عربستان به کدام کشورهای همسو با خود سهمیه ویژه حج می دهد؟/ اختصاص ۲ هزار سهمیه به یک نفر!/ ۱۴۰۰ نفر مهمان ویژه ملک سلمان!
عربستان به کدام کشورهای همسو با خود سهمیه ویژه حج می دهد؟/ اختصاص ۲ هزار سهمیه به یک نفر!/ ۱۴۰۰ نفر مهمان ویژه ملک سلمان!

در حالی که بر اساس مصوبه سازمان همکاری اسلامی، سهمیه حج هر یک از کشورهای اسلامی بر اساس فرمول هزار در هر میلیون نفر جمعیت تعیین شده، حکومت سعودی برای برخی کشورهای نورچشمی خود همچون بحرین چندین سهمیه مصوب، روادید حج صادر می‌کند در حالی که سهمیه حج برخی کشورها همچون ایران و عراق را […]

در حالی که بر اساس مصوبه سازمان همکاری اسلامی، سهمیه حج هر یک از کشورهای اسلامی بر اساس فرمول هزار در هر میلیون نفر جمعیت تعیین شده، حکومت سعودی برای برخی کشورهای نورچشمی خود همچون بحرین چندین سهمیه مصوب، روادید حج صادر می‌کند در حالی که سهمیه حج برخی کشورها همچون ایران و عراق را بر اساس فرمول یاد شده پرداخت نمی‌کند.

به گزارش صراط، تسنیم در بخشی از یک گزارش خود نوشت: حاکمان عربستان، چند برابر سهمیه مصوب سازمان همکاری اسلامی برای بحرینی‌ها آن هم به طور خاص اقلیت اهل سنت به سبب روابط کاملا نزدیک و خانوادگی با آل خلیفه روادید حج صادر می‌کنند، در حالی که جمعیت بحرین به یک میلیون و ۵۰۰ هزار نفر هم نمی‌رسد و بر اساس فرمول سازمان همکاری اسلامی، حداکثر سهمیه این کشور باید ۱۵۰۰ نفر باشد، اما به اذعان مقامات رژیم آل خلیفه، سهمیه حج امسال بحرین ۳۷۰۰ نفر است یعنی بیش از دو برابر سهمیه مصوب. البته ذکر این نکته ضروری است که این تعداد با در نظر گرفتن کاهش ۲۰ درصدی حجاج خارج از عربستان از سوی مقامات سعودی است و سهمیه اختصاص یافته از سوی آل سعود به حجاج اقلیت موجود در بحرین بسیار بیشتر از این رقم است و طی سال‌های اخیر حتی به هشت هزار نفر هم رسیده بود.

طی سالیان اخیر همواره این سئوال مطرح بود که چطور برخی کشورهای خاص همچون بحرین به خاطر روابط خانوادگی رژیم وابسته به اقلیت با آل سعود چند برابر سهمیه مصوب سازمان همکاری اسلامی، روادید حج دریافت می‌کنند، حال آنکه سهمیه کشورهای دیگر مخصوصا ایران که میلیونها نفر در نوبت تشرف و ثبت نام هستند و برخی از آنها به دلیل سن بالا و نرسیدن نوبتشان، از دنیا می روند، افزایش نمی‌یابد، بلکه کاهش هم می‌یابد. سعودی‌ها از سه سال پیش (تا پیش از موسم امسال) سهمیه حجاج ایران را به بهانه توسعه حرمین شریفین، ۲۰ درصد کاهش داده بودند. بر اساس مصوبه سازمان همکاری اسلامی، سهمیه حجاج جمهوری اسلامی ایران با توجه به جمعیت حدود ۸۰ میلیونی، باید ۸۰ هزار نفر باشد که عملا چند سالی است این رقم به بهانه توسعه حرمین، با کاهش ۲۰ هزار نفری روبرو شده در حالی که سهمیه کشورهای دیگر همچون بحرین به خاطر روابط قبیله‌ای و خانوادگی آل سعود و آل خلیفه چند برابر مصوبه سازمان همکاری اسلامی است و حتی با در نظر گرفتن کاهش ۲۰ درصدی موقت به خاطر طرح توسعه، باز هم سهمیه حجاج این کشورها بیشتر از سقف مصوب سازمان همکاری اسلامی است.

