لزوم عذرخواهی وزیر بهداشت از ائمه جمعه/ تکه‌پرانی به جایگاه مدافعان حرم مشکلی را حل نمی‌کند
لزوم عذرخواهی وزیر بهداشت از ائمه جمعه/ تکه‌پرانی به جایگاه مدافعان حرم مشکلی را حل نمی‌کند

اظهارات وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در سی و سومین کنگره انجمن علمی روانپزشکی ایران واکنش ائمه جمعه کشور را برانگیخت. * انتقاد امام جمعه موقت اصفهان از صحبت‌های وزیر بهداشت در جمع روانپزشکان/ دولت با پذیرش انتقادات ائمه جمعه، زمینه رفع مشکلات را فراهم کند  قسمت پایانی خطبه امروز نماز جمعه اصفهان به […]

اظهارات وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در سی و سومین کنگره انجمن علمی روانپزشکی ایران واکنش ائمه جمعه کشور را برانگیخت.

* انتقاد امام جمعه موقت اصفهان از صحبت‌های وزیر بهداشت در جمع روانپزشکان/ دولت با پذیرش انتقادات ائمه جمعه، زمینه رفع مشکلات را فراهم کند 

قسمت پایانی خطبه امروز نماز جمعه اصفهان به انتقاد خطیب جمعه از صحبت‌های وزیر بهداشت اختصاص داشت و در این رابطه گفت: وی در سخنرانی اخیر خود در جمع روان‌پزشکان بدون صحبت در مورد بحث‌های تخصصی به سراغ اظهارنظرهای سیاسی رفته و از انتقادات پیرامون دولت گلایه کرده و آن را مطلوب ندانسته است.

امام‌ جمعه موقت اصفهان افزود: من همیشه از وزیر بهداشت به عنوان یکی از وزرای شاخص دولت یازدهم یاد می‌کنم و یکی از کسانی بوده که همیشه به او دل‌بسته بوده‌ام با این حال، انتقاد سازنده سبب بهبود شرایط کشور می‌شود. دولت باید هنگام انتقاد یکی از ائمه جمعه، با پذیرش آن، زمینه رفع مشکلات را فراهم کند و در صورت اشتباه بودن آن انتقاد با منطق پاسخ آن را بدهد؛ زیرا انتقاد سازنده از ایجاد اختلاف در کشور جلوگیری می‌کند.

* تکه‌پرانی به جایگاه ائمه‌ جمعه و مدافعان حرم مشکلی را حل نمی‌کند 

حجت‌الاسلام علی زاهددوست در خطبه‌های نماز جمعه این هفته دلوار با اشاره به بیانات اخیر وزیر بهداشت درخصوص مدافعان حرم و ائمه جمعه اظهار‌ داشت: وزیر بهداشت فرد پرتلاش و خدمتگزاری است و واقعا نمی‌دانیم بر چه مبنایی چنین سخنان نابه‌جایی در ماه‌های باقی مانده از عمر دولت، مطرح می‌شود خوشبینانه این است که این اظهارات انتخاباتی باشد و به توهم غلط خود بخواهند جو عمومی و خصوصا نظر طیف جوان جامعه را به سمت خودشان مصادره کنند.

* سخنان وزیر بهداشت نادرست و از دایره انصاف خارج است

امام جمعه دلوار خطاب به وزیر بهداشت تصریح کرد: اگر این سرداران و  مدافعان حرم نبودند و در بیرون مرزها غریبانه بدون نام و ادعا از مرزهای کشور دفاع نمی‌کردند، امروز شما نه بر صندلی وزارت بودید و نه فرصت بیان این اظهارات نسنجیده را داشتید و باید در داخل کشور با نیروهای داعش و تکفیری‌ها درگیر می‌شدیم، واقعا چرا قدرشناسی نمی‌کنید؟

وی با اشاره به قسمتی از سخنان نادرست وزیر بهداشت که گفته ائمه جمعه زحمات روان‌پزشکان را زیاد نکنند، گفت: ائمه جمعه همواره دعوت کننده جامعه به آرامش بوده‌اند و اگر تذکری را مطرح می‌کنند، خیرخواهانه و مشفقانه است، لذا این گونه سخن گفتن آن هم از طرف یک وزیر نادرست و از دایره انصاف خارج است.

