مخالف سرسخت جورج دابلیو بوش در زمینه حضور نیروهای آمریکا در عراق بود
اوباما مخالف سرسخت جورج دابلیو بوش در زمینه حضور نیروهای آمریکا در عراق بود

اسناد جدید منتشر شده در وبگاه افشاگر «ویکی لیکس» نشان می‌دهند که مقام‌های ارشد کاخ سفید در زمان ریاست «جورج دابلیو بوش» در خفا به «باراک اوباما» رییس جمهور کنونی این کشور در نوامبر سال ۲۰۰۸ توصیه کرده بودند تا با گفت‌و‌گو با دولت وقت عراق پیرامون ادامه حضور نیروهای آمریکایی در این کشور تا […]

اسناد جدید منتشر شده در وبگاه افشاگر «ویکی لیکس» نشان می‌دهند که مقام‌های ارشد کاخ سفید در زمان ریاست «جورج دابلیو بوش» در خفا به «باراک اوباما» رییس جمهور کنونی این کشور در نوامبر سال ۲۰۰۸ توصیه کرده بودند تا با گفت‌و‌گو با دولت وقت عراق پیرامون ادامه حضور نیروهای آمریکایی در این کشور تا چند سال دیگر موافقت کند اما تیم اوباما با این درخواست مخالفت کرد.

به نوشته وبگاه «پولتیکو» این توافق که «موافقت نامه وضعیت نیروها» نام دارد، مبدل به موضوع مورد رقابت در سال‌های اخیر شده است به طوری‌که تیم بوش کماکان تاکید دارد اوباما می‌توانست آنرا تمدید نماید اما هواداران اوباما  نیز اصرار می‌ورزند که چنین موردی ممکن نبود.

«داگلاس لوت» مشاور ارشد امنیت بوش در امور عراق در یازده نوامبر در رایانامه‌ای بدین موضوع اشاره می‌کند که مقام‌های ارشد عراقی مدعی هستند که اوباما از طرح موافقتنامه وضعیت نیروها که رییس جمهور بوش آن را امضا کرد، حمایت نخواهد کرد .

البته اوباما به طور علنی هرگز جزییات موجود در این زمینه را تا زمانی که این توافقنامه به طور رسمی چند روز بعد یعنی در ۱۷ نوامبر خاتمه یافت، اشاره‌ای نکرد.

 این توافقنامه امکان حضور نیروهای آمریکایی در عراق را همراه با مصونیت‌های حقوقی تا ۳۱ دسامبر سال ۲۰۱۱ امکان پذیر ساخت.

پولتیکو با اشاره به عدم ارسال تقاضانامه اوباما به کنگره برای تصویب این توافقنامه نوشت : اوباما این توافقنامه را ‌که هنوز موضوعی بحث برانگیز می‌باشد، تمدید نکرد و تمامی نیروهای آمریکایی در عراق را قبل از خاتمه سال ۲۰۱۱ از این کشور خارج ساخت.