چرخ لنگ ایران خودرو در تبریز/ رویای ناتمامی به نام تولید خودرو
چرخ لنگ ایران خودرو در تبریز/ رویای ناتمامی به نام تولید خودرو

صنعت خودورسازی به جهت اشتغالزایی بالا و دستاوردهای فناورانه و اجتماعی که دارد به یکی از صنعت‌های استراتژیک و مهم در دنیا تبدیل شده است. در ایران نیز سال‌هاست شهرهای مختلفی بر سر تبدیل شدنشان به قطب خودروسازی کشور رقابت نفس‌گیری با هم دارند، که در این میان شهر تبریز به‌ واسطه فعالیت چند صد […]

صنعت خودورسازی به جهت اشتغالزایی بالا و دستاوردهای فناورانه و اجتماعی که دارد به یکی از صنعت‌های استراتژیک و مهم در دنیا تبدیل شده است. در ایران نیز سال‌هاست شهرهای مختلفی بر سر تبدیل شدنشان به قطب خودروسازی کشور رقابت نفس‌گیری با هم دارند، که در این میان شهر تبریز به‌ واسطه فعالیت چند صد واحد قطعه‌سازی و پیشینه قوی در امر صنعت یکی از اصلی‌ترین گزینه‌هایی است که نامش به عنوان قطب خودروسازی بر سر زبان‌هاست.

برای تحقق این امر در یک دهه اخیر مسؤولان دولتی و نمایندگان مجلس تلاش‌های زیادی انجام دادند که حاصل آن احداث شرکت‌های ایران خودرو تبریز، ایران خودرو آذربایجان و سایپا  آذربایجان در همجواری شهر تبریز بود. در این میان ایران خودرو آذربایجان که به افتتاح استاندار وقت آذربایجان‌شرقی نیز رسید سرانجام خوشی نداشت و بدون اینکه آغاز به کار کند تعطیل شد!

سایپا آذربایجان نیز با ظرفیت محدود در حال گذران امور است و آنطور که باید در شان نام خود حرکت کند نیست، اما قصه ایران خودور تبریز متفاوت‌تر از بقیه بود. این شرکت در سال ۸۷ با خط مونتاژ پیکان وانت راه‌اندازی شد تا در سال‌های آینده تبدیل به یک واحد خودورسازی کامل شود. روندی که با وجود علاقه مدیر عامل ایران خودور و استقبال مسؤولان استانی هنوز محقق نشده و به قول معروف چرخ ایران خودرو در تبریز لنگ می‌زند.

رضا رحمانی نماینده مردم تبریز، اسکو و آذرشهر در دوره‌های هفتم،هشتم و نهم مجلس شورای اسلامی در خصوص ضرورت راه‌اندازی یک واحد خودروسازی در تبریز گفت: تبریز از قدیم‌الایام مرکز قطعه‌سازی در کشور بوده و حرف زیادی در این صنعت برای گفتن دارد. زمانی که خودروسازان در تهران متمرکز بودند (که اکنون هم به این شکل هست) تبریز مهد قطعه‌سازی بود، انواع قطعات در تبریز ساخته می‌شد و از این شهر به خودروسازان در تهران فروخته می‌شد.

رئیس سابق کمیسیون صنایع و معادن مجلس ادامه داد: بر اساس مطالعاتی که ۲۰ سال پیش در این زمینه انجام شده بود، ۸۷ درصد از قطعات خودرو در تبریز و آذربایجان شرقی تولید می‌شد و این یعنی یک ظرفیت مهم برای خودروسازان.

قائم مقام وزیر صنعت در مورد اینکه چرا از آخرین مرحله یعنی مونتاژ، کار خودروسازی در استان آغاز شده است، گفت: چند مرحله کار تولید خودرو را آغاز کرده بودیم ولی به جایی نرسیده بود در نهایت به این نتیجه رسیدیم که خط مونتاژ را بیاوریم بقیه زنجیره‌ها هم به مرور زمان می‌آید. به قولی “چون ۱۰۰ آید ۹۰ هم پیش ماست”.

