موافقت ارشاد با پیشنهاد دادستانی درباره کنسرت‌ها
موافقت ارشاد با پیشنهاد دادستانی درباره کنسرت‌ها

حسین نوش‌آبادی با اشاره به سه پیشنهاد دادستان تهران برای برگزاری کنسرت، گفت: «هر نهاد و دستگاهی براساس وظایف قانونی‌اش، یکسری اقدامات انجام می‌دهد و وظیفه ما به‌عنوان دستگاه متولی حوزه فرهنگ و هنر، صدور مجوز و نظارت بر اجرای مطلوب آن برنامه براساس تعهدات گرفته‌شده‌ از برگزارکننده برنامه است.» او اضافه کرد: «وقتی فرد، […]

۲۷۷۰۴۵_۲۴۵

حسین نوش‌آبادی با اشاره به سه پیشنهاد دادستان تهران برای برگزاری کنسرت، گفت: «هر نهاد و دستگاهی براساس وظایف قانونی‌اش، یکسری اقدامات انجام می‌دهد و وظیفه ما به‌عنوان دستگاه متولی حوزه فرهنگ و هنر، صدور مجوز و نظارت بر اجرای مطلوب آن برنامه براساس تعهدات گرفته‌شده‌ از برگزارکننده برنامه است.»

او اضافه کرد: «وقتی فرد، مجموعه، موسسه یا شرکتی، تقاضای اجرای کنسرت را مطرح می‌کند، ما براساس روند قانونی، کار را دنبال می‌کنیم و به‌طور طبیعی از آن‌ها تعهداتی را می‌گیریم. بنابراین یکی از پیشنهادهای دادستان مبنی بر «تضمین سلامت محتوا» از سوی وزارت ارشاد در حال حاضر انجام می‌شود، آن هم با تعهداتی که ما از برگزارکننده می‌گیریم.»

نوش آبادی افزود: «طبق شیوه‌نامه‌ای که آقای وزیر ابلاغ کرد، وظیفه همه نهادها، بویژه حوزه‌های ذی‌ربط در اجرای مطلوب برنامه‌ها مشخص شده و طبیعی است که در این راستا، قوه قضاییه نیز براساس وظایف‌اش که ناظر بر پیشگیری از جرم و برخورد با جرایم آشکار است، مطابق تکلیف‌اش عمل می‌کند، پس این شروط یا پیشنهادها، منافاتی با برنامه‌های ما ندارد.»

به گفته نوش‌آبادی؛ پیشنهادهای دادستان تهران می‌تواند در راستای تقویت هرچه بهتر برنامه‌های موسیقی باشد، البته منوط بر این‌که این پیشنهادها به‌خوبی اجرایی شوند، چون در حال حاضر برخی از این شروط، در روند اجرای کنسرت‌ها انجام می‌شوند.

سخنگوی وزارت ارشاد با اشاره به بخشی از پیشنهاد دادستان تهران درباره تضمین امنیت کنسرت‌ها ‌توسط فرماندار یا استاندار، گفت: «نیروهای نظامی براساس نقش‌شان در زمینه نظارت بر اماکن عمومی، وظایف قانونی خود را انجام می‌دهند. بر این اساس، مشکلی هم به‌وجود نمی‌آید. پس می‌توان گفت که در حال حاضر دو پیشنهاد از سه پیشنهاد دادستان برای برگزاری کنسرت‌ها اجرایی می‌شود، فقط می‌ماند پیشنهاد مربوط به ضبط کردن رسمی برنامه‌ها توسط پلیس که ظاهرا این پیشنهاد نیز در راستای پیشگیری از تخلف، جرم و اتفاق‌های حاشیه‌ای مطرح شده است.»

او ادامه داد: «احتمالا آن‌ها اعتقاد دارند که اگر برنامه‌ای ضبط شود و مخاطبان از ضبط آن آگاه باشند، مراعاتی نسبت به بروز برخی مسائل می‌کنند. ما به‌طور کلی، از حاکم شدن امنیت در کنسرت‌ها نگران نیستیم و اتفاقا هرچه شرایط برای تأمین امنیت فراهم‌تر باشد، دیگر دغدغه چندانی برای برگزارکنندگان مراسم به‌وجود نمی‌آید.»