زاهددوست افزود: سزاوار است آقایان به جای پرداختن به این مسائل و اینگونه جوسازی‌ها به فکر معیشت و اقتصاد مردم باشند و به جای اینکه با این ادبیات با مردم صحبت کنند، به فکر برطرف کردن مشکلات مسکن و اشتغال جوانان جامعه باشند و آنچه امروز نیاز جامعه است، اینگونه اقدامات است و بدانند با تکه پراکنی به جایگاه ائمه جمعه و مدافعان حرم که نزد مردم دارای قداست و شرافت هستند، مشکلی مداوا نخواهد شد.

* وزیر بهداشت باید سریعاً نسبت به اصلاح سخنانش اقدام کند

حجت‌الاسلام سیدداوود موسوی در خطبه‎های این هفته نماز جمعه محمودآباد در واکنش به اظهارات وزیر بهداشت درباره مسائل روانی جامعه گفت: جایگاه‎های حکومتی و صاحب منصبان در نظام باید بر اظهارات خود مراقبت داشته باشند متاسفانه از وزیری که همیشه مورد حمایت تریبون‎های نماز جمعه بوده و به درایت و عقلانیت مشهور است اظهارنظری بروز کرده که باید سریعا نسبت به اصلاح آن اقدام کند.

وی افزود: آقای وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در بیانات کم‌سابقه به مسائل روانی جامعه اشاره کرده و جایگاه‎های مذهبی را موجب روان‌پریشی دانسته است که باید به ایشان عرض شود مذهب و دین عامل انسجام و قوت و قدرت جامعه و آرام بخش فضای کشور بوده که شما حکومت‌گران به ریاست خود ادامه دهید.

* چرا وزیر باید به خودش اجازه دهد در حریم دیگران وارد شود؟/امیدواریم وزیر عذرخواهی کند

حجت‌الاسلام عباس رمضانی‌پور ظهر امروز در خطبه‌های نماز جمعه شهر رفسنجان با اشاره به اینکه وزیر بهداشت به ائمه جمعه سراسر کشور اهانت کرده و گاهی حرف‌های بیجا و بی‌ربط می‌زند، بیان کرد: اما همکاری‌های مجدانه نماز جمعه در سراسر کشور در مورد طرح تحول نظام سلامت یادش رفته که در موفقیتشان اثرگذار بود.

رمضانی‌پور متذکر شد: ما این تریبون را در اختیار دانشگاه‌ علوم‌پزشکی و کارکنان آنها قرار دادیم چرا وزیر باید به خودش اجازه دهد در حریم دیگران وارد شود.

وی ادامه داد: بهتر است به حقوق‌های کلانی که شما برای اطبا درست کردید جوابگو باشید آن را که نایب رئیس مجلس رسما اعلام کرد که حقوق‌های بالای ۱۹۰ میلیون‌ تومان را برخی اطبا دریافت می‌کنند، به هرحال امیدواریم عذرخواهی شود.

* کجا و چه وقت ائمه جمعه اعصاب مردم را به‌ هم ریخته‌اند/با کدام مدرک و شواهد تمام ائمه جمعه را هدف قرار داده‌اید؟

حجت‌الاسلام محمدصادق طالبی در آیین عبادی سیاسی نماز جمعه شهر اقلید به سخنان وزیر بهداشت و درمان کشور مبنی‌ بر اینکه «ائمه جمعه اعصاب مردم را تحت تأثیر قرار ندهند، اضطراب را تحمیل نکنند و…» اشاره کرد و بیان داشت: کجا و چه وقت ائمه جمعه اعصاب مردم را به‌ هم ریختند، نسبت به شما و دیگر مسؤولان اسائه ادب و با مجموعه شما بداخلاقی و بدرفتاری کرده و خارج از نزاکت با شما برخورد کردند.

وی ادامه داد: شما با کدام مدرک و شواهد تمام ائمه جمعه را هدف قرار داده و اظهارنظر می‌کنید و از این تریبون هرچه می‌خواهید می‌گویید.

