چرا دولت در سال انتخابات به سیب زمینی متوسل شد؟/ روحانی درباره توزیع رایگان سیب‌زمینی در دوره احمدی‌نژاد چه گفته بود؟
چرا دولت در سال انتخابات به سیب زمینی متوسل شد؟/ روحانی درباره توزیع رایگان سیب‌زمینی در دوره احمدی‌نژاد چه گفته بود؟

چند روز پیش رئیس سازمان مرکزی تعاون روستایی، از دریافت مجوز هیئت وزیران برای توزیع سیب‌زمینی و پیاز در صورت لزوم به محرومان خبر داد. اهمیت این خبر در آن است که دولت روحانی آبان ماه سال گذشته هزار و ۷۰۰ تن سیب‌زمینی کشاورزان در استان فارس را دفن کرد؛ اتفاقی که علاوه بر حاشیه‌ […]

چند روز پیش رئیس سازمان مرکزی تعاون روستایی، از دریافت مجوز هیئت وزیران برای توزیع سیب‌زمینی و پیاز در صورت لزوم به محرومان خبر داد.

اهمیت این خبر در آن است که دولت روحانی آبان ماه سال گذشته هزار و ۷۰۰ تن سیب‌زمینی کشاورزان در استان فارس را دفن کرد؛ اتفاقی که علاوه بر حاشیه‌ های سیاسی، ۶۲۰ میلیون تومان از پول بیت‌المال را به زیر خاک برد.

با این وجود، دولت به نظر، از این اقدام خود راضی بود؛ چراکه آن را در مقابل سیاستی می دانست که به زعم آنها عوام فریبی بود و در دوره احمدی نژاد در زمان انتخابات ۸۸ انجام شد.

اما اکنون دولت یک سال آخر منتهی به انتخابات ۹۶ ناگهان تغییر سیاست داده و توزیع سیب زمینی را آزاد گذاشته است. در این شرایط بد نیست به مواضع حسن روحانی در سال ۸۸ در خصوص توزیع رایگان سیب زمینی در دولت احمدی نژاد نگاهی بیندازیم تا معلوم شود آیا سیاست امروز دولت او منطبق بر همان مواضع نیست؟!

روحانی ۱۵ خرداد ۸۸ در زمانی که رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت بود در این باره گفت: «شاید برخی‌ها تصور کنند که مردم ایران به سادگی فریب می‌خوردند و با هوچی‌بازی، نمایش‌های ساختگی و دروغ‌گویی می‌توان نظر افکار عمومی را به خود جلب کرد. اما من معتقدم که مردم ما ساده نیستند و هر چند که ممکن است در ظاهر ساکت باشند، اما با هوچی‌گری، جنگ روانی و وارد کردن اتهامات سنگین به شخصیت‌های نظام نمی‌توان آرای مردم را خرید. همانطور که مطمئنم با سیب‌زمینی و تراول چک هم نمی‌توان کشور را تحت کنترل خود درآورد».

او ۲۸ فروردین ۸۸ هم گفته بود : «مردم ایران آگاه‌تر و فهیم‌تر از آن هستند که سیاست‌هایی نظیر توزیع تراول چک یا سیب‌زمینی رایگان بتواند رفتارهای انتخاباتی آن‌ها را تحت تاثیر قرار دهد و کسانی که تصور می‌کنند با چنین اقداماتی می‌توانند جامعه را به سمت دیگری ببرند، آب در هاون می‌کوبند… امیدوارم اخباری که در این زمینه در رسانه‌ها منتشر شده نادرست و ناشی از اشتباه برداشت خبرنگاران باشد. هر چند که عدم تکذیب این اخبار این نگرانی را ایجاد می‌کند که نکند واقعاً برخی‌ها فکر می‌کنند با سیب‌زمینی می‌توان ملتی چون مردم ایران را تحت تاثیر قرار داد».