در دبیرخانه تبریز ۲۰۱۸ چه می‌گذرد؟
در دبیرخانه تبریز ۲۰۱۸ چه می‌گذرد؟

رئیس دبیرخانه تبریز ۲۰۱۸شهرداری تبریز  گفت: تهیه و تدوین برنامه جامع، سیاست گذاری‌های صحیح در راستای معرفی قابلیت‌ها و پتانسیل‌های عظیم گردشگری فرهنگی، هنری و اجتماعی تبریز از جمله وظایف دبیرخانه تبریز ۲۰۱۸ شهرداری تبریز است که از چند ماه قبل فعالیت خود را آغاز کرده است. جواد شریف نژاد در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، […]

۹۲۵۶۸t-jpgرئیس دبیرخانه تبریز ۲۰۱۸شهرداری تبریز  گفت: تهیه و تدوین برنامه جامع، سیاست گذاری‌های صحیح در راستای معرفی قابلیت‌ها و پتانسیل‌های عظیم گردشگری فرهنگی، هنری و اجتماعی تبریز از جمله وظایف دبیرخانه تبریز ۲۰۱۸ شهرداری تبریز است که از چند ماه قبل فعالیت خود را آغاز کرده است.

جواد شریف نژاد در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، منطقه آذربایجان‎شرقی، در تشریح برنامه‌های این ستاد اظهار کرد: دبیرخانه در جهت اجرای برنامه‌‌های مختلف در راستای تحقق اهداف تبریز ۲۰۱۸ آغاز به کار کرده و اکنون در حال ایجاد سازمان مناسب برای این امر است.

وی هدف از تشکیل دبیرخانه را ایجاد ستادی منسجم برای تدوین و ارائه برنامه‌ها و طرح‌هایی برای  ۲۰۱۸ اعلام کرد و گفت:  نظارت بر اجرای درست وظایف  از سوی سازمان‌های مربوطه ،شهرداران مناطق و همچنین ایجاد تعامل هماهنگی با ادارات مختلف است.

وی با اشاره به اینکه دبیرخانه با نظر و حکم شهردار با وظایف تعریف شده تشکیل شده و اختیاراتی با هماهنگی سازمان‌ها و شرکت‌های تابع شهرداری  برای آن در نظر گرفته شده‌است، اضافه کرد: همچنین برای ایجاد ارتباط و هماهنگی با مسئولین اجرایی وسازمان‌های مختلف، جلساتی برگزار می‌شود. در هشتمین جلسه ستاد در مجموعه میراث فرهنگی تصمیماتی مبنی بر شرکت در نمایشگاه های مختلف برای معرفی شهر تبریز گرفته شد. هم چنین دبیرخانه آماده مشارکت و سهیم شدن در پروژه‌های مربوط به گردشگری شرکت‌هاست.

شریف‌نژاد  اصلی ترین هدف در تبریز ۲۰۱۸ را رونق اقتصاد گردشگری تبریز ، تبدیل استان به قطب گردشگری و استفاده از مزیت اقتصادی،  فرهنگی، اجتماعی دانست.

وی خاطر نشان کرد: توسعه گردشگری تبریز برای استان‌های هم‌جوار هم می‌تواند درآمدزا باشد، پیش بینی می‌شود با سفر دو میلیون مسافر خارجی به این منطقه، بیش از ۲۵ هزار شغل جدید ایجاد و برای حدود ۱۰۰ هزار نفر اشتغال زایی می‌شود.

وی با تاکید به اینکه سال ۲۰۱۸ نقطه آغاز رونق گردشگری و تبدیل تبریز به یک شهر توریستی است، افزود: مسائل مربوط به زیرساخت‌های حوزه حمل ونقل هم‌چون آمادگی فرودگاه‌ها، ناوگان ریلی و اتوبوسرانی در جلسات مختلف بررسی و نقاط ضعف و قوت آن‌ها شناسایی می‌شود. به طور کلی نقاط قوت‌مان نسبت به ضعف‌مان بیشتر است.

شریف نژاد ادامه داد: تلاش داریم در تبیین مسائل گردشگری از وجود متخصصان بهره ببریم و این افراد با شرکت در جلسات، در سیاست‌گذاری و اجرای طرح‌ها در کنار دبیرخانه هستند. می‌خواهیم دبیرخانه رنگ مردمی به خود بگیرد و همه در آن مشارکت داشته باشند.