حکومت سعودی، با اختصاص سهمیه بیشتر به کشورهای همسو و دنباله‌رو خود همچون بحرین و کوبت بر رویکرد تبعیض آمیز خود و بهره‌برداری سیاسی و ابزاری از حج مهر تایید زده است. این در حالی است که به عنوان مثال اکثریت جمعیت قطر را کارگران خارجی تشکیل داده که بیشتر آنها هم غیر مسلمان هستند و سهمیه حج این کشورها فراتر از مصوبه سازمان همکاری اسلامی است.

با وجودی که جمعیت کشور قطر بر اساس آمار سال ۲۰۱۳، حدود دو میلیون و ۱۵۰ هزار نفر بوده است، ابراهیم آل ابراهیم یکی از مسئولان حج این کشور فاش کرده بود که سهمیه حجاج قطر به زودی به همان سهمیه چند سال پیش یعنی ۱۲ هزار نفر بازخواهد گشت، جالب است بدانیم که بخش اعظم جمعیت قطر را مهاجران خارجی که بیشتر آنها هم غیر مسلمان هستند، تشکیل می‌دهد، حتی اگر تمام جمعیت این کشور کوچک را مسلمان فرض کنیم، سهمیه آنها بر اساس مصوبه سازمان همکاری اسلامی، باید حداکثر  دو هزار نفر باشد نه ۱۲ هزار نفر.

کویت دیگر کشوری است که مدعیان دروغین خدمت به حرمین شریفین، سهمیه آنها را هم فراتر از سقف تعیین شده از سوی سازمان همکاری اسلامی تعیین کرده‌اند، این کشور که جمعیت آن بر اساس آمار سال ۲۰۱۳میلادی، حدود سه میلیون و ۴۰۰ هزار نفر بوده، بر اساس این مصوبه، سهمیه قانونی حج آن ۳۴۰۰ نفر است در حالی که به  اذعان مقامات کویتی، سهمیه حج این کشور از سوی مقامات سعودی، هشت هزار نفر بوده است یعنی بیش از دو برابر سقف مصوب سازمان همکاری اسلامی.

در موسم حج ۱۳۹۱، مطلق بن راشد القراوی معاون وزارت اوقاف و امور اسلامی در امور هماهنگی فرهنگی و روابط خارجی و حج دولت کویت اعلام کرده بود: ۱۴ هزار کویتی اواخر ذی‌القعده برای ادای مناسک حج سال ۱۴۳۳ هجری قمری به سرزمین وحی مشرف خواهند شد، در آن زمان جمعیت کویت بر اساس گزارش روزنامه الوطن، حدود سه میلیون و یکصد هزار نفر بود و بر اساس مصوبه سازمان همکاری اسلامی، حداکثر باید سه هزار و یکصد حاجی از کویت به حج اعزام می‌شدند، نه چهارده هزار نفر.

اعتراف یک رسانه به سهمیه فراتر از سقف مصوب سازمان همکاری اسلامی چند کشور عربی

سال گذشته روزنامه الاتحاد امارات بر اساس یک آمار فاش شده،‌از تفاوت در سهمیه‌ها و تعداد حجاج اختصاص یافته به کشورهای عربی عضو شورای همکاری خلیج فارس در موسم حج ۱۳۹۳(۲۰۱۴) اذعان کرد. بر اساس این آمار، سهمیه اختصاص یافته به کویت، بحرین و امارات از سوی رژیم سعودی در آن سال به ترتیب، ۷۶۴۴ نفر و ۵۴۴۵ نفر و  ۶۴۷۱ نفر بوده است.نکته مهم در سهمیه‌های اختصاص یافته(فراتر از سقف تعیین شده از سوی سازمان همکاری اسلامی)، به کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس که رژیم سعودی کاملا بر آن سیطره دارد، این است که بخش قابل توجهی از جمعیت چند کشور این شورا از جمله قطر، امارات و کویت را کارگران خارجی تشکیل می‌دهند.

