مسعود سلطانی‌فر در پاسخ به این پرسش که در مدت کوتاه توقف سفر گردشگران ایرانی‌ به ترکیه، چقدر از این فرصت برای پیگیری حقوقِ مسافران ایرانی در این کشور استفاده شد و آیا طرف تُرک ملزم به رفع خلأها و کمبودهای قانونی در قراردادها و آمدن پای میز مذاکره شد؟ گفت: از مدت‌ها قبل نسبت […]

مسعود سلطانی‌فر در پاسخ به این پرسش که در مدت کوتاه توقف سفر گردشگران ایرانی‌ به ترکیه، چقدر از این فرصت برای پیگیری حقوقِ مسافران ایرانی در این کشور استفاده شد و آیا طرف تُرک ملزم به رفع خلأها و کمبودهای قانونی در قراردادها و آمدن پای میز مذاکره شد؟ گفت: از مدت‌ها قبل نسبت به نحوه‌ی خدمات‌رسانی تُرک‌ها و آژانس‌های ایرانی فروشنده تورهای این مقصد، معترض بودیم و تا به حال تذکرهایی زیادی هم داده‌ایم. در این مدت حتی مجوز حدود ۱۵ دفتر خدمات مسافرتی ایرانی را به دلیل ضعف در خدمات‌رسانی و بد تعهدی، موقتا و یا دائم تعلیق کرده‌ایم.
وی با اعتقاد به این‌که توقف سفر گردشگران ایرانی به ترکیه فرصت مناسبی برای انجام اصلاحات مورد نیاز بود، افزود: پس از برقراری دوباره‌ی تورهای این مقصد، در مذاکره با سفیر این کشور، شرطی گذاشته شد تا ضمن جبران خسارت‌های مالی تحمیل شده به مسافران ایرانی، در نحوه‌ی خدمات‌رسانی و افزایش کیفیت تغییرات اساسی بوجود آید.
رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با بیان این‌که مطالبه‌ی ایران درباره‌ی تغییر نحوه‌ی رفتار با مسافران ایرانی و خدمات‌رسانی به آن‌ها، در دیدار با وزیر جدید گردشگری ترکیه پیگیری می‌شود، افزود: وزیر گردشگری ترکیه قول داده برای شرکت در اجلاس وزرای گردشگری سازمان همکاری‌های آسیا ( (ACD شهریورماه به ایران بیاید و قرار شده در دیداری دو جانبه، درباره کمّ و کیف این موضوع با یکدیگر صحبت کنیم.
وی بیان کرد: امیدواریم وزیر گردشگری ترکیه به ایران بیاید تا ما بتوانیم این مسائل را به صورت دو جانبه حل و فصل کنیم. اگر او نیاید، ما مجبوریم هیأتی را از ایران به ترکیه بفرستیم تا روی جزییات کار کند.
سلطانی‌فر همچنین گفت: درحال حاضر گزارشی از کیفیت پایین و برخوردهای نامناسب با مسافران ایرانی در ترکیه نداشتیم، چون اجرای تورها بعد از توقف یک‌ماهه تازه شروع شده و طبیعتا گزارش منفی نمی‌توانیم داشته باشیم، اما براساس دیدگاه و مواضع قبلی که معترض به شرایط بودیم، این مطالبه را حتما پیگیری می‌کنیم.
رییس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری سپس با انتقاد از کیفیت خدماتی که ترکیه در اختیار مسافران ایرانی قرار می‌دهد، اظهار کرد: معلوم نیست خدماتی که به مسافران سایر کشورها می‌دهند در اختیار مسافران ایرانی هم قرار دهند. در حالی‌که هتل‌های ایران را متهم می‌کنند یک ستاره از دنیا فاصله دارند، در ترکیه ایرانی‌ها را در هتل‌هایی اقامت می‌دهند که اسم‌شان چهار ستاره است، اما رسما دو ستاره هستند! شخصا این هتل‌ها را دیده‌ام و نسبت به چنین وضعیتی متذکر شده‌ام. تعلیق مجوز ۱۵ آژانس ایرانی هم به این خاطر بوده که از چنین خدمات ضعیفی برای تورهای ایرانی استفاده کرده‌اند.