کمبود فضای آموزشی؛ اولین مشق دانش‌آموزان سهندی/ آن سوی دیوار مدارس شهر جدید سهند چه می‌گذرد؟!
کمبود فضای آموزشی؛ اولین مشق دانش‌آموزان سهندی/ آن سوی دیوار مدارس شهر جدید سهند چه می‌گذرد؟!

سال تحصیلی جدید تا چند روز دیگر آغاز می‌شود، تا اینکه دانش‌آموزان با حضور در مدارس بار دیگر امید، انگیزه و نشاط را در سراسر شهرها و روستاهای کشورمان روز به روز تقویت و زنده کنند، اما برخی تنگناها و مشکلات موجود در بعضی مناطق شهرها و در روستاهای کشور، این شادابی و نشاط دانش‌آموزان […]

سال تحصیلی جدید تا چند روز دیگر آغاز می‌شود، تا اینکه دانش‌آموزان با حضور در مدارس بار دیگر امید، انگیزه و نشاط را در سراسر شهرها و روستاهای کشورمان روز به روز تقویت و زنده کنند، اما برخی تنگناها و مشکلات موجود در بعضی مناطق شهرها و در روستاهای کشور، این شادابی و نشاط دانش‌آموزان را، در روزهای آغازین اول مهر کمرنگ می‌شود.

کمبود مدرسه، تامین فضاهای آموزشی و نیروی انسانی از جمله موضوعاتی است که سال‌ها مشکلاتی را برای دانش‌آموزان برخی مناطق کشورمان و در این میان دانش‌آموزان شهر جدید سهند و در راس آنها برای دانش‌آموزان مسکن مهر این شهر بوجود آورده است.

در هر حال، کمبود مدرسه و فضاهای آموزشی به نوعی در پروژه‌های مسکن مهر از جمله مشکلات بزرگ آموزش و پرورش در سال‌های اخیر اعلام شده است. به طوریکه این مشکل را می‌توان در اکثر پروژه‌های مسکن مهر که در استان‌ها به اجرا درآمده به عینه مشاهده کرد که نمونه بارز آن را می‌توان در پروژه‌های مسکن مهر شهر جدید سهند استان آذربایجان‌شرقی به عینه مشاهده کرد.

* کمبود فضای آموزشی در شهر جدید سهند؛ چه باید کرد؟

واقعیت این است که در بازدید و گزارش میدانی گزارشگر فارس و به ویژه گفت‌وگو با جمعی از والدین و دانش‌آموزان ساکن در این شهر و به خصوص ساکنان مسکن مهر می‌توان کمبود مدرسه و فضاهای آموزشی را ملموس‌تر از هر چیز دیگری لمس کرد.

با این وجود هر چند مسئولان، دست‌اندرکاران و دستگاه‌های ذی‌ربط اعلام می‌کنند که کمبود مدرسه در شهر جدید سهند معضل بزرگی است، ولی به نظر می‌آید با وجود اینکه دستگاه‌های متولی و ذی‌ربط و مسئولان بیان می‌کنند که کمبود مدرسه، فضاهای آموزشی و نیروی انسانی از جمله مهم‌‌ترین مشکلات این شهر است و هر سال هم بر تعداد دانش‌آموزان این شهر افزوده می‌شود، ولی در این راستا به نظر می‌رسد اقدامات خاص و قابل توجهی که در شان ساکنان این منطقه باشد، دیده نمی‌شود.

* آن سوی دیوار مدارس شهر جدید سهند چه می‌گذرد؟!

در هر حال اخیراً، همچنین فرماندار شهرستان اسکو در جلسه شورای آموزش ‌و پرورش این شهرستان از کمبود فضای آموزشی در شهر جدید سهند ابراز نگرانی کرده و گفته که این مسئله مهم‌ترین دغدغه اصلی آموزش‌ و پرورش این شهرستان است.

این مقام مسئول با تاکید بر اینکه میانگین تراکم دانش‌آموز در کلاس‌های این شهرستان، بالاتر از میانگین کشوری بوده است، یادآور شده است که شهر سهند ۱۲ هزار دانش‌آموز دارد که هر روز هم به خاطر واگذاری مساکن مهر بر تعداد آنها افزوده‌ می‌شود و این مسائل موجب شده که کمبود فضای آموزشی مهم‌ترین چالش فعلی آموزش و پرورش این شهرستان باشد.

