معضل دفع نخاله‌های ساختمانی در تبریز/گروه‌های مردم‌نهاد تبریز، الگوی فعالیت‌های زیست‌محیطی کشور
معضل دفع نخاله‌های ساختمانی در تبریز/گروه‌های مردم‌نهاد تبریز، الگوی فعالیت‌های زیست‌محیطی کشور

رحیم شهرتی‌فر در نشست کارگروه مدیریت پسماند شهرستان تبریز اظهار داشت: مسئله جدی شهر، جمع‌آوری مطلوب زباله از شهر و بازیافت و رعایت مسائل بهداشتی در هنگام محل و جمع‌آوری و انتقال در راستای دفع است. وی ادامه داد: متأسفانه مسئله دفع نخاله‌های ساختمانی به یک معضل در تبریز تبدیل‌شده و از هر طرف تبریز […]

۱۳۹۴۰۷۱

رحیم شهرتی‌فر در نشست کارگروه مدیریت پسماند شهرستان تبریز اظهار داشت: مسئله جدی شهر، جمع‌آوری مطلوب زباله از شهر و بازیافت و رعایت مسائل بهداشتی در هنگام محل و جمع‌آوری و انتقال در راستای دفع است.

وی ادامه داد: متأسفانه مسئله دفع نخاله‌های ساختمانی به یک معضل در تبریز تبدیل‌شده و از هر طرف تبریز بیرون برویم نخاله‌های ساختمانی توسط شرکت‌های حمل‌ و نقل و حتی خود مردم پراکنده‌شده و چهره‌ای نامناسب از شهر را به نمایش گذاشته است.

فرماندار تبریز گفت: باکس‌هایی که در محلات برای جمع‌آوری زباله‌ها اختصاص داده‌شده متأسفانه به دلیل نداشتن درپوش به محل تجمع حیوانات تبدیل می‌شود و باعث زشت شدن فضای شهری می‌شود همچنین شیرابه‌های زباله‌ها مدت‌های طولانی باقی‌مانده  و به لحاظ بهداشتی سلامت افراد محل‌ها بخصوص کودکان را به خطر می‌اندازد.

وی افزود: در راستای جمع‌آوری زباله‌ها و بازیافت پسماندها باید کارشناسان امر از آخرین روش‌ها و تجربیات بهینه‌شده علمی در این مسیر استفاده شود و لزومی ندارد به‌طور مکرر روش‌های مختلفی را امتحان کنیم.

شهرتی‌فر در ادامه با اشاره به مسأله لجن‌کش‌ها بیان کرد: متأسفانه هنوز تا به امروز راه و روش منطقی و قابل‌ اجرا مشخص نکرده‌ایم و این مسأله بین ادارات در کش‌وقوس است و باید در این خصوص بررسی‌ها انجام و لجن کش‌ها باید ساماندهی شود.

فرماندار تبریز در ادامه در مورد مشکلات تصفیه‌خانه شهر جدید سهند، بیان کرد: متأسفانه براساس گزارش‌های رسیده بخش کلرزنی تصفیه‌خانه در ساعاتی از شب‌ها متوقف و حتی خود تصفیه‌خانه از کار می‌افتد و خروجی این مسأله باعث ایجاد بوهای نامطبوع و نارضایتی مردم می‌شود که باید موردبررسی قرار بگیرد.

وی در ادامه بابیان اینکه متأسفانه در دولت گذشته بدون پیش‌بینی شبکه فاضلاب و تصفیه‌خانه فاضلاب اقدام به ساخت مسکن مهر کرده‌اند، گفت: با توجه به این مسأله و تحویل ۳۶ هزار واحد مسکن مهر شهر جدید سهند در آینده بحث شبکه فاضلاب و تصفیه‌خانه فاضلاب به یک معضل اساسی تبدیل خواهد شد که به‌صورت خام به رودخانه آجی‌چای ریخته خواهد شد.

گروه‌های مردم‌نهاد تبریز، الگویی زبان‌زد فعالیت‌های زیست‌محیطی کشور

صادق نجفی در جمع گروه‌های مردم‌نهاد زیست‌محیطی با بیان این مطلب اظهار داشت: تشکل‌های مردمی در کنار اقدامات مهم اجرایی، از نظر تاثیرگذاری فرهنگی و اطلاع‌رسانی نیز نقش بسیار موثری دارند.