وی بیان کرد: «بیشتر برنامه‌ریزان، مجریان و تقاضاکنندگان اجرای کنسرت چارچوب‌ها را رعایت و براساس معیارها و ضوابط قانونی عمل ‌می‌کنند. البته ما نیز در پروسه صدور مجوز، تعهدات لازم را می‌گیریم، یعنی قبل از آن‌که مراجع قضایی یا انتظامی بخواهند ورود پیدا کنند، وزارت ارشاد در برابر تخلفات احتمالی ایستادگی می‌کند و اجازه زیر پا گذاشتن برخی مقررات قانونی و شرعی را نمی‌دهد.»

سخنگوی وزارت ارشاد تأکید کرد: «اگر مجریان کنسرت بخواهند تعهدات خود را اجرایی نکنند، ممکن است در طول برنامه، خودمان کنسرت را لغو کنیم. کما این‌که این اتفاق افتاده و برنامه‌ای که ضوابط و معیارها را رعایت نکرده، اجازه اجرای دوباره نگرفته است.»

وی با تأکید بر این‌که این پیشنهادها منافات و تعارضی با برنامه‌ریزی،‌ نظارت و دقت نظر ما ندارد، گفت: «تنها موضوع به ضبط کردن برنامه مربوط است که اگر آن هم قانونی و در راستای وظایف دستگاه‌های ذی‌ربط باشد، ما ترسی نداریم؛ ولی باید تمام مسائل در راستای تأمین امنیت، اجرای مطلوب برنامه، پیشگیری از اتفاق‌های ناگوار و اجرای بدون حاشیه برنامه باشد. بنابراین ما چیزی از همکاری نکردن برای برگزاری کنسرت نمی‌بینیم، چون پیشنهادهای داده‌شده به معنای مخالفت با اجرای کنسرت‌ها نیست.»

او توضیح داد: «در برخی مواقع ممکن است خواننده به‌صورت ناخودآگاه رفتاری خلاف عرف و ضابطه داشته باشد یا تماشاچیان و مخاطبان در فضای هیجانی قرار بگیرند و رفتارهایی برخلاف ضوابط شرعی، قانونی و تعهدات اخذشده نشان دهند. اتفاقی که به‌ندرت رخ می‌دهد، ولی احتمالا منظور دادستان آن است که باید تدابیر لازم برای پیشگیری از جرم به کار گرفته شود تا از بروز حواشی جلوگیری شود.»

معاون وزیر ارشاد در پایان و در جمع‌بندی گفت: «این پیشنهادها یک نوع تأکید بر سلامت اجرای برنامه‌های موسیقی است، تا شاهد لغو کنسرت‌ها نباشیم.»

پیش از این این دادستان تهران پیشنهاد کرده بود که “برگزاری کنسرت‌ها در تهران منوط به تضمین و تامین امنیت مراسم از سوی استاندار یا فرماندار تهران و تضمین سلامت محتوای برنامه‌ی ارائه شده توسط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گردد.”

دادستان تهران ضبط رسمی مراسم از سوی پلیس را به عنوان پیشنهاد دیگر مطرح کرد و گفت: «این اقدام می‌تواند در جلوگیری از مشکلات کنسرت‌ها پیشگیرانه باشد.»

“مسأله کنسرت ها در شورای عالی امنیت ملی مطرح شود”
یک عضو کمیسیون فرهنگی مجلس با تاکید بر اینکه مسأله کنسرت‌ها نوعی فرار به جلو از ناحیه متحجرین برای مقابله با هرنوع حرکت روشنگرایانه برای نسل جوان است، گفت که برای رسیدن به راه حلی درخواستم از رئیس جمهور و دبیر شورای عالی امنیت ملی طرح موضوع کنسرت ها در این شوراست.

