بزرگداشت شاعر و عاشیق نامی، خسته قاسم در تبریز
بزرگداشت شاعر و عاشیق نامی، خسته قاسم در تبریز

محمد محمدپور در نشست اعضای ستاد اجرایی همایش بزرگداشت شاعر عارف خسته قاسم اظهار داشت: تاریخ آذربایجان سرشار از حضور نام‌آوران و بزرگان و پیشینه غنی فرهنگی و هنری است و معرفی و شناساندن این فرهیختگان به نسل‌های جدید پیوندی را بین گذشته و آینده برقرار می‌کند و این پیوند نیز به نوبه خود باعث […]

محمد محمدپور در نشست اعضای ستاد اجرایی همایش بزرگداشت شاعر عارف خسته قاسم اظهار داشت: تاریخ آذربایجان سرشار از حضور نام‌آوران و بزرگان و پیشینه غنی فرهنگی و هنری است و معرفی و شناساندن این فرهیختگان به نسل‌های جدید پیوندی را بین گذشته و آینده برقرار می‌کند و این پیوند نیز به نوبه خود باعث افزایش خودباوری نسل‌های جوان می‌شود.

وی تصریح کرد: اگر نسل‌های آتی پیشینه اثرگذار خود را باور کنند و به ظرفیت‌های تمدن‌ساز و سعادت بخش گذشته واقف باشند می‌توانند نقش‌آفرینی کنند.

محمدپور تأکید کرد: استمرار حرکت به سمت فرهنگ پروری و جریان‌سازی فرهنگی در جامعه مرهون تکریم فرهیختگان آن جامعه است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان آذربایجان‌شرقی گفت: برگزاری آیین بزرگداشت هنرمندان و اصحاب قلم و فرهنگ پیامدهای متعددی دارد که از آن جمله می‌توان به الگوسازی برای نوجوانان و جوانان و شناسایی استعدادهای بالقوه و به فعلیت رساندن و شکوفا کردن آن اشاره کرد.

وی عدم پاسداشت یاد و نام بزرگان و فرهیختگان جامعه را عامل ایجاد گسست فرهنگی عنوان کرد و افزود: وقتی در جامعه‌ای گسست فرهنگی به‌وجود بیاید یعنی آموزه‌ها و دستاوردهای فرهنگی یک ملت که باید نسل به نسل منتقل شود، منقطع شود یک نوع از خودبیگانگی و در ادامه نوعی خودباختگی نسبت به فرهنگ های دیگران بوجود می آید.

محمدپور تأکید کرد: برای مقابله با گسست فرهنگی باید برای جوانان الگوسازی کنیم.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان با اشاره به اینکه بعد از روی کار آمدن دولت تدبیر و امید، واسپاری برخی از امور به  سازمان‌های مردم نهاد به عنوان یکی از رویکردهای شاخص دولت مطرح بوده است، گفت: در برنامه‌های فرهنگی و هنری نیز اگر مرکز ثقل حرکت و اداره مراسم خود مردم باشند، برنامه اثربخشی بیشتری خواهد داشت.

بر اساس این گزارش، در این نشست اعضای ستاد اجرایی به تبیین دیدگاه‌ها و پیشنهادهای خود برای برگزاری بهتر این همایش پرداختند.

لازم به توضیح است، همایش بزرگداشت شاعر، عارف و عاشیق نامی، خسته قاسم تیکمه داشلی، روز چهارشنبه ۲۴ شهریورماه جاری، به همت اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی بستان‌آباد  و انجمن ادبی استاد شهریار و همیاری شورای اسلامی و شهرداری تیکمه داش و سایر نهادها و ارگان‌ها برگزار خواهد شد.