وضعیت دریاچه ارومیه کماکان وخیم است/ صرفه‌جویی و کاهش ۴۰ درصدی آب در مزارع
وضعیت دریاچه ارومیه کماکان وخیم است/ صرفه‌جویی و کاهش ۴۰ درصدی آب در مزارع

محسن سلیمانی ظهر امروز پنجم مهرماه در همایش مشارکت مردمی برای نجات دریاچه ارومیه با اشاره به اینکه وقتی صحبت از آب‌های سرزمین ایران می‌شود منظور کل ایران است، اظهار داشت: از ۱۰ سال گذشته فعالیت‌هایی در حوزه تالاب و حفظ آنها صورت گرفته و تقریباً نتایج مطلوبیت نیز حاصل شده است. وی ادامه داد: […]

محسن سلیمانی ظهر امروز پنجم مهرماه در همایش مشارکت مردمی برای نجات دریاچه ارومیه با اشاره به اینکه وقتی صحبت از آب‌های سرزمین ایران می‌شود منظور کل ایران است، اظهار داشت: از ۱۰ سال گذشته فعالیت‌هایی در حوزه تالاب و حفظ آنها صورت گرفته و تقریباً نتایج مطلوبیت نیز حاصل شده است.

وی ادامه داد: شعار اصلی برای حفظ تالاب کنار گذاشتن شیوه‌های سنتی و تشویق تمام دستگاه‌های دولتی و غیردولتی برای فعالیت با رویکرد محیط زیستی است.

سلیمانی افزود: اگر سایر دستگاه‌ها با رویکرد محیط زیستی فعالیت نکنند سازمان محیط زیست به تنهایی نمی‌تواند کاری از پیش ببرد و باید تمام ارگان‌ها وارد عمل شوند.

وی با اشاره به اینکه در این مسیر چند نکته کلیدی از جمله اهداف شاخص پیش گرفته شده است، گفت: تغییر در باورها یکی از این اقدامات بوده که با این کار توانستیم مردم را به این باور برسانیم که مدیریت غلط در حوزه دریاچه ارومیه می‌تواند منجر به از بین رفتن دریاچه برای همیشه شود.

مدیر ملی طرح ملی حفاظت در این زمینه بیان کرد: اگر بعد از احیا همان باورهای غلط گذشته و مدیریت نامناسب ادامه یابد دیگر هیچ امیدی برای نیلگونی ارومیه وجود نخواهد داشت.

وی به تعاملات محیط زیست با دستگاه‌های دولتی از جمله جهادکشاورزی، وزارت نیرو، آب منطقه‌ای اشاره کرد و ادامه داد: فعالیت گسترده با دستگاه‌های دولتی و توجه هر چه بیشتر یا بخش‌های خصوصی از اقدامات شاخص برای احیا بوده که البته در این اهداف حضور جوانان در قالب شرکت‌های مهندسی و تعاونی از نکات قابل توجه بوده است.

سلیمانی هدف دیگر را تمرین رفتار دولت با بخش‌های خصوصی اعلام کرد و افزود: این تغییر رفتار و کمک بخش‌های خصوصی در این زمینه منجر به تسری فعالیت‌ها خواهد بود.

سلیمانی خاطرنشان کرد: بیش از ۳۰ شرکت با ۸ هزار کشاورز در تعامل و همکاری هستند و البته در این تعاملات نه تنها نگاه از بالا به پایین وجود ندارد بلکه همه با یک هدف آن هم شیوه اصلاح رفتار برای احیای دریاچه ارومیه همکاری می‌کنند.

وی صرفه‌جویی و کاهش ۴۰ درصدی آب در مزارع را یکی از مهم‌ترین خروجی‌ها در زمینه احیا دریاچه اعلام کرد و ادامه داد: اگر هر کشاورز در اطراف دریاچه این میزان صرفه‌جویی را پایدار نگه دارند در آینده نزدیک شاهد افزایش میزان آب در ارومیه خواهیم بود.

مدیر ملی طرح حفاظت تالاب ایران ادامه داد: تمام افرادی که با مسأله احیای دریاچه ارومیه درگیر هستند با نقش خود در این زمینه آگاه بوده و اقدام و فعالیت می‌کنند.

وی یادآور شد: هنوز دریاچه ارومیه در وضعیت وخیم به سر می‌برد و برای احیای آن راه زیادی وجود دارد که این راه از تغییر رفتار و اصلاح نگرش و مدیریت درست می‌گذرد و همه باید در این زمینه بسیج شویم.