اولین خانه محیط زیست مستقل ایران در تبریز افتتاح شد
اولین خانه محیط زیست مستقل ایران در تبریز افتتاح شد

مجید رحمانی در نشستی با اصحاب رسانه به مناسبت افتتاح خانه محیط زیست، اظهار کرد: این خانه از دو تشکل مردم نهاد همیاران زیست سبز و جمعیت رفتگران آذربایجان‌شرقی و همچنین از دو کمیته محیط زیست و ورزش و کمیته مردم نهاد ستاد دریاچه ارومیه تشکیل شده است. وی ادامه داد: تا دو سال پیش […]

مجید رحمانی در نشستی با اصحاب رسانه به مناسبت افتتاح خانه محیط زیست، اظهار کرد: این خانه از دو تشکل مردم نهاد همیاران زیست سبز و جمعیت رفتگران آذربایجان‌شرقی و همچنین از دو کمیته محیط زیست و ورزش و کمیته مردم نهاد ستاد دریاچه ارومیه تشکیل شده است.

وی ادامه داد: تا دو سال پیش هر کدام از این بخش‌ها به طور انفرادی کار می‌کردند که طی یک مدت فعالیت‌هایمان را به صورت مشترک انجام داده و به این نتیجه رسیدیم که اگر ما فعالیت‌هایمان را با همکاری و تعامل با هم انجام دهیم به نتایج مضاعفی در این حوزه خواهیم رسید؛ از این رو این خانه را تشکیل دادیم.

وی افزود: با توجه به اطلاعاتی که در این حوزه داریم، خانه محیط زیست آذربایجان‌شرقی، اولین خانه محیط زیست مستقل در ایران است؛ چرا که تنها چند مورد خانه محیط زیست در برخی از نقاط شهر تهران وجود دارد که مستقل نبوده و با مالکیت شهرداری در اختیار گروه‌های مردم نهاد قرار می‌گیرد.

رحمانی با تاکید بر اینکه خانه محیط زیست پل ارتباطی میان مردم و مسئولان است، بیان کرد:این مکان با حالت منسجم و جامع خود فرصتی را فراهم می‌آورد تا مردم، گروه‌ها و افراد علاقه‌مند و دغدغه‌مند بتوانند ایده‌ها، طرح‌ها و نظرات خود را در اینجا مطرح کرده و کاری انجام دهند.

وی تاکید کرد: ما برای گردهم آوردن این مجموعه پنج ماه تلاش کردیم و مکانی را فراهم آوردیم که در نوع خود کم‌نظیر بوده و امکان برگزاری جلسات ۳۵ نفره، تبدیل کردن به کارگاه آموزشی و… را دارد و همچنین ما می‌توانیم این مجموعه را با پرداخت هزینه و یا در صورت توافق به صورت رایگان در اختیار گروه‌های دیگر قرار دهیم.

وی با تاکید بر مهم بودن موضوع دریاچه ارومیه بیان کرد: ما از همان ابتدای بحران دریاچه ارومیه همراه بوده‌ایم و همواره نیز پیگیر آن خواهیم بود و یکی از اولویت‌ها و دغدغه‌های اصلی ما در این خانه پرداختن به موضوع دریاچه ارومیه است.

“عاطفه مجتهدی” دبیر جمعیت رفتگران آذربایجان‌شرقی، نیز در این نشست اظهار کرد: اولین دغدغه‌ی ما داشتن مکان بوده است که امروز این موضوع محقق شده است.

وی ادامه داد: این خانه فرصتی را فراهم می‌کند تا گروه‌های فعال در حوزه‌ی محیط زیست به صورت جزیره‌ای کار نکنند و با همکاری و تعامل یکدیگر به هم‌افزایی و نتایج بهتر دست یابند که در این راستا تشکل‌های دیگری نیز اعلام آمادگی کرده‌اند.

وی افزود: اعضای خانه محیط زیست استان دو تا سه هزار نفر را شامل می‌شود که حدود ۴۰۰نفر از آن‌ها به طور مستمر در حوزه‌ی محیط زیست فعال هستند و همچنین ۱۰۰ نفر از اعضا نیز در کارگروه‌های تخصصی فعالیت می‌کنند.

دبیر جمعیت رفتگران آذربایجان‌شرقی با اشاره به موثر بودن این مکان در توسعه‌ی فعالیت‌های زیست محیطی، خاطرنشان کرد: این خانه استیجاری بوده و هزینه‌ی آن نیز از طریق کمک‌های مردمی، خیران و اعضا پرداخت شده است.

وی ادامه داد: برای خارج شدن از وضعیت قبلی نیار بود که خود را در حوزه‌ی محیط زیست توانمند کرده و از حالت درجازدن و کپی‌کاری خارج شویم از این رو بهترین راه همکاری و استفاده از تجربه‌‌ی گروه‌های مختلف و همچنین تعامل در این حوزه بود که خانه محیط زیست چنین شرایطی را فراهم می‌آورد.

وی با اشاره به اینکه خانه محیط زیست سرمایه‌های ارزشمندی دارد که با هیچ چیزی قابل تعویض نیست، تاکید کرد: این خانه از همکاری تمامی افراد علاقه‌مند و دغدغه‌مند استقبال می‌کند.

گفتنی است؛ نشست مطبوعاتی به مناسبت افتتاح خانه محیط زیست با حضور مسئولان این خانه و جمعی از اهالی رسانه در محل خانه محیط زیست برگزار شد.