وی اضافه کرد: تاثیرگذاری فرهنگی تشکل‌های مردمی، از یک‌سو می‌تواند عموم شهروندان را با خدمات زیست‌محیطی شهر آشنا کند و از سوی دیگر، می‌تواند شهروندان را به سمت مشارکت هر چه بیشتر در مسائل زیست‌محیطی از قبیل تفکیک زباله و توسعه فضای سبز، سوق دهد.

شهردار تبریز خاطرنشان کرد: در مقابل این تاثیرات ارزشمند،  شهرداری نیز مصمم است تا با بسترسازی و ارائه امکانات و زمینه‌های لازم، به روان‌سازی فعالیت گروه‌های مردم‌نهاد کمک کند.

نجفی با اشاره به این که زیبایی و آبادانی شهر تنها با تکیه بر توان دولت و شهرداری میسر نیست، گفت: توسعه متوزان و پایدار، نیازمند نقش‌آفرینی مردم است؛ در همین راستا، تشکل‌های مردمی و گروه‌های مردم‌نهاد باید به عنوان بازوی مشارکتی شهرداری تبریز، اقشار جامعه را به سمت مسئولیت‌پذیری در ابعاد شهروندی سوق دهند.

وی تصریح کرد: تصور کنیم هر شهروند خود را در قبال فضای سبز مقابل منزل خود مسئول بداند و اصناف نیز در حافظت از گل‌کاری و درختکاری مقابل مغازه‌‌ها، سهیم باشند؛ در این صورت بدیهی است که با یک جریان بانشاط عمومی در اعتلای  زیبایی و آبادانی شهر مواجه خواهیم بود.

شهردار تبریز با اشاره به  دستاوردهای بین‌المللی شهر تبریز در سال‌های اخیر، گفت: در جهت‌دهی دیپلماسی شهری، مصمم به توسعه روابط اجتماعی و فرهنگی با شهرهای مهم و موجه جهان هستیم؛ مراودات بین‌المللی شهر تبریز فرصت مغتنمی است که می‌تواند به تعامل گروه‌های مردم‌نهاد تبریز با سایر کشورها بینجامد.

هویت اسلامی و قرآنی مهمترین عامل در پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی

حجت الاسلام احمد حمیدی در دیدار با مسئولان طرح ملی تلاوت قرآن کریم در تبریز، با بیان این که شهرداری تبریز در زمینه قرآنی فعالیت مناسبی را در سال گذشته انجام داده است، اظهار داشت: در سال گذشته ۱۱۰ هزار نفر ساعت برنامه قرآنی در سطح شهر تبریز برگزار شده است که نشان از ظرفیت مناسب و گنجایش معنوی شهروندان این شهر مذهبی دارد؛ اما برگزاری دوره‌ها و فعالیتهای تخصصی قرآنی و برنامه ریزی‌های بلند مدت قرآنی و فرهنگی، ضرورتی است که باید مورد توجه قرار بگیرد.

وی با اشاره به تاثیرات فرهنگ و تکنولوژی‌های نو در جامعه، افزود: امروزه شبکه‌های اجتماعی و ماهواره‌ای هویت نوجوان، جوان و خانواده را مورد هجمه قرار داده است؛ لذا تلاش برای برقراری ارتباط و انس و الفت شهروندان با قرآن کریم در هویت دهی به نسل نوجوان و جوان و پیشگیری از آسیبهای اجتماعی بسیار ضروری است.

معاون اجتماعی و فرهنگی شهرداری تبریز خاطرنشان کرد: برنامه‌های مختلف برای سال ۲۰۱۸ میلادی و پایتختی تبریز برای گردشگری کشورهای اسلامی در حال تدوین و تنظیم هستند که لزوماً برنامه‌های قرآنی در رأس این برنامه‌ها قرار دارد.

به گزارش تسنیم، در این نشست توافق اولیه برای امضای تفاهمنامه فی مابین این موسسه و شهرداری تبریز برای گسترش فعالیتهای قرآنی در سطح شهر تبریز صورت گرفت.