ند پرایس، سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا، گفت که‌ اوباما در عوض با رئیس جمهور کره جنوبی ملاقات خواهد کرد. به گزارش بی بی سی،  اوباما گفته بود که در جریان دیداری در لائوس مساله کشتارهای فراقانونی در عملیات مبارزه با مواد مخدر را مطرح خواهد کرد. دوترته گفت که اگر آن “حرامزاده” مساله را […]

ند پرایس، سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا، گفت که‌ اوباما در عوض با رئیس جمهور کره جنوبی ملاقات خواهد کرد.

به گزارش بی بی سی،  اوباما گفته بود که در جریان دیداری در لائوس مساله کشتارهای فراقانونی در عملیات مبارزه با مواد مخدر را مطرح خواهد کرد.

دوترته گفت که اگر آن “حرامزاده” مساله را مطرح کند جلوی همه او را “به فحش خواهد کشید.”

اوباما روز دوشنبه پس از اجلاس گروه ۲۰ در چین برای شرکت در نشست آسه‌آن (انجمن کشورهای جنوب شرقی آسیا) به لائوس رفت.

دوترته پیش از عزیمت به سوی لائوس به عملیات مبارزه با مواد مخدر اشاره کرد، عملیاتی که از زمان شروع ریاست جمهوری او در ماه ژوئن به مرگ ۲۴۰۰ مظنون به معامله و اعتیاد به مواد مخدر منجر شده.

دوترته در تلاش برای ریشه کنی تجارت مواد مخدر کشتن معامله گران را مجاز دانسته است.

او گفت:‌ “عملیات علیه مواد مخدر ادامه خواهد یافت. تا زمانی که آخرین سوداگر از خیابان جمع نشده خیلی ها خواهند مرد، خیلی ها کشته خواهند شد. تا وقتی تولیدکننده مواد مخدر کشته نشده به این عملیات ادامه خواهیم داد.”

او گفت که اوباما نباید به او بی احترامی کند.

اوباما در واکنش به این اظهارات گفت که رئیس جمهور فیلیپین “آدمی بی پرده” است و از تیم خود پرسیده که “ببینند آیا الان واقعا وقت انجام گفت‌وگویی سازنده و مثبت هست یا نه.”

پرایس بعدا گفت:‌ “آقای اوباما در عوض عصر امروز با پرزیدنت پارک از جمهوری کره جنوبی دیدار خواهد کرد.”

این آخرین سفر اوباما به آسیا پیش از پایان دوره ریاست جمهوری است.

سازمان ملل متحد مکررا سیاست های دوترته را نقض حقوق بشر خوانده است. کلیسای کاتولیک که مذهب غالب در فیلیپین است هم از او انتقاد کرده است.

دو کارشناس حقوق بشر سازمان ملل در ماه اوت گفتند که دستور دوترته به پلیس و مردم برای کشتن مظنونان به قاچاق مواد مخدر به مثابه “تحریک خشونت و کشتار است که براساس قوانین بین المللی جرم محسوب می شود.”

بیانیه عجیب رییس جمهور فلیپین
پس از لغو دیدار اوباما و رییس جمهور فیلیپین،  دوترته با صدور بیانیه‌ای گفت: «سخنان من در واکنش به یک پرسشی از جانب رسانه‌ها بود که هدف از آن بیان واضح نگرانی و ناامیدی کشورم بود اما متاسفانه به حمله‌ای شخصی به رئیس‌جمهوری آمریکا تبدیل شد.»

در بیانیه دوترته که لحنی کاملا سازش‌طلبانه داشت، او گفت که رهبران این دو کشور “در وقت دیگری” دیدار رو در رو خواهند داشت.

او تاکید کرد: «هدف اصلی ما این است که سیاست خارجی مستقلی ایجاد کنیم و همزمان با آن، روابط نزدیکی با تمام کشورها خصوصا آمریکا برقرار سازیم. ما شراکت دیرینی با آنها داریم.»