در آمار مربوط به تعداد حجاج ۱۶۳ کشور در موسم حج ۱۳۹۳ که العربیه شبکه رسمی سعودی پخش کرده بود، کشور اردن که بر اساس آمار ۲۰۱۳ جمعیت آن، کمتر از هفت میلیون نفر بوده، در موسم حج ۹۳(۲۰۱۴)، ۱۱هزار و ۹۷۷ نفر سهمیه حج دریافت کرده است.

نقض آشکار مصوبه سازمان همکاری اسلامی درباره شهروندان عربستان/ آل‌سعود سهمیه حجاج کشورهای دیگر را به شهروندان خود می‌دهد

بندر بن محمد الحجار وزیر حج سابق عربستان گفته بود تمام کشورهای اسلامی، سهمیه خود را در موسم حج بر اساس سهمیه تصویب شده یعنی به ازای هر هزار نفر یک حاجی یا هر یک میلیون نفر، هزار حاجی برای هر کشور دریافت کرده اند.به گفته وی، این نسبت پس از تصویب در نشست کنفرانس اسلامی سال ۱۹۸۷ میلادی، در سازمان ملل متحد ثبت شده است.

حکومت سعودی حتی برای شهروندان خود هم سهمیه چند برابری فرمول مصوب سازمان همکاری اسلامی روادید حج و عمره صادر می‌کند تا جایی که سه سال پیش، بندر حجار وزیر حج آن زمان رژیم اذعا کرده بود که تعداد حجاج سعودی در موسم حج آن سال(موسم حج ۹۲)، ۲۳۰ هزار نفر بوده است یعنی بیش از ۱۰ برابر سهمیه‌ مصوب سازمان همکاری اسلامی(بر اساس مصوبه سازمان همکاری اسلامی، سهمیه واقعی حج کشور عربستان با توجه به جمعیت حدود ۳۰ میلیون نفر، ۳۰ هزار حاجی است که در عمل ده‌ها برابر این تعداد در موسم حج شرکت می‌کنند و حکام عربستان هیچ اقدامی برای پایان دادن به این تبعیض آشکار در مسئله حج انجام نمی‌‌دهند)، البته این تعداد حجاج به گفته وزیر سعودی به صورت قانونی شرکت کرده بودند و به اعتراف وی بیش از دو میلیون و پانصد هزار نفر دیگر از داخل عربستان به صورت غیر قانونی در موسم حج آن سال شرکت کردند که این روند یعنی شرکت غیرقانونی شهروندان سعودی در موسم حج هر سال به یک رویه تبدیل شده و بر بی‌اعتنایی حکومت سعودی به عنوان متولی و مسئول برگزاری مراسم حج به قوانین سازمان همکاری اسلامی و سو‌ء استفاده از حج برای جلب رضایت شهروندان عربستانی مهر تایید می‌زند.

دلیل دیگری که بر سیاسی‌کاری حکومت سعودی در مسئله حج مهر تایید می‌زند، ارسال دعوت‌نامه حج به صورت رایگان برای افراد خاص و همسو با سیاست‌های سلطه‌جویانه ریاض در برخی کشورها است که بهترین نمونه و شاهد در این زمینه کشور عراق است که سعودی‌ها تعداد قابل توجهی روادید حج برای سیاستمداران همسو با خود از جمله اسامه النجیفی رئیس سابق پارلمان و ایاد علاوی نخست وزیر اسبق عراق صادر کرده بودند.

در یکی از موسم‌های حج، رژیم سعودی بدون هماهنگی با اداره حج و عمره عراق و در یک اقدام کاملا سیاسی، دو هزار سهمیه حج به طور اختصاصی برای ایاد علاوی نخست وزیر اسبق عراق در نظر گرفت،‌ فردی که به دنباله‌روی کامل از سیاست‌های آل سعود مشهور است.

