ریاست فرهنگستان علوم پزشکی کشور، علیرضا مرندی، می‌گوید: فعالیت در زمینه سلامت معنوی در حوزه پزشکی در واقع جلوگیری از گسترش فرهنگ لائیسم است که به صورت مخفی در پزشکی نوین وارد شده و تمام تلاش ما این است که از ورود لائیسم مخفی در پزشکی جلوگیری کنیم. مرندی اضافه می‌کند:این یک واقعیت است که […]

ریاست فرهنگستان علوم پزشکی کشور، علیرضا مرندی، می‌گوید: فعالیت در زمینه سلامت معنوی در حوزه پزشکی در واقع جلوگیری از گسترش فرهنگ لائیسم است که به صورت مخفی در پزشکی نوین وارد شده و تمام تلاش ما این است که از ورود لائیسم مخفی در پزشکی جلوگیری کنیم.

مرندی اضافه می‌کند:این یک واقعیت است که در سال های اخیر غربی ها بیش از ما روی سلامت معنوی کار کرده اند، در صورتی که حکمای قدیم ما هم فیلسوف بودند هم عالم فقهی، هم اسلام شناس و هم پزشک بودند، همه اینها در وجود یک انسان جمع بود اما به تدریج این حالت را از دست دادیم و تابع پزشکی غربی شدیم که معنویت و اسلامیت در آن نیست و اعتقادات مذهبی در آن نیست و البته بیشتر از انسانیت صحبت می کنند.

ریاست فرهنگستان علوم پزشکی کشور اضافه کرد: سلامت معنوی که در سالهای اخیر در غرب خیلی روی آن کار شده است، بر مبنای اعتقادات مذهبی اسلامی نیست و باید احتیاط کنیم که پزشکان، پرستاران و کادر پزشکی ما دنباله روی غربی ها نشوند چون در آن خدا نیست در حالی که در سلامت معنوی که ما به دنبال آن هستیم، به دنبال دستورات اسلام، اعتقادات مذهبی و عبودیت محض پروردگار هستیم.

اگر در این زمینه غفلت کنیم، ممکن است تفکر غربی در فکر و گفتار و نوشته های ما نفوذ کند و ممکن است نسل بعدی ما را از اعتقادات مذهبی دور کند.

مرندی مصادیق سلامت معنوی را اینگونه توصیف می‌کند: از کوچکترین مسائل مثل غذای حلال که باید بخوریم شروع می شود تا مسائل دیگری مثل دروغ گفتن، غیبت، حسودی کردن، حرص خوردن، استرس های بی خودی که می خوریم و در خودمان و مردم ایجاد می کنیم، به حقوق مردم گاهی احترام می گذاریم و گاهی تجاوز می کنیم.