بادام و نقش آن در جلوگیری از پسروی آب دریاچه ارومیه
بادام و نقش آن در جلوگیری از پسروی آب دریاچه ارومیه

شرایط مناسب کاشت بادام در نقاط مختلف ایران امکان توسعه بیشتر این درختان را در ایران به وجود آورده است و البته این درختان عمر نسبتا زیادی دارند. بادام، درختی است که نیاز آبی کمی دارد و پس از استقرار با حداقل میزان آب سازگاری دارد، بنابراین در مناطق خشک و نیمه خشک بیشتر به […]

۹۳۸۷۴شرایط مناسب کاشت بادام در نقاط مختلف ایران امکان توسعه بیشتر این درختان را در ایران به وجود آورده است و البته این درختان عمر نسبتا زیادی دارند. بادام، درختی است که نیاز آبی کمی دارد و پس از استقرار با حداقل میزان آب سازگاری دارد، بنابراین در مناطق خشک و نیمه خشک بیشتر به کاشت آن اقدام می‌کنند.

 بادام درختی است دوستدار اراضی خشک با زهکشی خوب، زیرا در مناطق مرطوب که آب سطح الارض بالا باشد درختان بادام از بین می‌روند.

 رئیس مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی آذربایجان‌‌شرقی در این خصوص در گفت‌وگو با ایسنا، منطقه آذربایجان‌شرقی اظهار کرد: با توجه به ارزش اقتصادی، غذایی، مصارف تازه‌خوری و آجیلی بادام و با توجه به تحمل این گونه باغی به شرایط سخت محیطی، توسعه باغات بادام در شرایط مناسب و با استفاده از ارقام اصلاح شده می‌تواند نقش سازنده‌ای را در اقتصاد کشور داشته باشد.

 حسین لطفعلی زاده افزود: روش معمول آبیاری درختان بادام آبیاری سطحی و آبیاری قطره ای است و به علت حساسیت برگ‌های بادام به نمک از آبیاری بارانی استفاده نمی‌شود.

وی با اشاره به ارقام بادام تشریح کرد: ارقام آذر، سهند، شکوفه، آ۲۰۰، اسکندر، آراز، فرانیس و یلدا قابل توصیه به باغداران یرای تولید است.

 لطفعلی زاده از آفات بادام گفت و ادامه داد: از آفات مهم درختان بادام می توان به زنبور مغزخوار بادام، شته سبز هلو، شته خالدار هلو، شپشک نخودی بادام، کرم سفید ریشه، کنه دونقطه ای، پوستخوار مدیترانه ای، چوبخوار درختان میوه، سوسک طوقه خوار و کرم سرشاخه خوار هلو اشاره کرد.

 رئیس مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی آذربایجان ‌شرقی یادآور شد: بالا بودن ارزش اقتصادی، غذایی، مصارف تازه‌خوری و آجیلی بادام، استفاده در تولید لوازم بهداشتی و آرایشی را باید نمادی از ارزش این ریز میوه بدانیم.

 وی افزود: کوددهی در بادام براساس آزمون و تجزیه خاک انجام می گیرد و کودهای مورد نیاز ازت، فسفر، پتاس و از عناصر ریزمغذی منیزیم، روی، بُر، آهن، منگنز،مس بوده و بهترین روش کوددهی روش چالکود است.

لطفعلی زاده با ارایه راهکارهایی برای کاهش ضایعات بادام تاکید کرد: برداشت بموقع و حذف پوسته سبز بلافاصله پس از برداشت در کاهش ضایعات بادام نقش چشمگیری دارد.

 معاون پژوهش و فناوری مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی آذربایجان ‌شرقی نیز به خبرنگار ایسنا گفت: باغدارن با مدیریت مناسب از همان ابتدای احداث باغ بادام، تغذیه و آبیاری، محصولی با هزینه های پایین و درآمدزایی بالا به دست می آورند.

 حمید رهنمون افزود: بادام در اقتصاد باغداران نقشی تعیین کننده دارد و بخصوص در سال هایی که شاهد سرمای دیررس بهاره نباشیم، محصول خوبی تولید خواهد شد.

وی از مناسب ترین زمان برای برداشت بادام گفت و اظهار کرد: زمان برداشت محصول بادام نسبت به ارقام کاشته شده ازدهه سوم مرداد ماه شروع تا اواخر شهریور ماه ادامه می یابد و در زمان رسیدن میوه پوست سبز بادام تغییر رنگ داده و پژمرده شده و شکاف طولی در آن ایجاد می شود. مقدار رطوبت بادام در موقع برداشت بین ۱۵-۲۰درصد است.

 رهنمون با اشاره به بیماری های مهم بادام ادامه داد: بیماری پ‍‍ژمردگی ورتیسلیومی، شانکر کف آلود بادام، شانکر باکتریایی بادام، گال طوقه بادام، بیماری غربالی، بیماری آنتراکنوز بادام، بیماری زنگ، بیماری سوختگی برگ، بیماری نماتد بادام، بیماری پوسیدگی فیتوفترای طوقه و ریشه، بیماری پوسیدگی آرمیلایی ریشه، بیماری بلایت برگ را می توان از بیماری های مهم بادام قلمداد کرد.

وی افزود: بالا بودن ارزش صادراتی به عنوان محصول استراتژیکی در دنیا و همچنین بالا بودن عمر انبارمانی بادام برای نگهداری و صادر به کشور های دوردست بیانگر ارزش فراوان بادام به عنوان یک محصول باغی است.

رهنمون از راهکارهای کاهش ضایعات در زمان برداشت بادام گفت و تاکید کرد: خشک کردن بلافاصله پس از حذف پوسته سبز در هوای باز، نگهداری در جای خشک و سرد از جمله مواردی هستند که از ضایعات این محصول جلوگیری می نماید.

براساس این گزارش، کشت بادام با نیاز آبی کم و توسعه باغات بادام به منظور جلوگیری از پسروی آب دریاچه ارومیه در حاشیه این دریاچه به باغداران قابل توصیه است و در صورتی که اگر زمینه های شکل گیری صادرات فراهم شود ارزآوری بسیار بالایی از محل تولید بادام عایدمان خواهد شد.

ایسنا