مهتاب کرامتی از تجربه بازی در نقش معتادان گفت
مهتاب کرامتی از تجربه بازی در نقش معتادان گفت

بازیگر فیلم «عصر یخبندان» گفت: «این که مصرف کننده مواد مخدر دیگر نه یک مجرم که به عنوان یک بیمار در جامعه شناخته می شوند، گام مثبتی است. وقتی جامعه چنین برداشتی را بپذیرد، راحت تر می تواند به درمان فرد مبتلا کمک کند.» به گزارش خبرآنلاین، نشست تخصصی اعتیاد عصر امروز، سه شنبه دوم […]

بازیگر فیلم «عصر یخبندان» گفت: «این که مصرف کننده مواد مخدر دیگر نه یک مجرم که به عنوان یک بیمار در جامعه شناخته می شوند، گام مثبتی است. وقتی جامعه چنین برداشتی را بپذیرد، راحت تر می تواند به درمان فرد مبتلا کمک کند.»

به گزارش خبرآنلاین، نشست تخصصی اعتیاد عصر امروز، سه شنبه دوم شهریور  در سالن شماره ۲ پردیس سینمایی چارسو برگزار شد. در این نشست مصطفی کیایی کارگردان، فرهاد اصلانی و مهتاب کرامتی بازیگران و جعفری مدیر فیلمبرداری فیلم سینمایی «عصر یخبندان»، ارسیا تقوا روانپزشک و منتقد سینما، علیرضا نوروزی، روانپزشک و رئیس اداره مبارزه با اعتیاد وزارت بهداشت،درمان و آموزش پزشکی، علی اسدی رئیس اداره سلامت روان این وزارتخانه شرکت کردند.

خانواده در «عصر یخبندان» راه حل اصلی نجات از اعتیاد است

در ابتدای این نشست احسان کرمی مجری نشست از مصطفی کیایی خواست تا درباره ایده پرداختن به موضوع اعتیاد در«عصر یخبندان» صحبت کند. این کارگردان گفت: «اعتیاد موضوع بسیار فراگیری در جامعه است و جوانان هر خانواده ای به نوعی در معرض این معضل هستند. همچنین در سینمای ایران سال ها به موضوع اعتیاد از زوایای مختلف پراخته شده است. اما با توجه به شرایط در دوران ساخت فیلم، تصمیم گرفتیم «عصر یخبندان» را بسازیم. زیرا شیوه های مصرف مواد مخدر در حال حاضر تغییر کرده و این مواد قابل دسترس تر و آسیب آن جدی تر شده است.»

وی در پاسخ به این سوال که برای ساخت «عصر یخبندان» چه مشکلاتی را پشت سر گذاشته است، افزود: «وقتی سراغ ساخت این فیلم رفتیم، موضوع خانواده برایمان اهمیت زیادی داشت و احساس می کردیم خانواده های که دچار نارسایی هستند، آسیب می بینند و اگر کانون خانواده به معنای واقعی تعریف شود، بسیاری از مشکلات و معضلات حل می شود. حتی در بخش هایی از فیلم شعار دادیم که راه اصلی نجات از اعتیاد را در خانواده جا بیاندازیم و نشان دادیم وقتی زن یک خانواده درگیر اعتیاد است، خانواده به فروپاشی نزدیک می شود. اما به هر حال برای ساخت این فیلم ما هم اذیت شدیم و آقای احسانی  معاون وقت آثار سینمایی و سمعی وبصری سازمان سینمایی پای این فیلمنامه ایستادند و «عصر یخبندان» ساخته شد.»

مدیران نگاه از بالا به هنر دارند

فرهاد اصلانی نیز درباره تجربه ایفای نقش معتاد در سینما و بازی در نقش همسر یک فرد معتاد در «عصر یخبندان» بیان کرد: «این چهارمین تجربه بازی من در نقش معتاد یا فیلم هایی مرتبط با این موضوع در سینما بود. در فیلم «به خاطر پونه» نقش مردی را بازی کردم که تحت تاثیر مصرف مواد مخدر از همسرش جدا می شود. «شاخ به شاخ» نیز ماجرای زندگی یک روز فردی معتاد بود و از خاطرات افراد معتاد و مشکلاتشان صحبت می کرد و خوشبختانه این فیلم ها تاثیر خود را هم داشتند. مثلا هفته گذشته با مردی برخورد کردم که می گفت بعد از دیدن فیلم «شاخ به شاخ» اعتیاد را کنار گذاشته است. همچنین در «عصر یخبندان» ساختار غیرخطی و شکل قصه برایم جذاب بود. ضمن این که نقش من از این نظر ریسک داشت که می توانست در ورطه کمدی بیافتد.»