وی با اشاره به اینکه سازمان توسعه گردشگری شهرداری تبریز مسئولیت جذب راهنمایان تخصصی گردشگری را دارد تاکید کرد: در جلسات دبیرخانه مقرر شده است که دوره‌های آموزشی جدیدی با حضور اساتید مطرح برای فعالان در حوزه گردشگری برگزار شود.

وی اظهار کرد: با تاکید استاندار و ابلاغیه شهردار، سرمایه گذاری در حوزه گردشگری به ویژه برای ۲۰۱۸ تسهیل شده است.سعی داریم مجوزهای ساخت از سوی میراث فرهنگی با سهولت صادر شود و عوارض دریافتی برای ساخت اقامت‌گاه‌ها تقریبا به صفر درصد برسد. در آینده‌ای نزدیک کمک‌های ملی در قالب سوبسید به سرمایه گذاران اختصاص داده می‌شود.در حال حاضر بهترین زمان برای سرمایه گذاری در بخش گردشگری است .

شریف نژاد در رابطه با ایجاد شرایط مناسب برای اسکان مسافران گفت: ستاد اجرایی خدمات سفر مسئولیت اسکان را برعهده دارد که گستره فعالیت‌های این ستاد برای سال آینده بیشتر خواهد شد.مقررشده‌است با همکاری نیروی انتظامی ویلاهایی در اطراف شهر خریداری تا در صورت نیاز استفاده شود.

وی ادامه داد:  برای اولین بار ورزشکاران در المپیک برزیل و بعد ها در پارالمپیک، تبریز ۲۰۱۸ را در رسانه‌های خارجی معرفی می‌کنند. هم چنین تفاهم نامه‌ای با تیم های ورزشی تراکتور سازی و ماشین سازی در این باره بسته شده‌است.

شریف‌نژاد با تاکید بر اینکه پایه اصلی توسعه گردشگری، الگوسازی فرهنگی است، اظهار کرد: خوشبختانه نسبت به سال‌های قبل سواد عمومی اجتماعی بالا رفته است البته باید اشاره کرد به ثمر نشستن  اقدامات فرهنگی نیاز به زمان دارد.

وی از برنامه‌های اصلی شهرداری احیای ربع رشیدی و میدان صاحب آباد تبریز را عنوان کرد و افزود: شهرداری مبلغ قابل توجهی در اختیار میراث قرار داده است تا عملیات اکتشاف در ربع رشیدی و تملک واحدهای اطراف را آغاز کند و طبق مصوبه شورای اسلامی اقدامات برای احیا میدان صاحب آباد با کمک مالی شهرداری مدنظر است.

شریف نژاد با اشاره به اینکه در سال  ۲۰۱۸ تبریز میزبان همایش‌ها و جشنواره‌های ملی و بین المللی با کیفیت بهتر، همراه با برنامه‌های جانبی خواهد بود، افزود: دبیرخانه حدود پنجاه طرح برای برگزاری جشنواره‌های مختلف دریافت کرده‌است، با اخذ مجوز از نیروی انتظامی تلاش داریم برنامه‌های شاد و مفرح برای مهمانان و خود شهروندان داشته باشیم.

وی از برگزاری مسابقه نواهای مذهبی با حضور شرکت کنندگان از کشور‌های جهان اسلام و جشنواره‌های موسیقی اصیل و سنتی در چارچوب قوانین در سال ۲۰۱۸ خبر داد و  گفت: با ارکستر سمفونیک تبریز هم قراردادی در این خصوص بسته شده ‌است.

شریف نژاد خاطر نشان کرد: یکی از اهداف ما در دبیرخانه استفاده از توانایی‌های جوانان و کمک و همراهی با آنان است و معتقدیم ۲۰۱۸ سال پرکاری برای جوانان خواهد بود، از حضور جوانان تحصیلکرده با رشته‌های مرتبط  در دبیرخانه استقبال و برای عملی کردن پروژه‌های آنان نهایت تلاش خود را به کار می‌گیریم.

وی با بیان اینکه یش از ۲۵۰ ایده و طرح به دبیرخانه شهرداری ارسال شده‌است، گفت: علاقمندان در صورت داشتن طرح و ایده می ‌توانند به دبیرخانه استانی مستقر در خانه حیدرزاده میراث فرهنگی یا دبیرخانه ستاد تبریز ۲۰۱۸شهرداری تبریز مستقر درخانه نیکدل واقع در محله مقصودیه مراجعه کنند.