مشکلی در تأمین کالاهای اساسی نداریم/تلاش برای صادرات گندم و آرد آذربایجان شرقی به کشورهای همسایه
مشکلی در تأمین کالاهای اساسی نداریم/تلاش برای صادرات گندم و آرد آذربایجان شرقی به کشورهای همسایه

اسماعیل جبارزاده در جلسه ستاد تنظیم بازار آذربایجان شرقی، با اشاره به مشکلات اخیر واحدهای تولیدی پیرامون مسئله خرید شکر، اظهار داشت: صنایع استان به دلیل مدت زمان نسبتاً طولانی خرید شکر از بورس با مشکل مواجه بودند که با دستور آقای قنبری مدیرعامل شرکت مادرتخصصی بورس ایران، به ۹ واحد تولیدی استان، خارج از […]

۱۳۹۵۰۳۲۲۱۷۳۶۴۷۹۰۲۷۹۰۳۲۷۴اسماعیل جبارزاده در جلسه ستاد تنظیم بازار آذربایجان شرقی، با اشاره به مشکلات اخیر واحدهای تولیدی پیرامون مسئله خرید شکر، اظهار داشت: صنایع استان به دلیل مدت زمان نسبتاً طولانی خرید شکر از بورس با مشکل مواجه بودند که با دستور آقای قنبری مدیرعامل شرکت مادرتخصصی بورس ایران، به ۹ واحد تولیدی استان، خارج از نوبت بورس شکر داده شد.

وی افزود: برخلاف اینکه سیاست دولت و سازمان جهاد کشاورزی تأمین به موقع نیاز شکر است و برخلاف مثبت بودن ارائه این محصول در بورس، تولیدکنندگان ما به دلیل کمبود نقدینگی و ظرفیت کم، توان خرید از بورس را ندارند.

استاندار آذربایجان شرقی، با اشاره ضرورت حمایت سیستم بانکی از بخش‌های تولیدی نیازمند شکر گفت: آذربایجان شرقی به‌دلیل اینکه قطب تولیدی شیرینی و شکلات کشور است، امیدواریم با بالا بردن میزان تولید در آستانه مهرماه، شاهد مشکلی در این بخش نباشیم و ما خودمان را موظف به حمایت از این بخش می‌دانیم.

وی ادامه داد: التهاب و نگرانی ایجاد شده در بازار را در عمل احساس نمی‌کنیم و خوشبختانه تمهیداتی در موضوع شکر انجام شد که امیدواریم با اقدام به موقع، شاهد رونق واحدهای تولیدی باشیم.

جبارزاده با اشاره به اینکه در آغاز به کار دولت تدبیر و امید تنها ۳ روز گندم ذخیره در استان داشتیم گفت: امروز آرامشی را در فضای عمومی بین مردم شاهد هستیم و به مردم اطمینان می‌دهیم که در تأمین سبد خانوار و تأمین غذای مردم مشکلی را شاهد نخواهیم بود.

وی ادامه داد: درخواست ما این است که مطالبات امسال کشاورزان برخلاف تحویل دیرهنگام گندم برداشت شده به دولت، سریع‌تر پرداخت شود تا با آغاز کشت پاییزه و تهیه نهاده‌های کشاورزی، شاهد برداشت پرمحصول گندم باشیم.

استاندار آذربایجان شرقی ایجاد جو آرام برای خانوار و بخش تولید را از اولویت‌های مدیران ارشد استان عنوان کرد و گفت: با تدابیر شرکت بازرگانی دولتی، مشکل شکر در استان و کشور حل شده است.

وی با بیان اینکه از گذشته علاقه‌مندیم بخش خصوصی آذربایجان شرقی در بخش تأمین اقلام اولیه استان‌ها هم مشارکت کند، افزود: تجار، بازرگانان و تولیدکنندگان ما با توانمند شدن، می‌توانند اقلام اساسی و مواد اولیه کارخانجات را در استان آذربایجان شرقی و استان‌های همجوار تأمین کنند.

جبارزاده اعلام قیمت تضمینی را عامل مهمی در افزایش تولید گندم دانست و ابراز داشت: باید این اقدامات جهت تشویق افزایش تولید ادامه یابد تا اطمینان لازم از تأمین کالاهای اساسی همه مردم حاصل شود.

استاندار آذربایجان شرقی ورود به بحث تولید و فرآوری روغن و تبدیل استان به محور تولید روغن کشور را مورد تاکید قرار داد و ادامه داد: بخش خصوصی را برای راه اندازی کارخانه روغن کشی در استان تشویق می‌کنیم.

وی با بیان اینکه در شمال عراق، بخشی از آذربایجان و ارمنستان بازارهای سنتی خوبی داشتیم ولی این بازار را از دست داده‌ایم، تصریح کرد: علاقه‌مندیم بتوانیم این ظرفیت استان را در جهت توسعه صادرات آرد در استان به کار بگیریم، چراکه واحدهای تولیدی آرد استان بیش از سایر استان‌ها است و می‌توانیم برای فرآوری گندم و توسعه صادرات آن قدم برداریم.

جبارزاده ادامه داد: حتی می‌توانیم گندم وارد کرده و پس از آرد کردن در واحدهای تولیدی به خارج از کشور صادر کنیم.