حمله ترکیه به مواضع کردها و داعش در سوریه
حمله ترکیه به مواضع کردها و داعش در سوریه

توپخانه ارتش ترکیه علاوه بر داعش مواضع یگان های مدافع خلق در شهر جرابلوس و منبج را هدف گرفت. همزمان تصور می شود که حدود ۱۵۰۰ شورشی سوری مورد حمایت ترکیه در شهر غازی عینتاب ترکیه آماده انجام عملیات علیه داعش باشند. این همان شهری است که یک مراسم جشن عروسی کردها در آن هدف […]

۲۷۵۵۸۱_۸۷۸توپخانه ارتش ترکیه علاوه بر داعش مواضع یگان های مدافع خلق در شهر جرابلوس و منبج را هدف گرفت.

همزمان تصور می شود که حدود ۱۵۰۰ شورشی سوری مورد حمایت ترکیه در شهر غازی عینتاب ترکیه آماده انجام عملیات علیه داعش باشند.

این همان شهری است که یک مراسم جشن عروسی کردها در آن هدف بمبگذاری انتحاری قرار گرفت و ۵۴ نفر در آن کشته شدند.

مارک لوئن خبرنگار بی بی سی می گوید که این عملیات قریب الوقوع ممکن است باعث تحریک داعش برای انجام بمبگذاری انتحاری در آن عروسی شده باشد. داعش مظنون آن بمبگذاری عنوان می شود.

مولود چاووش‌اغلو وزیر خارجه ترکیه گفته که داعش باید کاملا از شمال سوریه “پاکسازی شود.”

اخیرا ائتلافی شامل یگان های مدافع خلق برای بیرون راندن داعش از شهرهای شمال سوریه از جمله منبج مشغول نبرد بوده است.

گزارش های تلویزیونی حاکیست که ارتش ترکیه از ادوات توپخانه ای هوویتزر برای کوبیدن مواضع داعش در نزدیکی شهر جرابلوس استفاده کرد.

به گزارش شبکه ان‌تی‌وی توپخانه ترکیه همچنین مواضع یگان های مدافع خلق کرد در شمال منبج در سوریه را هدف گرفت. این گروه مورد حمایت آمریکاست.

ترکیه یگان های مدافع خلق را شاخه گروه شورشی حزب کارگران کردستان (پ‌ک‌ک) می داند که از دهه ۱۹۸۰ برای خودمختاری در ترکیه می جنگد.

‘حدس’
بن‌علی ایلدیریم، نخست وزیر ترکیه، روز دوشنبه گفت که مقام ها نمی دانند که آیا بمبگذار انتحاری در مراسم عروسی شهر غازی عینتاب کودک بوده یا نه.

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه یک روز پیشتر، یکشنبه ۲۱ اوت (۳۱ مرداد)، اعلام کرده بود که عامل انفجار در این مراسم عروسی کودکی ۱۲ یا ۱۴ ساله بوده است.

شنبه شب ۲۰ اوت (۳۰ مرداد) بر اثر انفجار در یک مراسم عروسی در شهر غازی عینتاب در منطقه کردنشین ترکیه، دست کم ۵۴ نفر کشته و شمار دیگری مجروح شدند.

ترکیه این بمبگذاری را به داعش نسبت داده است اما آقای ایلدیریم گفت “هنوز سرنخی در مورد مسبب حادثه به دست نیامده است.”

آقای ایلدیریم در گفت‌وگو با خبرنگاران پس از جلسه کابینه در روز دوشنبه گفت که بیانیه قبلی در مورد شناسایی مهاجم مراسم عروسی به عنوان یک کودک فقط “حدسی” متکی بر روایت شاهدان عینی بوده است.

رسانه های ترکیه گزارش می دهند که اکثر قربانیان انفجار در یک مراسم عروسی در شهر غازی عینتاب کودک بودند.

براساس گزارش های منتشره ۲۹ نفر از قربانیان زیر ۱۸ سال سن داشتند. یک مقام رسمی ترکیه هم گفته است که ۲۲ نفر از آنها زیر ۱۴ سال بودند.

روزنامه حریت، چاپ ترکیه گفته است که مقامات این کشور امروز در انتظار نتیجه آزمایش دی ان ای برای شناسایی بمبگذار انتحاری هستند.

گفته شده شماری از نیروهای داعش در شهر غازی عینتاب که در نزدیکی مرز سوریه واقع شده، حضور دارند.

به گفته این روزنامه نوع بمبی که در این حمله بکار برده شده، شامل ذرات فلزی است که مشابه آن پیش از این در حمله به گردهمایی هایی طرفداران کردها استفاده شده بود.

مقامات قضایی ترکیه گفته اند که تحقیقاتی در مورد دو نفری که تصور می شود با مهاجم در حمله به این عروسی همکاری کردند، صورت گرفته است. این دو نفر قبل از وقوع انفجار محل را ترک کرده بودند.

این انفجار در حالی صورت گرفت که مهمانان این عروسی شنبه شب در خیابان به جشن و پایکوبی مشغول بودند. حزب دموکراتیک خلق ها که از حمایت کردها برخوردار است گفت که این مراسم عروسی یکی از اعضای حزب بود.

نیروهای کرد که از حمایت ائتلاف به رهبری آمریکا برخوردار هستند در خط مقدم جبهه جنگ علیه پیکارجویان موسوم به گروه اسلامی (داعش) در سوریه قرار دارند.