انتقال سالانه ۱۲۵ میلیون مترمکعب پساب تصفیه شده از تبریز به دریاچه ارومیه
انتقال سالانه ۱۲۵ میلیون مترمکعب پساب تصفیه شده از تبریز به دریاچه ارومیه

علیرضا ایمانلو ظهر امروز در بازدید معاون عمرانی استانداری آذربایجان‌شرقی از مدول دوم تصفیه‌خانه فاضلاب تبریز، با اشاره به احداث مدول دوم تصفیه‌خانه فاضلاب تبریز اظهار داشت: حفظ سلامت جوامع انسانی و صیانت از محیط زیست و منابع آب ایجاب می‌کند تا زائدات حاصل از فعالیت مختلف شهری جمع‌آوری و تصفیه و دفع شود. وی […]

علیرضا ایمانلو ظهر امروز در بازدید معاون عمرانی استانداری آذربایجان‌شرقی از مدول دوم تصفیه‌خانه فاضلاب تبریز، با اشاره به احداث مدول دوم تصفیه‌خانه فاضلاب تبریز اظهار داشت: حفظ سلامت جوامع انسانی و صیانت از محیط زیست و منابع آب ایجاب می‌کند تا زائدات حاصل از فعالیت مختلف شهری جمع‌آوری و تصفیه و دفع شود.

وی خاطرنشان کرد: تصفیه‌خانه‌ها در فرآیند جمع‌آوری و دفع بهداشتی فاضلاب نقش مهم و بسزایی را ایفا می‌کنند، که گندزدایی و بازگرداندن آب‌های آلوده حاصل از پساب شهری به صورت تصفیه شده و بهداشتی و استفاده مجدد از این آب‌ها در بخش کشاورزی و صنعت از محل ایجاد تصفیه‌‌خانه‌ها محسوب می‌شود.

ایمانلو با اشاره به اهداف کلی طرح مدول دوم تصفیه‌خانه فاضلاب تبریز اظهار داشت: یکی از اهداف مهم اجرای مدول دوم تصفیه‌خانه فاضلاب کلانشهر تبریز استفاده از پساب تولیدی به عنوان تامین کننده عمده آب مورد نیاز احیای دریاچه ارومیه بوده که بالغ بر ۷۵ میلیون مترمکعب  و با مدول و اول و دوم تصفیه‌خانه فاضلاب تبریز ۱۲۵ میلیون متر مکعب در سال پساب تصفیه شده‌اش به دریاچه ارومیه انتقال می‌یابد.

وی افزود: طبق زمان شروع پروژه و همچنین مدت قرارداد که ۳ سال اجرا و ۳ سال بهره‌برداری تخمین زده شده است، پیشرفت چشمگیری مشاهده می‌شد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب آذربایجان‌شرقی ادامه داد: جمعیت تحت پوشش این طرح ۹۶۰ هزار نفر و ظرفیت تصفیه‌خانه نیز ۲۰۷ هزار متر مکعب در شبانه‌روز خواهد بود.

ایمانلو به هزینه‌ها و محل اعتبارات طرح اشاره کرد و افزود: هزینه اجرای طرح ۲ هزار میلیارد ریال و از محل اعتبارات تخصیص یافته برای احیای دریاچه ارومیه، درآمدهای عمومی و منابع داخلی شرکت بوده و امیدواریم در صورت تامین منابع مالی در سال ۱۳۹۸ در مدار بهره‌برداری قرار گیرد.

گزارش فارس حاکی است، طرح احداث مدول دوم تصفیه خانه فاضلاب تبریز با هدف کلی جمع‌آوری و تصفیه و دفع بهداشتی فاضلاب، استفاده از پساب تولیدی به عنوان تأمین کننده عمده آب مورد نیاز احیای دریاچه ارومیه، ارتقاء سطح بهداشت عمومی و محیطی منطقه و سطح زندگی مردم، جلوگیری از آلودگی آب‌های سطحی و محیط زیست از محل فاضلاب‌های شهری، استفاده از کود آلی استاندارد تولید شده در کشاورزی منطقه، تأمین ظرفیت تصفیه و انتقال بخش عمده فاضلاب جمع‌آوری شده سطح تبریز، تحت پوشش قرار دادن ۷۰ درصد از سطح شهر تبریز به صورت تجمعی با احتساب ظرفیت مدول اول و ایجاد اشتغال متناسب به صورت مستقیم و غیرمستقیم انجام گرفته است.