از سوی دیگر مدیرکل تجهیز و نوسازی مدارس آذربایجان‌شرقی نیز کمبود مدرسه در شهر جدید سهند را معضل بزرگی برای این شهر اعلام کرده و گفته که «اگر طبق آنچه در سند تحول آموزش و پرورش آمده در هر کلاس ۲۴ دانش آموز باشد در شهر جدید سهند ۱۱۲ مدرسه به صورت تک شیفته نیاز داریم که هم‌اکنون با کمی دقت در تعداد مدارس این شهر جدید شاهد کمبود بسیار بالایی خواهیم بود».

* کمبود فضای آموزشی؛ همه بی‌تقصیر همه مقصر

مدیر آموزش‌وپرورش شهرستان اسکو نیز در این ارتباط گفته که در شهر جدید سهند ۲۳ باب مدرسه در مقاطع مختلف تحصیلی وجود دارد که با  توجه به افزایش سالانه دو هزار و ۵۰۰ دانش‌آموز جدید به تعداد جمعیت دانش‌آموزی این شهر، به ۱۰ باب مدرسه جدید نیاز داریم.

یحیی نجابت این را هم یادآور شده که هشت باب مدرسه نیز در شهر سهند در حال ساخت است که در سال‌های تحصیلی آتی وارد سیستم آموزشی این شهر خواهد شد.

وی همچنین یادآور شده است که «در شهر جدید سهند در سال ۹۰-۹۱، ۴ هزار و ۴۰۰ نفر دانش‌آموز تحصیل می‌کردند که در سال تحصیلی ۹۴ – ۹۵ این تعداد به ۱۱ هزار و ۹۰۰ دانش‌آموز رسیده است».

با وجود این همه اما و اگرهایی که در زمینه کمبود فضاهای آموزشی و کمبود سایر زیرساخت های لازم برای یک شهر؛ در شهر جدید سهند و در این میان در فازهای مسکن مهر این شهر به چشم می‌خورد، به طوریکه با وجود گذشت چند سال از ساخت مسکن‌های مهر در شهر جدید سهند و با وجود قول‌های متعددی که از سوی مسئولان و دستگاه‌های متولی در آبادانی هر چه بیشتر این مناطق داده‌اند، هنوز هم کمبود فضای‌های آموزشی یکی از مهمترین مشکلات خانواده‌های ساکن در این منطقه به حساب می‌آید.

* کمبود فضای آموزشی؛ اولین مشق دانش‌آموزان سهندی

بنابراین شاید لازم باشد در این ارتباط به مسئولان و دستگاه‌های ذی‌ربط یادآوری کنیم که اصلی‌‌ترین خواسته دانش‌آموزان و به ویژه والدین این شهر، تحقق عدالت آموزشی و ایجاد زیرساخت‌های لازم برای تحصیل در آرامش است.

جابری، یکی از والدین دانش‌آموزان پایه دهم ساکن در فاز سه شهر جدید در همین زمینه در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در تبریز با انتقاد از عدم توجه مسئولان و دستگاه‌ها به این شهر می‌گوید: خانواده‌های که تازه به این شهر آمده‌اند در زمینه ثبت‌نام دانش‌آموزان خود دچار مشکل هستند و سردرگم هستند که آنها در کجا ثبت‌نام کنند.

او می‌افزاید: دو سال است که در این شهر سکونت دارد و به خاطر کمبود مدرسه در این شهر، دو سال است پسرم برای تحصیل به شهر تبریز می رود و این مسئله هم علاوه بر تامین هزینه زیاد برای خانواده بنده، مشکلات متعددی هم به دنبال داشته است.

* زنگ امید و مهربانی؛ کی در مدارس سهند به صدا در می‌آید

کریمی یکی دیگر از شهروندان شهر جدید سهند که در حال حاضر در فاز سه این شهر سکونت دارد، هم در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در تبریز می‌گوید: کمبود مدرسه در مسکن مهر این شهر برای همگان محسوس است، ولی چرا مسئولان و دستگاه‌های ذی‌ربط برای این امر کار اساسی انجام نمی‌دهند، باید از خود آنها سئوال کرد.