در حالی که در آخرین روزهای سال ۹۳ تولید وانت‌پیکان متوقف و تولید وانت باری آریسان آغاز شد امیدواری‌ها برای تحقق زنجیره کامل خودروسازی در تبریز بیشتر از همیشه بود. چرا که هاشم یکه زارع مدیرعامل ایران خودور در مراسم رونمایی از وانت آریسان از ایجاد زنجیره کامل خط تولید خودرو در ایران خودروی تبریز تا پایان سال ۹۴ خبر داد و گفت: در اردیبهشت‌ماه سال ۹۴ پروژه انتقال خط رنگ این محصول در تبریز کلید خواهد خورد و اواخر همان سال خط تولید بدنه نیز به سایت تبریز منتقل و یکی دیگر از محصولات ایران خودرو نیز به تولیدات این سایت افزوده می‌شود.

راه‌اندازی خط رنگ و تولید بدنه در ایران خودرو تبریز در حد آروز

اسماعیل جبارزاده استاندار آذربایجان‌شرقی هم در این مراسم بر ایجاد زنجیره کامل خودروسازی در این واحد صنعتی تاکید کرد و گفت: همان‌گونه که لشگر ۳۱ عاشورا در زمان جنگ به عنوان یگانی خط‌شکن در جبهه‌های سخت و دشوار حضور داشتند، فعالان و تلاشگران تولید و صنعت تبریز نیز آماده خلق و تکرار همین خط‌شکنی‌ها را در این عرصه دارند.

در حالی که به گفته کارشناسان راه‌اندازی خط رنگ و تولید بدنه در ایران خودرو تبریز برای حدود ۲ هزار نفر اشتغالزایی مستقیم خواهد داشت اما به‌دلیل تغییرات مدیریتی در راس شرکت ایران خودرو تبریز از نیمه سال گذشته، این وعده‌ها نه تنها تحقق نیافت بلکه در دوران مدیریت جدید موج اخراج نیروی انسانی باعث بیکاری تعدادی کارگر ایران خودرو تبریز شده است.

ایران خودرو تبریز تنها صرف مونتاژ کار است

عباس کمالی عضو هیأت مدیره انجمن قطعه‌سازان آذربایجان‌شرقی با انتقاد از وضعیت فعلی خودروسازان در استان گفت: مایه تاسف است که در استان تنها سمند و پراید مونتاژ می‌شود. خودروهایی که الان نه تولیدشان به صرفه است و نه از نظر مصرف سوخت و کیفیت و ایمنی برای جامعه مفید است.

کمالی گفت: مدیران ایران خودرو تبریز باید به دنبال انتقال خطوط تولید یکی از سه مدل جدید پژو که قرار است از اواخر سال‌جاری تولید شود،به تبریز باشند نه اینکه به مونتاژ خودرو سمند که دیگر از رده خارج شده است دل خوش باشند چرا که با انتقال این مدل‌های جدید خیالمان راحت خواهد شد که حداقل ۵ سال تولید آن محصول ادامه خواهد داشت.

عضو سابق هیأت مدیره خانه صنعت و معدن تبریز گفت: برای تکمیل شدن چرخه خودروسازی و تبدیل استان به قطب خودروسازی در کشور نیاز به اراده ملی و پیگیری از سوی مسؤولان ارشد استان است.

کمالی مدیر عامل شرکت قطعه‌سازی امیر با اشاره به توان قطعه‌سازان استان گفت: اکنون در حال نهایی کردن مذاکرات برای تامین قطعات مدل‌های جدید پژو با ایران خودرو هستیم.

ایران خودرو تبریز تنها یک واحد مونتاژ صرف است که قطعات اصلی آن از تهران به این شرکت انتقال داده می‌شود

وی ادامه داد: در حالی که در استان بیش از ۴۰۰ واحد قطعه‌سازی فعال هستند اما نگاه درستی در استفاده از این ظرفیت در استان نیست.

کمالی گفت: اگر نقدینگی لازم به قطعه‌سازان تزریق شود و در کنار آن قطعه‌سازان ماشین‌آلات خود را بتوانند به‌روزرسانی کنند توان رقابت با کشورهای دنیا را دارند.

وی افزود: متأسفانه در حال حاضر شرکت ایران خودرو تبریز تنها یک واحد مونتاژ صرف است که قطعات اصلی آن از تهران به این شرکت انتقال داده می‌شود و تنها زحمت مونتاژ آن بر عهده ایران خودرو تبریز است که صد البته انتقال این قطعات سنگین در جاده‌ها خطرات و صدمات جبران‌ناپذیری را با خود به همراه دارد.