حجت الاسلام و المسلمین احمد مازنی در گفت‌وگو با ایسنا به بررسی تاثیر لغو کنسرت‌ها بر جوان ها پرداخت و گفت: مسأله کنسرت‌ها نوعی فرار رو به جلو از ناحیه متحجرین برای مقابله با هرنوع حرکت اصلاحی و روشنگرایانه برای نسل جوان شده است.

وی افزود:‌ این اتفاق در حالی رخ می‌دهد که امام (ره) در ابتدای انقلاب با اقدام شجاعانه‌ای تکلیف خیلی از مسائل همچون شطرنج و موسیقی را روشن کردند اما امروز به عقب برگشتیم و این موضوع مطرح می‌شود که موسیقی حلال است و یا حرام و اینکه برگزاری کنسرت مناسب است یا خیر و یا اینکه چطور باید برگزارشود.

به گفته مازنی، این نوع برخوردها نوعی رفتار متحجرانه است که قطعا تاثیر منفی  برای نسل جوان نسبت به مسائل اسلامی و انقلابی می گذارد .

این عضو کمیسیون فرهنگی  در ادامه با اشاره به سه پیشنهاد دادستان برای برگزاری کنسرت‌ها گفت: به نظرم در صورت وجود حسن نیت برای حل مسأله  ذی نفعان  باید در جلسه و میزگردی به بررسی این موضوع بپردازند. ذی نفعان شامل تهیه کننده و کسانی می‌شود که برای برگزاری کنسرت هزینه کردند و در صورت برگزار نشدن آن متضرر شده که این مسأله شرعی است.

وی افزود: ذی نفعان دیگر شامل کسانی است که می‌خواهند در این کنسرت‌ها شرکت کرده و به اصطلاح به عنوان تماشاگر محسوب می شوند. آن فردی که مثلا در منطقه سجادشهر مشهد ساکن است چه گناهی کرده که به دلیل همجواری با امام رضا (ع) اجازه تماشای کنسرت را ندارد؟

مازنی ادامه داد:  گروه سوم ذی نفعان متدینین هستند که بیشتر نگرانی آن‌ها از حواشی کنسرت‌ها و نه شعر موسیقی، خواننده و هنرمند است. حواشی که  ناشی از برخی رفتارها از ناحیه تماشاگران می‌شود.البته آن‌ها هم حق دارند چون نگران مسائل مذهبی و هنجارهای اجتماعی هستند.

وی در ادامه اظهار کرد: با فرض اینکه صداقت در کار باشد این سه گروه می‌تواند در میزگرد و یا نشستی ابعاد مسأله را باز کرده و برای حل مشکل راه حلی پیدا کنند. وزارت ارشاد نیز به عنوان تنها متولی این مسأله می‌تواند با مدیریت درست موضوع را جمع کند.

این عضو فراکسیون روحانیون با اشاره به مخالفت برخی از ائمه جمعه برای برگزاری کنسرت در برخی شهرها گفت: برخی از ائمه جمعه در مخالف با برگزاری کنسرت در شهرشان مطرح کردند که اگر کسی می خواهد کنسرت ببیند از این شهر برود و در جای دیگر تماشا کند. این نوع اظهارات ممکن است باعث شود که برخی  افراد در حمایت تجمع کرده و در مقابل مخالفان نیز تجمعی برگزار کند. به نظرم بهتر است دادستانی اگر مسأله را امنیتی می بیند زمینه رابر ای طرح مسأله در شورای عالی امنیت ملی فراهم کند.

مازنی از روحانی و شمخانی خواست که این موضوع در شورای عالی امنیت ملی مطرح شود تا بیشتر از این فضا ملتهب نشود و با رفتارهای فراقانونی و سلیقه ای مدیریت صورت نگیرد و اجازه داده نشود بیشتر از این این موضوع ادامه پیدا کند.

وی در پایان گفت: بنده به عنوان یک نماینده موافق این پیشنهادات نیستم و آن را مداخله گرایانه می دانم و معتقدم اگر دادستان نگران مسائل امنیتی است بهتر است آن را در جای خود مطرح کند.