هیئت مدیره ماشین سازی موقتی است / تامین اجتماعی متولی اصلی ماشین‌سازی
هیئت مدیره ماشین سازی موقتی است / تامین اجتماعی متولی اصلی ماشین‌سازی

محمداسماعیل سعیدی امروز در تبریز اظهار داشت: اخیرا رایزنی با وزیر اقتصاد در سفر به تبریز صورت گرفت و در این زمینه مقرر شد با توجه به عدم وجود مشتری با اهلیت لازم برای خرید ماشین‌سازی، مسئولیت آن به سازمان تامین اجتماعی واگذار شود تا این سازمان و شخص وزیر کار برای سرو سامان دادن […]

۱۳۹۵۰۳۱۹۰۰۰محمداسماعیل سعیدی امروز در تبریز اظهار داشت: اخیرا رایزنی با وزیر اقتصاد در سفر به تبریز صورت گرفت و در این زمینه مقرر شد با توجه به عدم وجود مشتری با اهلیت لازم برای خرید ماشین‌سازی، مسئولیت آن به سازمان تامین اجتماعی واگذار شود تا این سازمان و شخص وزیر کار برای سرو سامان دادن به اوضاع این صنعت مادر کشور آستین‌ها را بالا بزنند.

وی در پاسخ به اینکه صندوق سرمایه‌گذاری فولاد از قبول ماشین‌سازی خودداری می‌کند، افزود: صندوق سرمایه‌گذاری فولاد تاکنون رسما نسبت به عدم پذیرش ماشین‌سازی اقدام نکرده و این امر حکایت از قبول ماشین‌سازی از سوی صندوق سرمایه‌گذاری فولاد در قبال دیونی که از دولت داشته دارد.

سعیدی با اشاره به زیرمجموعه سازمان تامین اجتماعی بودن صندوق سرمایه‌گذاری فولاد اضافه کرد: بالاخره وزارت کار براساس تصمیمات گرفته شده باید نسبت به سرو سامان دادن به وضعیت ماشین‌سازی اقدام کند.

این نماینده مجلس دهم یادآور شد: پزشکیان به عنوان نماینده مجمع نمایندگان استان به همراه وزیر اقتصاد و وزیر کار زمینه تحقق این وعده را فراهم خواهند آورد.

وی تصریح کرد: در این مدت متاسفانه اقدامات نسنجیده برخی مسئولان که خیانتی آشکار محسوب می‌شود، افول ماشین سازی را به‌دنبال داشت حتی اگر از سرمایه و دارایی خود این مجموعه برای نوسازی و سرپا نگاه داشتن آن استفاده می‌شود امروزه شاهد چنین وضعیتی برای ماشین‌سازی نبودیم.

سعیدی با اشاره به جایگاه ماشین‌سازی به عنوان صنعت مادر در کشور و استان تاکید کرد: بلاتکلیفی چندین ساله این مجموعه ضربه جبران ناپذیری به صنعت و اقتصاد آذربایجان‌شرقی وارد کرده که به هیچ عنوان قابل جبران نخواهد بود.

گزارش فارس حاکی است، ماشین‌سازی از سال ۸۳ در حال واگذاری به بخش خصوصی بوده، ولی تا این لحظه به نتیجه نرسیده، وزیر صنعت، معدن و تجارت سال گذشته در بازدید از این مجموعه از سازمان خصوصی‌سازی خواست تا واگذاری ماشین‌سازی را ۵ سال به تعویق بیندازد، اما عکس‌العمل سازمان خصوصی‌سازی در قبال این درخواست تامل برانگیز بود، چرا که دقیقا یک روز بعد از این درخواست آگهی واگذاری ماشین‌سازی از روزنامه‌ها سر درآورد.

ایجاد کارخانه ماشین‌سازی تبریز براساس موافقت‌نامه همکاری‌های فنی و اقتصادی دولتی ایران و چکسلواکی سابق با هدف تولید انواع ماشین‌افزار، کمپرسورهای صنعتی، پمپ‌های آب، الکتروموتور، لیفت‌تراک، انواع موتورهای دیزلی، ماشین‌آلات نساجی منعقد و به مرحله اجرا گذاشته و از سال ۱۳۵۱ بهره‌برداری از این طرح عظیم آغاز شد.

شرکت ماشین‌سازی تبریز به عنوان یکی از شرکت‌های صنعتی عمده تبریز در زمینه تولید و بازرگانی ماشین‌آلات صنعتی از جمله ماشین‌های تراشکاری، فرزکاری، مته، سنگزنی، سنتر، CNC، ابزار تیزکنی، فرز نیمه‌سنگین، ماشین سنتر عمودی، ماشین سنتر افقی، ماشین‌های سوراخ‌کاری محسوب می‌شود.

ماشین‌سازی تبریز با افزون بر چهار دهه سابقه فعالیت، به عنوان یکی از محورهای اصلی تولید و ایجاد اشتغال در آذربایجان شرقی در پیچ و خم واگذاری به شرط اهلیت مالکان جدید به سر می‌برد.

ماشین‌سازی از سال ۸۳ در حال واگذاری به بخش خصوصی است ولی تا این لحظه به نتیجه نرسیده و اخیراً نیز این شرکت برای مصوبه هیأت وزیران برای تأمین کسری بودجه صندوق حمایت و بازنشستگی کارکنان فولاد ایران در قالب رد دیون به این صندوق واگذار شد، اما این صندوق هم گروه ماشین‌سازی را به واسطه بدهی خود به خزانه دولت واگذار کرد و وزارت اقتصاد هم دوباره این شرکت را برای فروش به سازمان خصوصی‌سازی پاس داده است.

فارس