مسئولان حج عراق در آن زمان گفته بودند که حکومت سعودی با خودداری از افزایش سهمیه حج عراق، بدون هماهنگی با شورای حج و عمره عراق، دو هزار سهمیه حج به ایاد علاوی داده که این اقدام دخالت آشکار در امور داخلی عراق و بهره‌برداری سیاسی از حج است.

حکومت سعودی در یکی از موسم‌های حج اخیر، در ادامه بهره‌برداری سیاسی ازحج و در یک اقدام مداخله‌جویانه، ۲۰ هزار سهمیه حج در اختیار شیوخ عشایر عراق با هدف همراه کردن آنها با سیاست‌های خود قرار داده بود که با انتقاد و محکومیت شدید در سطح عراق روبرو شد.

استفاده سیاسی از حج، نفوذ در کشورهای مختلف در پوشش حج
شخص شاه سعودی هم در قالب برنامه‌‌ فریبنده‌ای با عنوان ضیوف خادم الحرمین الشریفین، هر ساله صدها نفر از سیاستمداران و مقامات و شخصیت‌های مختلف در برخی کشورها را در راستای اهداف سیاسی خود و برای استفاده تبلیغاتی از آنها به صورت رایگان به حج دعوت می‌کند و بهترین هتل‌ها و امکانات را در اختیار آنها قرار می‌دهد.

در این زمینه هفته گذشته گروهی از همین میهمانان شاه سعودی از کشور ترکمنستان با بدرقه سفیر رژیم سعودی راهی عربستان شدند تا به صورت رایگان در موسم حج شرکت کنند.

حکومت سعودی در راستای بهره‌برداری سیاسی از حج و نفوذ در کشورهای مختلف در پوشش حج و عمره، هر ساله شخصیت‌های مختلف فرهنگی، مذهبی، دانشگاهی و رسانه‌‌ای را از کشورهای خاص با هدف تاثیرگذاری بر آنها و تبلیغ سیاست‌های خود در قالب برنامه هدفمند سلمان شاه سعودی موسوم به برنامه ضیوف خادم الحرمین به صورت رایگان دعوت کرده و در بهترین هتل‌های مدینه منوره و مکه مکرمه اسکان می‌دهد.

امسال نیز شاه سعودی، ۱۴۰۰ نفر را از ۶۰ کشور جهان به بهانه ادای فریضه حج دعوت کرده است، حکومت سعودی درباره این برنامه گفته است: این افراد با هزینه‌های شخص ملک سلمان شاه سعودی، مناسک حج را انجام می‌دهند. یعنی تمام هزینه‌های رفت و برگشت، اقامت و گشت و گذار و البته خرید این افراد را شاه سعودی از بیت المال مردم عربستان پرداخت می‌کند و به این ترتیب این ۱۴۰۰ نفر در برنامه‌های مختلفی که برایشان درنظر گرفته می‌شود از جمله برنامه‌های مذهبی با چاشنی عقاید و  افکار وهابی شرکت کرده و پس از پایان موسم حج به کشورهایشان بازمی‌گردند و به این ترتیب حکومت سعودی با برگه حج و سوء‌استفاده از آن به نفوذ و تاثیرگذاری در کشورهای یاد شده می‌پردازد.

نکته قابل توجه نحوه انجام تشریفات مربوط به ورود این افراد به عربستان است که رسانه‌های سعودی از انجام بسیار سریع تشریفات ورود آنها خبر داده‌اند که این اقدام تبلیغی قلمداد می‌شود، چرا که معمولا حجاج کشورهای مختلف باید ساعت‌ها در صف‌های انتظار پایان تشریفات ورود به عربستان معطل بمانند.

اظهارنظرهای افراد خاص دعوت شده به عربستان به بهانه موسم حج نشان دهنده حجم گسترده فعالیت‌های تبلیغی حاکمان نجد و حجاز است، به عنوان مثال یکی از این افراد به نام محمد عاکف کوج استاد بخش تفسیر دانشکده شریعت دانشگاه آنکارا ترکیه در راستای ادعاهای سعودی‌ها مدعی شده است برخی کشورها برای سیاسی کردن حج و سوء‌استفاده از موسم‌های طاعت برای اهداف غیر اخلاقی خود و با هدف ایجاد شکاف در صفوف اسلامی و مخدوش کردن اهداف حج گام برمی‌دارند.

