ورود نیروهای ویژه ارتش ترکیه به سوریه؛ چرا؟
ورود نیروهای ویژه ارتش ترکیه به سوریه؛ چرا؟

به دنبال سفر رجب طیب اردوغان به مسکو در رسانه ها و در بین تحلیل گران سیاسی اینگونه تعبیر شد که دولت ترکیه در سیاست خارجی خویش تغییرات اساسی صورت داده و حتی دولت آنکارا از تلاش های خویش برای ساقط نمودن دولت بشار اسد دست خواهد شست. حتی اظهارات برخی از مسئولان ترک از […]

به دنبال سفر رجب طیب اردوغان به مسکو در رسانه ها و در بین تحلیل گران سیاسی اینگونه تعبیر شد که دولت ترکیه در سیاست خارجی خویش تغییرات اساسی صورت داده و حتی دولت آنکارا از تلاش های خویش برای ساقط نمودن دولت بشار اسد دست خواهد شست. حتی اظهارات برخی از مسئولان ترک از جمله بنعلی یلدریم نخست وزیر ترکیه مبنی بر تصمیم آنکارا برای بهبود روابط با دمشق صحت این ادعا را ثابت می کرد. سیاست خارجی ترکیه بر اساس منافع خارجی این کشور تعریف می شود و آنکارا در تغییر سیاست خویش در قبال مسکو و تل آویو به دنبال تامین منافع اقتصادی خویش است ولی مساله سوریه با رژیم صهیونیستی و روسیه تفاوت دارد.

ترکیه علیرغم اظهارات فریب کارانه مقامات خویش تا زمانی که اهداف اش را محقق نساخته با دمشق سازش نخواهد ساخت. نویسنده معتقد است که دولت ترکیه به دنبال تجزیه بخشی از خاک سوریه و الحاق آن به ترکیه همان طور که قبلا در این زمینه موفق بوده است، می باشد و حلب به عنوان قطب صنعتی سوریه مورد طمع ترکیه است.

تحولات میدانی روزهای اخیر شاهد پیروزی رزمندگان مقاومت در جبهه حلب است و برخی از تروریست های طرفدار آنکارا در موقعیت ضعف قرار گرفته اند. آنکارا برای سرپا نگه داشتن طرفداران خویش به خاک سوریه نیروی ویژه اعزام نموده و مبارزه با داعش بهانه ای بیش نیست. همزمانی اقدام ترک ها با شکست های قابل توجه تعدادی از گروه های  تروریستی مسلح حامی آنکارا در سوریه معنادار است. آنچه در سوریه به صورت تغییر معادلات نظامی در راستای سرکوب تروریست ها شاهد هستیم سبب نگرانی آنکارا شده است؛ از این رو باید گفت ترکیه پوشش تبلیغاتی مقابله با داعش را برای جلوگیری از به وقوع پیوستن این اتفاق انتخاب کرده است. مهم تر از شکست تروریست ها پیروزی سوریه است و آنکارا نیز از این مساله نگرانی دارد. ترک ها کوشش می کنند که اگر نمی توانند جلوی پیروزی بشار را بگیرند، حداقل مسیر رسیدن به پیروزی را پرچالش، دشوار و سرعت آن را کند کنند.

یکی دیگر از انگیزه های آنکارا در ورود به ترکیه در شرایط کنونی آن است که می خواهند در داخل وانمود کنند که طی سال های گذشته در سوریه اشتباه نکرده اند. این اقدام تلاشی برای سرپوش گذاشتن بر اتهام حمایت این کشور از تروریست های داعش نیز محسوب می شود چراکه در سراسر جهان، رسانه ها و مراکز مستقل ترکیه را حامی داعش معرفی می کنند و این تصمیم کوشش آنکارا را برای کمرنگ کردن این دیدگاه نشان می دهد. نهایتا ترکیه با اعتقاد به اینکه روسیه اکنون با ورود نظامیان این کشور به سوریه مخالفت نخواهد نمود وارد سوریه شده است و باید منتظر ماند و تحولات بعدی در سوریه و نیز واکنش ایران و روسیه به اقدام آنکارا را به نظاره نشست.

علی حیدری منور – کارشناس مسائل قفقاز