پیش از این خبرگزاری ریانووستی روسیه گزارش داد که مسکو فعلا استفاده از پایگاه هوایی همدان را به حالت تعلیق درآورده است. توضیحات بیشتری در این باره ارائه نشده است اما امروز وزیر دفاع ایران از رسانه ای شدن خبر استفاده از پایگاه نوژه توسط روسیه به شدت انتقاد کرد. سردار دهقان این موضوع را […]

پیش از این خبرگزاری ریانووستی روسیه گزارش داد که مسکو فعلا استفاده از پایگاه هوایی همدان را به حالت تعلیق درآورده است.

توضیحات بیشتری در این باره ارائه نشده است اما امروز وزیر دفاع ایران از رسانه ای شدن خبر استفاده از پایگاه نوژه توسط روسیه به شدت انتقاد کرد.

سردار دهقان این موضوع را ناشی از “خودنمایی” و “بی معرفتی روسها” دانست.

استفاده روسیه از پایگاه هوایی نوژه در همدان هفته گذشته در یک وبسایت عرب زبان منتشر و توسط خبرگزاری‌های مختلف پخش شد.

در این گزارش، تصاویری از هواپیماهای روسی نیز منتشر شد که ظاهرا آنها را در این پایگاه نشان می‌داد. ساعاتی بعد، وزارت دفاع روسیه به طور رسمی تائید کرد که هواپیماهای این کشور با پرواز از پایگاه هوایی همدان، ماموریت‌هایی را در سوریه انجام داده‌اند. یک روز پس از این هم وزارت دفاع روسیه استفاده مجدد از این پایگاه را تایید کرد.

استفاده از پایگاه نوژه در ایران توسط روسیه با واکنش هایی همراه بود. ۲۰ نماینده مجلس در نامه ای از علی لاریجانی خواستار ارائه توضیح در این باره در جلسه غیر علنی مجلس شدند.

همچنین حشمت الله فلاحت پیشه نماینده عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس در اخطار قانون اساسی به علی لاریجانی واگذاری پایگاه به روسیه را خلاف قانون اساس دانست اما علی لاریجانی گفت که ایران هیچ پایگاه نظامی به روسیه نداده است.

این اقدام واکنش هایی بین المللی هم در پی داشت. وزارت امور خارجه آمریکا آن را تاسف‌بار خواند و مدعی شد که این اقدام نقض قطعنامه ۲۲۳۱ است.