امام جمعه اقلید با بیان اینکه آیا اگر ائمه جمعه موردی از موارد حق‌وحقوق مردم را محترمانه در تریبون نماز جمعه یادآور شوند جرم است، خاطرنشان کرد: ما به احترام نظام جمهوری اسلامی و کارکنان صدیق و شریفش، بسیاری از مواردی که می‌بینیم را در تریبون نماز جمعه عنوان نمی‌کنیم چراکه نظام و آبروی افراد برای ما ارزش دارد و هرگاه که دولتی‌ها، هر مطلب و موضوعی را بخواهند برای مردم جا بیندازند مانند حمایت از طرح پزشک خانواده که هنوز درست جواب نداده است، تبلیغ و تشویق در سرشماری نفوس و مسکن و… از ائمه جمعه کمک می‌خواهند.

* اظهارات وزیر بهداشت در ارتباط با تریبون‌های نماز جمعه قابل پردازش نیست 

حجت‌الاسلام رضا سالاری ظهر امروز در خطبه‌های نماز جمعه عنبرآباد با انتقاد از سخنان اخیر وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در ارتباط با سخن وی در ارتباط با تریبون‌های نماز جمعه گفت: این دسته از اظهارات قابل پردازش نیست چون از روی عدم علمیت و نزاکت صادر شده است.

وی افزود: پرداختن به مسأله بهداشت و درمان تکلیف الهی و انقلابی است که تریبون‌های نماز جمعه تاکنون در آن پیش‌قدم بوده است.

امام جمعه عنبرآباد عنوان کرد: بیشترین کارهای تبلیغی دولت به ویژه در حوزه سلامت از طریق تریبون‌های نماز جمعه به آن پرداخته شده و این به‌دور از انصاف است که با تنگ‌نظری این دستگاه را مورد حمله قرار دهند تا دشمن از این سخن سوء‌استفاده کند.

سالاری اظهار کرد: ائمه جمعه در همه موارد می‌توانند شرعا، عرفا و حقوقا ابراز نظر کنند چون این دستگاه منتصب به مقام ولایت است لذا سخنان ایشان فصل‌الخطاب است.

وی گفت: اگر منظور وزیر بهداشت روی اعصاب مردم نرفتن است که لیبرال‌ها بیشتر روی اعصاب مردم هستند.

* آقای وزیر تبعیض و بی‌عدالتی اعصاب مردم را به هم می‌ریزد/ کشور از نفاق سازمانی رنج می‌برد 

حجت‌الاسلام‌ والمسلمین یحیی صالح‌نیا ظهر امروز در خطبه‌های نماز عبادی سیاسی جمعه این هفته کن که در مصلای این بخش و با حضور گسترده اقشار مختلف مردم برگزار شد، گفت: وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی که از متمولان این کشور است و هم سهام‌دار برخی بیمارستان‌ها و شرکت‌های تولید و یا واردات دارو اخیراً افاضه کرده‌ که «امیدوارم سیاست‌گذاران، دولت، مجلس، خطبا، ائمه جمعه و هر کسی که در کشور تریبونی دارد، زحمات شما روان‌پزشکان را زیاد نکند و اعصاب مردم را تحت تأثیر قرار ندهد».

وی ادامه داد: آقای وزیر آنچه که اعصاب مردم را به هم می‌ریزد تبعیض و رانت و بی‌عدالتی است نه گفتن حقایق، آنچه که روان هر ایرانی را پریشان می‌کند دادن ده‌ها امتیاز در مقابل تقریباً هیچ است.

* اظهارات وزیر بهداشت تأسف‌آور است

 حجت‌الاسلام نقی باقری ظهر امروز در خطبه‌های نماز شهرستان شاهین‌دژ در بخشی از سخنان خود به برخی اظهارات نادرست وزیر بهداشت مبنی بر اینکه «مشکلات کشور توسط سه دسته مدافع علم، مدافع حرم و مدافع قلم ایجاد می‌شود» بیان داشت: واقعا چنین اظهاراتی تاسف‌آور است.