وی با اشاره به تغییر تعریف افراد مبتلا به اعتیاد به بیمار نه مجرم توضیح داد: «به نظرم همین که مصرف کنندگان مواد مخدر دیگر نه مجرم که بیمار شناخته می شوند، گام مثبتی بود. وقتی جامعه چنین برداشتی را بپذیرد به درمان فرد مبتلا راحت تر می تواند کمک کند.»

بازیگر «به خاطر پونه» با انتقاد از نگاه از بالا به هنر توسط مدیران اظهار کرد: «متاسفانه این نگاه می گوید همه چیز خوب است و در نظر نمی گیرد که هنرمند می خواهد نشان بدهد که واقعیت همیشه خوب نیست و نوعی نگاه سیاسی بر این وضعیت حاکم است. ما زمانی که یک مساله فاجعه به بار می آورد تصمیم به حل آن می گیریم. برای مثال موضوع ازدواج سفید، طلاق عاطفی و مسائل جنسی که هنوز مطرح کردن آن ها یک تابو هست، مشکلات زیادی را به وجود آورده اند و این میان جوانان نادیده گرفته می شوند و به قول علیرضا نادری آن ها مهم اند به شرط آن که پیر شوند.»

اصلانی با اشاره به این که مردم همواره از مدیران جلوتر هستند، عنوان کرد: «به نظرم ما به عنوان هنرمند باید نمود اقدامات مثبت مسئولان را در جامعه ببینیم. اما رسانه همه چیز را مخفی می کند. یادم است اصغر فرهادی سریالی درباره ایدز و سرنگ های دسته جمعی می ساخت و بعد از یک سال از زمان تولید سریال، مدیران برای پخش آن تصمیم گرفتند. حالا این همه سال از ساخت آن سریال می گذرد و تازه تلویزیون یادش افتاده به سراغ سریال سازی درباره ایدز برود.»

تلویزیون سال ها مساله اعتیاد را مخفی می کرد

مهتاب کرامتی بازیگر فیلم «عصر یخبندان» نیز درباره ایفای نقش مادری معتاد و تجربیات پژوهشی خود درباره این مساله توضیح داد: «ابتدا شروع جشنواره فیلم سلامت را تبریک می گویم و خوشحالم که فیلم «عصر یخبندان» هنوز مسیر تاثیرگذاری خود را طی می کند. برای آشنایی با این نقش صحبت های مصطفی کیایی به من کمک زیادی کرد. البته من قبلا در فیلم «اسب حیوان نجیبی است» نیز نقش فردی معتاد به کرک را بازی کرده بودم که فضای کاملا متفاوتی داشت. همچنین از انجمن تولد دوباره برای بازی در این فیلم کمک زیادی گرفتم و به طور کلی در این گفت و گوها به نقطه نظرات کلی رسیدیم که شخصیت را شکل داد.»

وی با انتقاد از سانسور مساله اعتیاد در تلویزیون افزود: «تلویزیون اولین مستندی را که من درباره اعتیاد بازی کردم، نشان نداد و بعدها هنگام نمایش این فیلم نیز برخی از دیالوگ ها را سانسور می کرد. همچنین ما از طریق یونیسف تیزرهای زیادی درباره استیگما ساختیم که فرد مبتلا به ایدز یک بیمار است نه مجرم. در حال حاضر مصرف مواد مخدر صنعتی باب شده و سن ابتلا به اعتیاد پایین آمده است. همچنین به نظر می رسد ما قشر مرفه درگیر به این مساله را هم نادیده گرفته ایم .»

اولین جشنواره فیلم سلامت تا پنجم شهریور ماه در پردیس های سینمایی چارسو و رازی برگزار می‌شود.