کشف و ضبط ۱۳۰۰ کیلوگرم پاچه گاوی غیربهداشتی در تبریز/ روستائیان با اکیپ‌های دامپزشکی استان همکاری نمی‌کنند
کشف و ضبط ۱۳۰۰ کیلوگرم پاچه گاوی غیربهداشتی در تبریز/ روستائیان با اکیپ‌های دامپزشکی استان همکاری نمی‌کنند

امیر حسین بهداد  شامگاه امروز در گفت‌وگو با خبرنگاران از کشف و ضبط یک هزار و ۳۰۰ کیلوگرم پاچه گاوی غیر بهداشتی در تبریز خبر داد و اظهار داشت: این پاچه‌های یخ‌زده را در محل غیربهداشتی نگهداری و پس از فرآوری در قالب پاچه گرم گاوی به مردم می‌فروختند که بار میکروبی این پاچه‌های گاوی […]

امیر حسین بهداد  شامگاه امروز در گفت‌وگو با خبرنگاران از کشف و ضبط یک هزار و ۳۰۰ کیلوگرم پاچه گاوی غیر بهداشتی در تبریز خبر داد و اظهار داشت: این پاچه‌های یخ‌زده را در محل غیربهداشتی نگهداری و پس از فرآوری در قالب پاچه گرم گاوی به مردم می‌فروختند که بار میکروبی این پاچه‌های گاوی غیرقابل وصف بودند.

وی از افزایش ۱٫۵ برابری کشف و ضبط و معدوم‌سازی فرآورده‌های خام دامی غیربهداشتی غیرقابل مصرف در سطح استان در نیمه نخست امسال خبر داد و گفت: در این مدت ۲۱۳ تن فرآورده دامی غیربهداشتی کشف و ضبط شد که این مقدار در مدت مشابه سال قبل ۱۴۹ تن بود.

مدیرکل دامپزشکی آذربایجان‌شرقی با بیان اینکه مردم از خرید گوشت‌های چرخ‌کرده فله‌ای خودداری کنند، گفت: هویت گوشت‌های چرخ کرده فله‌ای مجهول بوده و فروش آن غیرقانونی و غیرمجاز است.

بهداد از شهروندان خواست هنگام خرید مواد خام دامی از قصابی‌ها و مرغ فروشی‌های سطح شهر حتما به تاریخ مصرف درج شده بر روی مواد خریداری شده توجه لازم را داشته و از خرید هر نوع مرغ و آلایش طیور فله، بدون بسته بندی و نیز گوشت های چرخ کرده آماده غیر بسته بندی به خاطر تهدیدات بهداشتی و احتمال تقلب و ایجاد بیماری های گوناگون به شدت اجتناب کنند.

وی اضافه کرد:  از یک هزار و ۴۱۵ عامل بیماری‌زا برای انسان نزدیک به ۵۰ درصد بیماری مشترک بین انسان و حیوانات هستند که دامپزشکی در خط مبارزه با آنها قرار دارد و همه ساله با اقدامات پیشگیرانه و موثر خود از شیوع و انتقال این بیماری‌ها در راستای تامین بهداشت عمومی و سلامت جامعه کوشش می‌کنند.

تب برفکی در کمین دام‌های سنگین آذربایجان‌شرقی

مدیرکل دامپزشکی آذربایجان‌شرقی همچنین درباره شیوع تب برفکی در دام‌های سنگین استان هشدار داد.

بهداد گفت: در فاز اول طرح واکسیناسیون تب برفکی به دلیل عدم استقبال روستاییان و دامداران از واکسیناسیون دام سنگین جمعیت قابل توجهی از دام‌ها واکسینه نشدند که اگر در فاز دوم هم واکسینه نشوند بدون شک باید منتظر شیوع دوباره بیماری تب برفکی باشیم.

وی با بیان اینکه واکسن بیماری تب برفکی به میزان کافی موجود است، اظهار کرد: واکسیناسیون دام سنگین شامل گاو، گوساله و گاومیش بوده که به صورت مشارکتی توسط مراکز مایه‌کوبی و بخش دولتی انجام می‌گیرد، اما به دلیل بهادار بودن این نوع واکسن عده‌ای از دامداران همچنان از واکسیناسیون دام‌های خود سر باز می زنند که این امر موجب بروز مشکل در امر خدمات‌رسانی اکیپ‌های دامپزشکی شده است و اگر به همین روال پیش رود مطمئناً دامداران در آینده نزدیک متضرر خواهند شد.

بهداد ضمن ابراز نگرانی از شیوع مجدد این بیماری در بین دام‌های سنگین افزود: واکسن بهادار وارداتی بوده و هزینه واکسیناسیون برای هر راس دام سنگین ۳ هزار تومان بوده که در مقابل ارزش خود دام‌ها بهای بسیار ناچیزی است.

وی با بیان اینکه مراحل واکسیناسیون تب برفکی رایگان است، گفت: هر گاو در برابر بیماری تب برفکی هر چهار ماه یک بار باید واکسن تب برفکی دریافت کند اما گوسفند در یک سال یک بار کافی است.

وجود ۴۵۰ راس راس گاو و ۴٫۵ میلیون گوسفند در آذربایجان‌شرقی

بهداد تلفات تب برفکی تابستان امسال در استان آذربایجان‌شرقی را یک هزار و ۵۰۰ راس گاو و گوسفند اعلام کرد و گفت: روستائیان با اکیپ‌های دامپزشکی استان  همکاری لازم را نمی‌کنند و با گاوداری‌های سنتی و روستایی در این زمینه با مشکل مواجه هستیم.

مدیرکل دامپزشکی آذربایجان‌شرقی با بیان اینکه در استان ۴۵۰ راس گاو و گوساله و ۴٫۵ میلیون گوسفند وجود دارد گفت: یک هزار و ۳ مرکز و محل عرضه گوشت در استان وجود دارد  که همکاری‌های بیشتر مردم را در تامین بهداشتی فرآورده‌های گوشتی مردم را می‌طلبد.