واجبات را در عزاداری‌های محرم فدای مستحبات نکنید/ ایجاد مزاحمت برای مردم حرام است
واجبات را در عزاداری‌های محرم فدای مستحبات نکنید/ ایجاد مزاحمت برای مردم حرام است

حجت‌الاسلام ناصر فروهی : با تاکید بر اینکه اصل عزاداری مهم و تاثیرگذار است، اظهار کرد: نهضت کربلا دارای ابعاد مختلفی چون “بعد معنوی، عقلانی و عاطفی” بوده و این وظیفه‌ی ما است تا با تقویت بعد عاطفی متناسب با معیارهای دین مبین اسلام جوانان را به سمت بعد عقلانی آن سوق دهیم. وی با […]

۹۳۹۰۱حجت‌الاسلام ناصر فروهی : با تاکید بر اینکه اصل عزاداری مهم و تاثیرگذار است، اظهار کرد: نهضت کربلا دارای ابعاد مختلفی چون “بعد معنوی، عقلانی و عاطفی” بوده و این وظیفه‌ی ما است تا با تقویت بعد عاطفی متناسب با معیارهای دین مبین اسلام جوانان را به سمت بعد عقلانی آن سوق دهیم.

وی با اشاره به اینکه عزاداری سیدالشهدا جنبه‌ی عاطفی دارد، اضافه کرد: هدف اصلی عزاداری‌ها، انتقال پیام و فرهنگ عاشورایی به نسل‌های مختلف بوده و این سنت جزو سیره‌ی اهل بیت (ع) محسوب می‌شود.

وی در خصوص اهمیت عزاداری نیز گفت: پس از شهادت امام حسین(ع) و مصیبت‌های وارد شده بر خاندان مطهر ایشان، راه دیگری به غیر از سوگواری برای انتقال پیام آزادگی عاشورا به نسل‌های بعد وجود نداشت.

حجت‌الاسلام فروهی با تاکید براینکه، در طول تاریخ، عزاداری در زمان‌ها و مکان‌های مختلفی انجام می‌گرفته است، یادآور شد: این عزاداری‌ها تاکنون نیز ادامه داشته و در طول زمان متناسب با نیاز، یک‌سری روش‌ها و ابزارآلات جدیدی به آن اضافه شده است.

وی افزود: با توجه به تحول و گسترش عزاداری و شیوه‌های آن مسائل و مشکلات جدیدی نیز بر سر راه آن نمایان شده‌اند که باید با دید آسیب‌شناسانه در تلاش برای حل آن باشیم، چرا که عزاداری‌ها نباید منجر به کار حرام شود و اگر چنین شد، این عمل نقض پیام اصلی عاشورا یعنی “امر به معروف و نهی از منکر” است.

این کارشناس مذهبی بیان کرد: یکی از اصول مهمی که باید مورد توجه قرار گیرد، مورد اذیت قرار ندادن سایر افراد و عدم ایجاد مزاحمت برای سایرین است. چه بسا که افراط در عزاداری سبب رنجش خاطر بیماران و سکنه‌ی برخی محلات می‌شوند و این مزاحمت نیز حرام است.

وی خاطرنشان کرد: اجتناب از اصل محرمات و عدم ایجاد مزاحمت برای دیگران در انتقال پیام این واقعه موثرتر خواهد بود.

وی در خصوص تعدد دسته‌جات محرم گفت: اینکه همه‌ی دسته‌ها و هیئت‌ها در یک مکان واحد جمع شوند و عزاداری کنند امری ناشدنی است و زیرساخت‌های لازم برای پیاده کردن این طرح وجود ندارد و ممکن است یک مکان واحد پاسخگوی نیازهای مردم نباشد، چراکه اجرای این طرح امکانات و برنامه‌ریزی دقیقی را می‌طلبد.

حجت‌الاسلام فروهی متذکر شد: نفس تعدد دسته‌جات محرم خوب و پسندیده است و هرکسی با دسترسی آسان امکان عزاداری در نزدیک‎ترین محل به محل زندگی‌اش خواهد یافت ولی رعایت برخی شئونات و امنیت عزداران نیز باید مورد توجه قرار گیرد.

وی بیان کرد: نشانه‌ی ماه محرم برافراشته شدن پرچم سیاه عزا است و فلسفه‌ی سیاه پوشیدن برای شهیدان این ماه نیز همین است که این نیز به نوبه‌ی خود نوعی احترام  و اعتقاد به باورهای دینی محسوب می‌شود؛ بنابراین باید این احترام را خالی از هر گونه زینت و آرایشی به جا آوریم.

وی با اشاره به کمرنگ شدن پیام اصلی واقعه‌ی عاشورا گفت: طبق فرمایشات رهبر معظم انقلاب، تذکر و امر به معروف باید دلسوزانه باشد و اگر به وظیفه‌ی خود در این زمینه عمل نکنیم قبح کارهای زشت و ناپسند در جامعه از بین رفته و آن رفتار غلط تبدیل به ارزش، فرهنگ و هنجار می‌شود و حفظ دین و شرایع دینی از سایر بنیان‌های واقعه‌ی عاشورا است.