فانی: برای ادامه همکاری آماده‌ام/ روحانی: با استعفای شما موافقت می‌شود!
فانی: برای ادامه همکاری آماده‌ام/ روحانی: با استعفای شما موافقت می‌شود!

همان‌گونه که از نامه فانی برمی‌آید، او نه تنها استعفا نداده،بلکه بر عزم خود برای پاسخگویی به استیضاح کنندگان و دفاع از عملکرد سه ساله‌اش تاکید کرده و صراحتاً بر آمادگی برای ادامه کار خود تاکید کرده؛ اما پیرو این نامه دولت با استعفای او موافقت کرد. روزنامه کیهان در شماره امروز (پنج‌شنبه) خود طی […]

همان‌گونه که از نامه فانی برمی‌آید، او نه تنها استعفا نداده،بلکه بر عزم خود برای پاسخگویی به استیضاح کنندگان و دفاع از عملکرد سه ساله‌اش تاکید کرده و صراحتاً بر آمادگی برای ادامه کار خود تاکید کرده؛ اما پیرو این نامه دولت با استعفای او موافقت کرد.

روزنامه کیهان در شماره امروز (پنج‌شنبه) خود طی گزارشی انتقادی درباره شیوه عملکرد دولت در برکناری وزیر آموزش و پرورش نوشته است: پس از آنکه جامعه چند روزی در تب و تاب تایید و تکذیب استعفای وزیر آموزش و پرورش بود،روز گذشته فانی با نگارش نامه‌ای خطاب به رئیس‌جمهور،راه همه گمانه‌زنی‌ها را بست و به همه شایعات پایان داد.

متن کامل نامه علی اصغر فانی وزیر آموزش و پرورش به رئیس جمهور به شرح زیر است:

«حجت‌الاسلام‌والمسلمین جناب آقای دکتر حسن روحانی
رئیس جمهور محترم؛
با سلام و تحیات:
پس از اطلاع از نظر جناب عالی درخصوص ضرورت ترمیم کابینه که در جلسه روز چهارشنبه ۲۸ مهرماه ۹۵ هیأت محترم دولت ابراز فرمودید؛ علی رغم آمادگی کامل برای حضور در جلسه استیضاح و ارائه گزارش عملکرد سه ساله وزارت آموزش و پرورش در دولت تدبیر و امید و پاسخ به سؤالات نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی، بدین وسیله آمادگی خود را برای عمل به هرگونه تصمیم حضرت عالی درخصوص ادامه کار خویش نیز اعلام می نمایم. والامرالیکم»

همان‌گونه که از نامه فوق برمی‌آید،فانی نه تنها استعفا نداده،بلکه بر عزم خود برای پاسخگویی به استیضاح کنندگان و دفاع از عملکرد سه ساله‌اش تاکید کرده و صراحتا بر آمادگی برای ادامه کار خود تاکید کرده است

با این حال، دقایقی پس از انتشار این نامه،رسانه‌های همسو با دولت اعلام کردند که رئیس‌جمهور با استعفای فانی موافقت نموده است.

بررسی دقیق نامه و ارزیابی حواشی متعدد و بخصوص فشارها و شایعات دوروز اخیر نشان می‌دهد که فانی با این نامه، حرف آخر را زد و موفق شد به سادگی و سرعت ، تیم عملیات روانی و شایعه ساز را دور زده و میدان بازی را تعیین کند  چرا که تنها معنی نامه او این است که استعفا نداده‌ام و نمی‌دهم ! اگر می‌خواهید نباشم، برکنارم کنید!

اما مدل برکناری فانی ،واکنش‌های فراوانی در فضای مجازی بدنبال داشت و اعتراضات زیادی را بر انگیخت. این اعتراضات البته ربطی به عملکرد پر ایراد و خطای فانی نداشت و بر روی عدم صداقت روحانی با مردم تاکید داشت.

روحانی در ۲۲ فروردین ۱۳۹۲ با شعار «نجات اقتصاد، احیای اخلاق و تعامل با جهان» در همایشی که حامیانش برای دعوت از او ترتیب داده بودند حضور یافت و برای شرکت در انتخابات ریاست جمهوری رسما اعلام کاندیداتوری کرد او در آنجا مدعی شده بود:«دولت راستگویان و درستکاران را تشکیل خواهم داد».

اما با گذشت سه و نیم سال از عمر دولت یازدهم،حباب راستگویی و درستکاری ترکید و مردم عملا با ماجراهایی مثل فیش‌های نجومی از آن شعار ناامید شدند. اما نحوه تعامل با وزرا و چگونگی اعلام استعفای آنها، اندک بارقه باقیمانده از آن شعار‌ها را هم از میان برد و نشان داد که دولتمردان، حتی در نحوه اطلاع رسانی در این موضوع هم با مردم صادق نیستند و بالاتر از این،حتی در مقابل نامه صریح یک وزیر که رسما اعلام آمادگی برای ادامه کار کرده،ادعای استعفا و سپس موافقت با استعفا می‌کنند!

در فضای مجازی اما بجز واکنش‌های متعارف و معمول،این مدل رفتار دولت دستمایه طنز و شوخی و کنایه شد و حجم انبوهی از مطایبات کاربران به موضوع استعفای اجباری وزیر آموزش و پرورش و دیگران منحصر شد .نمونه‌هایی از این دست را بخوانید:

«جناب آقای فانی وزیر محترم آموزش و پرورش،سلام علیکم،دست به مهره حرکت است! موفق باشید.حسن روحانی»

«نعمت زاده: با توجه به حجم بالای استعفا در کابینه دولت مجبوریم از کشور چین، وزیر وارد کنیم تا خدمتی هم به اشتغال مردم چین انجام داده باشیم»

«کواکبیان: رفتن فانی نشون میده این میزهای فانی در این جهان فانی به آدم‌های فانی وفا نمی‌کند!»

«جناب آقای روحانی رئیس محترم جمهوری با سلام احتراماً هُل ندین خودم می‌رم! موفق باشید. وزیر»!

این واکنش‌ها در اصل نوعی رفتار اجتماعی به ماهیت غیر صادق تعامل دولتمردان با مردم در موضوعات مهم و حساسیت برانگیزی همچون عزل و نصب وزیران است.

اندکی پس ازعزل وزیر آموزش و پرورش،بطحائی معاون پشتیبانی وزیر آموزش و پرورش به عنوان سرپرست این وزارتخانه منصوب شد.

همچنین سیدعباس صالحی به عنوان سرپرست وزارت ارشاد منصوب شد و خبر انتصاب سجادی بعنوان سرپرست وزارت ورزش و جوانان منتشر گردید اما منابع رسمی آن را تایید نکردند.