اسامی برخی از شخصیت‌های مذهبی و رسانه‌ای و دانشگاهی دعوت‌شده از ۶۰ کشور جهان در پوشش حج

امسال هم شاه سعودی افراد مختلفی را از ۶۰ کشور با هدف تبلیغ و بهبود وجهه خود دعوت کرده که نگاهی به اسامی شخصیت‌های دعوت شده نشان دهنده برنامه‌ریزی گسترده حاکمان حجاز برای تاثیرگذاری و اعمال نفوذ در کشورهای مختلف از طریق اجرای چنین برنامه‌هایی در پوشش حج و عمره هستند که از جمله شخصیت‌های دعوت شده می‌توان به عبداللطیف دریان مفتی اهل سنت لبنان، شیخ نجاد جرابوس مفتی کل اسلوونی محمد بشاره دوسه وزیر دادگستری سابق سودان و احمد محمد عبدالمجید قاضی سابق دادگاه عالی این کشور، حسن صالح المتعابی استاد دانشگاه الزیتونه تونس، احمد ولد الحسن استاد دانشگاه نواکشوت، شیخ عبدالقادر ابوقرون رئیس شورای اداری مجله الحسبه و آنچه رئیس کمیته الحسبه و تزکیه جامعه سودان خوانده شده، عمر احمد وعیس رئیس شورای محلی جیبوتی و محمد عبدالباقی محمد ابوبکر مدیرکل  امور اسلامی وزارت دادگستری کومور اشاره کرد.

تبلیغ سیاست‌ها و طرح‌های محمد بن سلمان جانشین ولیعهد سعودی که این روزها با به حاشیه راندن بن نایف ولیعهد و با سوء‌استفاده از بیماری‌ حاد پدرش-سلمان- تمام ارکان قدرت و ثروت عربستان را قبضه کرده است،‌یکی دیگر از برنامه‌هایی است که برای ۱۴۰۰ شخصیت خارجی دعوت شده به عربستان در نظر گرفته شده به طوری که این افراد در مراسمی به تمجید از اقدامات آل سعود از جمله طرح تبلیغاتی بن سلمان با عنوان «چشم انداز پادشاهی ۲۰۳۰» پرداخته و ادعا کردند این طرح خیر کثیری برای همه مسلمانان دارد!

