دانش‌آموزانی که الفبای فقر را به خوبی مشق می‌کنند
دانش‌آموزانی که الفبای فقر را به خوبی مشق می‌کنند

معلوم نیست تا کی می‌خواهیم شعارهای عدالت‌طلبی، آرمان‌خواهی، رفع تبعیض، برابری، برادری و از این دست شعارهای خوش آب و رنگ بدهیم. معلوم نیست تا کی درصدد هستیم در آغاز سال تحصیلی جدید از وعده‌های دل‌فریب سخن بگوئیم و از آبادانی مدارس در شهرها و حتی روستاهای دور افتاده حرف بزنیم. در این گوشه از […]

معلوم نیست تا کی می‌خواهیم شعارهای عدالت‌طلبی، آرمان‌خواهی، رفع تبعیض، برابری، برادری و از این دست شعارهای خوش آب و رنگ بدهیم. معلوم نیست تا کی درصدد هستیم در آغاز سال تحصیلی جدید از وعده‌های دل‌فریب سخن بگوئیم و از آبادانی مدارس در شهرها و حتی روستاهای دور افتاده حرف بزنیم.

در این گوشه از کشورمان که ما با وعده‌های جذاب دلخوش می‌شویم کمی آن سوتر مدیران حقوق‌بگیر نجومی هر روز ناز و کرشمه می‌آیند که چرا همه در این مملکت کار خود را رها کرده و به حقوق‌های نجومی آنها گیر داده‌اند.

ما با وعده‌ها دل‌خوشیم و مدیران نجومی ما دریافت چنین حقوق‌هایی را حق مسلم خود می‌دانند و به شدت از آن دفاع می‌کنند. مدیرانی که به تیپ و قبایشان بر می‌خورد که چرا سوژه رسانه‌ها شده‌اند.

در حالی ما با وعده‌های خوش آب و رنگ دل‌خوشیم که در شهر و دیارمان هر روز همایش‌ها و سمینارهای بی‌کاربرد برای تحقق اهداف سند چشم‌انداز ۲۰ ساله و تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی برگزار می‌شود همایش‌های آنچنانی در تالارهای مجلل با میوه‌های وارداتی که کمر تولید داخل را شکسته است و کشاورزان هر روز بدتر از دیروز متضرر می‌شوند و این ثمره برگزاری چنین نشست‌ها و همایش‌های بی‌خاصیت و بی‌هدف است.

در حالی شعار اقتصاد مقاومتی سر می‌دهیم که در روستاهایمان استعدادهای بالقوه‌ای زیر خاک مانده‌اند.

هفتمین ماه سال نیز از نیمه گذشته است و ما همچنان اندر خم یک کوچه‌ایم تا بتوانیم الفبای اقتصاد مقاومتی را معنا کنیم.

در این گوشه از شهر و دیارمان که مسؤولان  و مدیران ما همچنان از گرفتن حقوق‌‌های نجومی خود دفاع می‌کنند در آن سوی دیگر دانش‌آموزان روستای کمار سفلی از توابع شهرستان جلفا از نبود مدرسه با فقر و تنگدستی دست به گریبان هستند.

روستای کمار سفلی از توابع شهرستان جلفا و بخش سیه‌رود دارای حدود ۱۸۰ خانوار و ۸۰۰ نفر جمعیت است. این روستا یک مدرسه ابتدایی مستقل و یک مدرسه راهنمایی مشترک با روستای همجوار خود کمار علیا دارد.

دانش‌آموزان محروم روستای کمارسفلی به جای آن که الفبای دانایی بیاموزند الفبای فقر را به خوبی مشق می‌کنند. وضع نامناسب این مدرسه چه به لحاظ آموزشی  و چه به لحاظ بهداشتی و حتی تامین آب شرب برای دانش‌آموزان  حاکی از عدم توجه مسؤولان و مدیران به این روستا و دانش‌آموزان آن است. این وضعیت هم به کمک گروه‌های جهادی دانشجویی هادیشهر انجام و ترتیب یافته است.

 آقایان مدیران حقوق‌بگیر نجومی پاسخ دهند که آیا سهم آنها از بیت‌المال چپاول و غارت آن و سهم روستائیان و دانش‌آموزان کمارسفلی نیز فقر، محرومیت و تنگدستی است. تا کی باید آنها تافته‌ای جدا بافته باشند.

روستای کمارسفلی در حالی با کمبود امکانات و فقر آموزشی و تجهیزات مدرسه و آموزشی دست و پنجه نرم می‌کند که در همسایگی منطقه آزاد ارس قرار دارد و ما هر سال شاهد هستیم که منطقه آزاد ارس همایش‌ها و جشنواره‌های مختلفی را با عنوان جشنواره غذا، جشنواره تابستانی، و گردشگری، کنسرت‌های مختلف برگزار می‌کند. وقتی این دانش‌آموزان تنها با چند کیلومتر فاصله نزدیک ۲ هزار خودرو پلاک ارس از آمریکا گرفته و کشورهای مختلف می‌بینند چه فکری می‌کنند.

ما مخالف برگزاری چنین، کنسرت‌ها، مراسمات و جشنواره‌های فرهنگی و گردشگری نیستیم اما باید گفت گردشگرانی که از منطقه آزاد ارس و روستاهای اطراف گردش و بازدید می‌کنند  قطعا با چنین صحنه‌هایی نیز برخورد می‌کنند و این شایسته نیست که در همسایگی منطقه آزاد ارس روستاهایی تا این حد محروم از امکانات آموزشی و فرهنگی و… وجود داشته باشد در حالی که ما باید در برگزاری هر نوع برنامه‌هایی که انجام می‌دهیم خود را مسؤول بدانیم.