* اظهارات وزیر بهداشت غیرواقعی است

حجت‌الاسلام و المسلمین محمدرضا بابایی ظهر امروز در خطبه‌های نماز جمعه فردوس از سخنان وزیر بهداشت که گفته است “خودشیفتگی مسؤولان کار دست مردم می‌دهد و در کشور ما هر کسی اظهار نظری دارد مثلاً‌ یکی سردار عَلَم بوده نوحه می‌خواند و رئیس ‌جمهور و مسؤولان را زیر سؤال می‌برد دیگری می‌شود سردار حرم و در همه حوزه‌ها اظهار نظر می‌کند، یکی نیز سردار قلم بوده و در همه حوزه‌ها حرفی دارد” انتقاد کرد و سخنان این وزیر را  تضعیف پایگاه نماز جمعه دانست.

امام جمعه فردوس به استناد گزارش شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه، افزود: بیشتر حمایت‌ها در نمازهای جمعه از دولت و به ویژه وزیر بهداشت به سبب اجرای طرح تحول سلامت صورت گرفته اما وزیر بهداشت اخیراً با سخنانی غیر واقعی تذکرات ائمه جمعه را دخالت دانسته است.

* سخنان وزیر بهداشت خلاف نظر رهبری در مورد پرهیز از دو قطبی‌سازی فضای کشور است

حجت‌الاسلام علی طالبی در خطبه‌های نماز جمعه این هفته قیدار با تأکید بر اینکه دشمن در صدد اختلاف افکنی و دو قطبی کردن جامعه اسلامی است که نمونه آن سخنان وزیر بهداشت در کنگره انجمن علمی روانپزشکی است که منجر به ایجاد فضای دوقطبی در کشور می‌شود امری که دقیقاً خلاف نظر مقام معظم رهبری است که توصیه به پرهیز از دو قطبی سازی در فضای کشور کرده‌اند، افزود: در حالی که که این وزیر در ابتدای تشکیل دولت یازدهم عملکرد موفقی داشت و به نوعی آبروی کابینه دولت بود، ولی نمی‌دانم چه عاملی باعث شده این وزیر با تغییر رویکردی ۱۸۰ درجه‌ای امروز به اینجا رسیده که در اظهارات عجیبی به سرداران حرم، قلم، علم و ائمه جمعه که از مقدس‌ترین ارکان نظام محسوب می‌شوند، توهین کرده و آنها را به روان‌پریشی و بازی با اعصاب و روان مردم متهم کرده است که در این زمینه لازم می‌‌‌دانم به چند نکته اشاره کنم، باید از آقای وزیر پرسید که چه کسانی با سلامت روانی مردم بازی می‌کنند و اضطراب و استرس در جامعه تولید می کنند؟ آیا آن سردارانی که صدها کیلومتر خارج از مرزها جان خود بر کف دست گرفتند و از کشور و امنیت دفاع می‌کنند یا کسانی که حقوق‌های نجومی می‌گیرند؟ سرداران حرم و قلم جرمشان این است که به غارتگران بیت‌المال اعراض می‌کنند با کمال تاسف از غارت‌گران با عنوان ذخیره‌های نظام یاد می‌شود و سرداران حرم که شما به برکت جانبازی آنها این منصب‌ها را دارید به روان‌پریشی متهم می‌سازید، دوم اینکه طبق‌ آمار، بیشترین همکاری‌ها و  ظرفیت‌های تبلیغی تریبون نماز جمعه در همه زمان‌ها به ویژه در این دولت، به حوزه سلامت اختصاص داده شده و این انصاف نیست که چشم بر روی این همکاری‌ها ببندیم و قاطبه تریبون‌ها و خطابه‌ها را مورد حمله قرار دهیم، مگر ائمه جمعه چه مواردی را تاکنون مطرح کرده‌اند؟ آیا غیر از این است که فرمایشات مقام معظم رهبری را تبیین فرمودند؟ آیا غیر از این است که بارها از بدعهدی آمریکایی‌‌ها در برجام سخن گفتند و امروز مشخص شده است که برجام هیچ دستاوردی ندارد؟

* آقای وزیر، آنچه اعصاب مردم را تحت تأثیر قرار می‌دهد وضعیت بد معیشت و اقتصادی مردم است 

حجت‌الاسلام سیدنورالله افشار ظهر امروز در خطبه‌های نماز جمعه این هفته شهرستان چرام به اظهارات وزیر بهداشت اشاره و عنوان کرد: اخیراً وزیر بهداشت در جمع روانپزشکان بیش از آنکه به موضوع تخصصی خود و مخاطبان بپردازد، کنایه‌های سیاسی را بیان کرده که یعنی همه سکوت کنند و نقدی بر عملکرد مدیران دولت نداشته باشند.