عبدالله المدلج مدیر اجرایی برنامه موسوم به ضیوف خادم الحرمین هدف از اجرای این برنامه را چنین گفته است:« هدف ما ارتباط کیفی و منحصر به فرد با نخبگانی از مطرح‌ترین شخصیت‌های تبلیغی،  علمای دین و دیگر شخصیت‌های مطرح کشورهایشان است تا با آنها ارتباط و همکاری مبتنی بر نیکی و تقوا را آغاز کنیم، این برنامه حتی با میهمانان پس از بازگشت به کشورهایشان ارتباط خود را حفظ خواهد کرد» این اظهارنظر نشان می‌دهد که مهمترین هدف آل سعود از دعوت افراد و شخصیت‌هایی از برخی کشورها به موسم حج، علاوه بر تاثیرگذاری بر آنها و ترسیم چهره مثبت از خود، بهره‌برداری از چنین افرادی برای نفوذ در کشورهایشان است .
ناتوانی مقامات سعودی در جلوگیری از ورود صدها هزار نفر از شهروندان فاقد مجوز حج قانونی‌شان به مشاعر مقدسه در ایام حج از نکات قابل توجه در موسم حج هر سال است و هر چند این مقامات ادعا می‌کنند برای جلوگیری از ورود افراد فاقد مجوز به صورت جدی تلاش می‌کنند، با این حال هر ساله شمار زیادی از مردم داخل عربستان بدون داشتن مجوز حج، حاجی می‌شوند تا دلیل دیگری بر سوء‌مدیریت و بی‌کفایتی آل سعود در اداره حج باشد.
محروم‌شدن حجاج سوری از موسم حج برای پنجمین سال پیاپی
مسئله دیگری که بر اقدام حکومت سعودی در سیاسی کردن حج و استفاده ابزاری از آن علیه کشورهای مخالف خود مهر تایید می‌زند، اقدام این رژیم در محروم کردن حجاج سوری و یمنی و دادن سهمیه قانونی و شرعی آنها به طرف‌های همسو با خود در خارج سوریه و مزدوران یمنی خود است، بیش از سه سال است که رژیم سعودی به مردم داخل سوریه و نیز به مردم داخل یمن(به استثنای مناطق تحت سیطره مزدورانش) روادید حج نداده و آنها را از ادای فریضه حج محروم کرده است.
مقامات سوری در این زمینه تاکید کرده‌اند حکومت وهابی سعودی با تصمیم سیاسی، مردم سوریه را از ادای فریضه حج محروم کرده است، وزیر اوقاف سوریه هم گفته بود دشمنان انسانیت(اشاره به آل سعود)با برافراشتن پرچم شیطان و صدور فتاوای گمراه‌کننده،‌حجاج سوری را از موسم حج محروم کردند.
محمد عبدالستار السید وزیر اوقاف سوریه با بیان این‌که، حکومت سعودی برای پنجمین سال متوالی حجاج سوریه را از ادای مناسک حج محروم کرده‌اند، تصریح کرده است حکام عربستان از اماکن مذهبی برای دستیابی به اهداف سیاسی مخرب خود و اجرای سیاست های تکفیری شان سوء استفاده می کنند.
عبدالستار درباره بهره‌برداری سیاسی حکومت سعودی از حج گفته است تصمیم سعودی‌ها این است که تنها سوری‌هایی که در خارج از سوریه حضور دارند یا در مناطق تحت کنترل گروه‌های تروریستی مورد حمایت ریاض هستند، بتوانند فریضه حج را انجام دهند. این در حالی است که براساس این تصمیم گذرنامه‌های آنها تنها باید از طریق نمایندگان ائتلاف معارضان سوری صادر شود. این یک نکته عجیب در مناسبات سیاسی و دینی بین‌الملل است.
مقامات سعودی باید به این سئوال پاسخ دهند چرا از ادای فریضه حج مردم داخل سوریه و نیز حجاج یمنی(به استثنای مناطق تحت اشغال مزدورانشان) جلوگیری می‌کنند،‌آیا مواضع دولت‌های سوریه و یمن(نه دولت فراری منصور هادی) با این مسئله ارتباط دارد؟
به جز جمهوری اسلامی ایران که رهبر معظم انقلاب با صلابت و اقتدار از حقوق حجاج خود دفاع کردند، کشورهای دیگری که شماری از زائرانشان در فاجعه منا و یا سقوط جرثقیل جان باخته بودند، به سبب دریافت رشوه و حق السکوت از آل سعود، سکوت پیشه کردند و نشان دادند جان حجاجشان برایشان ارزشی ندارد، چرا که دلارهای دریافتی از آل سعود صرفا به جیب حکام این کشورها رفت نه خانواده‌های قربانیانشان.
روزنامه الاخبار لبنان تصریح کرده است : سوء‌ استفاده سیاسی از حج تنها به محروم کردن حجاج ایران، سوریه و یمن منحصر نشده، بلکه رژیم سعودی به افزایش سهمیه حجاج کشورهایی که با رژیم سعودی همسو بوده یا گروه‌ها و جریان‌هایی که کاملا در جهت منافع و سیاست‌های آل سعود فعالیت می‌کنند و کاهش تعداد حجاج لبنانی و عراقی هم مبادرت ورزیده تا بی‌اساس بودن ادعاها و اتهامات این رژیم علیه جمهوری اسلامی ایران مبنی بر سیاسی کردن حج اثبات شود.