برنامه‌ریزی مشکوک برای نشاندن سید علی خمینی در جایگاه امامت جمعه
برنامه‌ریزی مشکوک برای نشاندن سید علی خمینی در جایگاه امامت جمعه

تلاش برای نشاندن سید علی خمینی در جایگاه امامت جمعه از سوی اصلاح طلبان آغاز شده است. رسانه های اصلاح طلب از چندی پیش با پوشش اخبار و مطالب مربوط به سید علی خمینی، تلاش کرده اند تا او را به عنوان شخصیتی همتراز با برادرش سید حسن خمینی معرفی و احتمالا از این طریق […]

تلاش برای نشاندن سید علی خمینی در جایگاه امامت جمعه از سوی اصلاح طلبان آغاز شده است.

رسانه های اصلاح طلب از چندی پیش با پوشش اخبار و مطالب مربوط به سید علی خمینی، تلاش کرده اند تا او را به عنوان شخصیتی همتراز با برادرش سید حسن خمینی معرفی و احتمالا از این طریق خود را به خانواده امام (ره) منسوب و موجه جلوه دهند.

در راستای همین سیاست، سخنرانی های سید علی خمینی به ویژه آنهایی که همزمان با سخنرانی های برادر بزرگترش انجام می‌شود، به شکل گسترده ای از سوی رسانه های اصلاح طلب مورد استقبال قرار می گیرد.

مواضع سید علی خمینی البته به این جنجال سازی های رسانه ای کمک می کند. صحبت هایش کاملا کلی و بدون نام بردن از اشخاص است؛ موارد و موضوعاتی که روی آن تاکید می کند، قابلیت تفسیرهای گسترده و گاه متناقض دارد و از همین رو، برداشت های جناحی از آن به راحتی امکانپذیر است.

با این حال، او به شدت محتاط است و تلاش می کند تا از سخنرانی هایش چنین برداشتی نشود. شاید به همین دلیل است که گاهی او را نسبت به برادرش نزدیک تر به اصولگرایان می پندارند. با این وجود، سید علی خمینی به تازگی سه دهه از زندگی خود را پشت سر گذاشته و هنوز حتی برای اتخاذ مواضع سیاسی مستقل و منحصر به فرد سن و سال کمی دارد و مشکل بتوان مواضع او را مستقل از برادر بزرگترش تعریف کرد.

برنامه‌ریزی برای نشاندن سید علی خمینی در جایگاه امامت جمعه
یاسر، علی و حسن خمینی؛ فرزندان مرحوم سید احمد خمینی

این موضوع در جنجالی که چندی پیش در سخنرانی او در قائم شهر ایجاد شد، به وضوح قابل مشاهده است؛ جایی که او در پاسخ به امام جمعه قائم شهر، به دفاع از برادرش پرداخت و تلاش کرد تا از او رفع اتهام کند.

سید علی خمینی در سال های گذشته، سخنرانی های زیادی نداشته، اما افزایش برنامه ها و سفرهای او در همین یکی دو سال اخیر ملموس است. اکنون حاصل این بزرگنمایی های رسانه های اصلاح طلب، ظاهرا معرفی او به عنوان گزینه امامت جمعه – ظاهرا در تهران – است؛ موضوعی که در همان نگاه اول، اشکالات فراوانی دارد.

اولا سیدعلی خمینی سن و سال کمی برای امامت جمعه تهران و حتی سایر شهرهای بزرگ و سیاسی دارد. امامان جمعه معمولا تجربه زیاد و بینش سیاسی تثبیت شده ای دارند در حالی که سید علی خمینی نه تجربه ای دارد و نه حتی بینش سیاسی او به درستی مشخص شده؛ به طور مثال سن و سال او در فتنه ۸۸ هنوز حتی به عدد ۲۴ هم نرسیده بود؛ هرچند در آن دوران هم کسی از او موضع جدی و قابل توجهی به یاد ندارد.

از طرفی، مطرح کردن نام سید علی خمینی برای امامت جمعه، آن هم در شرایطی که اصلاح طلبان در سه سال اخیر از پروژه بازگشت هاشمی به نماز جمعه و همین طور از کشاندن پای  ناطق نوری و یا روحانی به نماز جمعه نتیجه نگرفته اند، فاز جدیدی از همین پروژه را به ذهن متبادر می کند. به بیان ساده تر، حالا که حضور هاشمی، ناطق و روحانی در نماز جمعه امکانپذیر نیست، اصلاح طلبان تصمیم گرفته اند از یک چهره سفید – به زعم خود – برای این ماموریت استفاده کنند.

اما نکته مهم تر اینکه تعیین امامان جمعه، صرفا بر عهده ولی فقیه است و کسی حق ندارد در این خصوص برای رهبر معظم انقلاب تعیین تکلیف کند. اقدام اخیر اصلاح طلبان در طرح نام سید علی خمینی، چیزی جز جوسازی و ایجاد فشار نیست و در واقع نوعی دخالت در وظایف و اختیارات ولی فقیه و حتی تعیین تکلیف به شمار می رود.