وی اضافه می کند: بسیاری از فرزندان خانواده‌ها در این منطقه مجبور هستند که برای ادامه تحصیل  فرزندان خود به دیگر نقاط از جمله شهر تبریز و اسکو  بفرستند که خود بنده نیز به علت کارمند بودن در شهر تبریز مجبور شده‌ام که دخترم را که در مقطع راهنمایی تحصیل می‌کند، در تبریز ثبت‌نام کنم.

* لبخند تلخ دانش‌آموزان سهند به ماه مهر

فاطمه، دانش آموز مقطع ابتدایی یکی از مدرسه‌های فاز سه این شهر نیز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در تبریز می‌گوید: هر ساله با آغاز سال تحصیلی جدید به دلیل افزایش تعداد دانش‌آموزان، تراکم کلاس‌ها زیاد می‌شود و دانش‌آموزان اینجا در مدارس دو نوبته تحصیل می کنند.

او می‌افزاید: یک بردار دیگر هم دارد که در دوره مقطع دبیرستان تحصیل می‌کند و به خاطر کمبود مدرسه در این شهر مجبور شده که در شهر تبریز ادامه تحصیل کند.

این دانش‌آموز ساکن در فاز سه شهر جدید سهند در ادامه یادآور می‌شود: در نزدیکی مجتمع‌های این منطقه فقط یک دبستان دوشیفته در مقطع ابتدایی است که یک شیفت مختص دختران و یک شیفت هم مخصوص پسران است.

در کنار موارد بیان شده از سوی مسئولان، والدین و خود دانش‌آموزان، در این ارتباط بیان چند نکته ضروری است.

نکته اول اینکه، در ماده هشت و ۱۹ منشور ملی حقوق دانش‌آموز به صراحت تاکید شده است؛ دانش‌آموزان حق دارند به طور یکسان از امکانات آموزشی بهره‌مند شوند و همچنین حق برخورداری از آموزش معطوف به رشد کامل شخصیت را دارند و نیز این آینده سازان کشور حق دارند از منابع کمک آموزشی از قبیل کتابخانه‌ها، اینترنت و فناوری‌های جدید علمی و آموزشی مطابق با امکانات روز و قوانین جاری استفاده کنند و اصول حقوق شهروندی و مهارت‌های زندگی را فرا بگیرند.

* دانش‌آموزان سهندی، همچنان چشم انتظار تدبیر مسئولان

بحث مهم دیگر اینکه باید مسؤولان و دستگاه‌های ذی‌ربط در جریان باشند که حق برخورداری تمام دانش‌آموزان از آموزش یکسان، امکانات و منابع آموزشی را دارند. سوال دیگری که در این زمینه مطرح می‌شود این است که چرا در برخی از استان‌ها و به ویژه در مناطق کم برخوردار، برخی مدارس از ابتدایی‌ترین تجهیزات و امکانات کمک آموزشی رنج می‌برند، به طوریکه مدارسی هم داریم که دارای تخته‌های هوشمند و تدریس به صورت الکترونیکی صورت می‌گیرد؟!

کوتاه سخن آنکه شهر جدید سهند در سال ۱۳۸۷ به‌عنوان پنجاه و هشتمین شهر استان آذربایجان، در ۲۰ کیلومتری جنوب غربی تبریز و بر سر راه آذرشهر، به‌منظور اسکان دادن سرریز جمعیت کلان‌شهر تبریز به وجود آمد، به‌ طوری‌که هم‌اکنون این شهر در چهار فاز ساخته‌شده و در حال حاضر این شهر بالغ‌ بر ۱۵۰ هزار نفر جمعیت دارد و در طرح جامع این شهر جدید هم انتقال، ۲۵۰ هزار نفر دیگر مدنظر قرارگرفته است که به نظر می‌رسد، با توجه به عدم تکمیل برخی زیرساخت‌های مناسب آموزشی، رفاهی، خدماتی، عمرانی و بهداشتی و درمانی و به‌خصوص نداشتن بسترها و امکانات لازم و ضروری اولیه یک جامعه در این شهر، از قول مقام عالی این استان انتقال این‌همه جمعیت، در واقع خیانت به‌حق شهروندان این شهر است.