وی ادامه داد: وی در بخشی از سخنانش گفته یکی سردار حرم بوده و در همه حوزه‌ها اظهار نظر می‌کند و در پایان هم گفته امیدوارم سیاستگذاران، دولت، خطبا و ائمه جمعه زحمت شما روانپزشکان را زیاد نکنند و اعصاب مردم را تحت تاثیر قرار ندهند.

امام جمعه چرام با بیان اینکه دولتمردان و وزرا باید آستانه تحمل خود را بالا ببرند و نقدهای منصفانه را بشنوند و نواقص را برطرف کنند، خاطرنشان کرد: وزیر بهداشت در موضوع غیرتخصصی خود اظهار نظر می‌کند و این خود به مثابه همان اعصاب مردم را تحت تاثیر قرار دادن است.

افشار بیان کرد: همین سرداران حرم بوده‌اند که با عملیات مستشاری، سوریه و عراق را به خاطر امنیت ایران اسلامی حفظ کردند و نگذاشتند داعش آمریکایی به مرزهای کشور ما برسد تا ناامنی ایجاد کند و شهدای عزیزی تقدیم اسلام کردند.

خطیب جمعه چرام اضافه کرد: این تریبون‌های جمعه از اول انقلاب نقش روشنگری و دشمن شناسی و مبارزه با جبهه استکبار را ایفا کرده‌اند و به همین خاطر شهدای عزیزی مثل شهید دستغیب تقدیم اسلام کردند.

وی افزود: آقای وزیر آنچه اعصاب مردم را تحت تاثیر قرار می‌دهد وضعیت بد معیشت و اقتصادی مردم است، مردمی که با شرایط رکود و عدم وعده‌های ۱۰۰ روز اقتصادی در رفع مشکلات منتظر یارانه سر ماهشان هستند تا بلکه شرمنده زن و بچه خود نشوند.

افشار با بیان اینکه آنچه زحمت روانپزشکان را زیاد می‌کند بیکاری جوان و تحصل کردگان است، اظهار داشت: آنچه اینجانب و مسئولان و مردم حاضر را ناراحت کرد دیدار با خانواده شهیدی بود که تک فرزند داشت و در حال حاضر بیکار است و منتظر بوده تا شاید ما مسئولانی که صندلی خود را مرهون خون شهدا هستیم برای وی قدمی برداریم اما آنچه تاکنون انجام گرفته پاسکاری این فرزند شهید بوده است.

* سرداران حرم و علم و قلم همان روحانیون پیشتاز انقلابی هستند

حجت‌الاسلام‌ قنبرعلی احمدی نیز در خطبه‌های امروز نماز جمعه مرودشت در مورد اظهارات اخیر وزیر بهداشت بیان کرد: سرداران حرم و علم و قلم همان روحانیون پیشتاز انقلابی هستند که اگر در حماسه خلق این انقلاب پیش‌قدم نمی‌شدند مطمئن باشید که هیچ روشنفکری توانایی خلق این حماسه بزرگ را نداشت.

وی تصریح کرد: مخالف هرگونه تضعیف دولت و نقد غیرمنصفانه از سوی هر مرجعی هستیم و در تمام صحنه‌ها نیز حمایت کامل خود را از دولت به خاطر تقویت نظام خواهیم داشت اما این طرز بیان و اظهارنظر در مورد ائمه جمعه چیزی جز آب در آسیاب دشمنان ریختن نیست.

به گزارش فارس؛ وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفته بود:‌ «خودشیفتگی مسئولان کار دست مردم می‌دهد در کشور ما هر کسی اظهار نظری دارد مثلاً‌ یکی سردار عَلَم بوده، نوحه می‌خواند و رئیس‌جمهور و مسئولان را زیر سؤال می‌برد؛ دیگری می‌شود سردار حرم و در همه حوزه‌ها اظهار نظر می‌کند؛ یکی نیز سردار قلم بوده و در همه حوزه‌ها حرفی دارد».