صدور مجوز یک واحد صنعتی نیازمند ۷۲ مکاتبه اداری با ۲۵۴ روز زمان است
صدور مجوز یک واحد صنعتی نیازمند ۷۲ مکاتبه اداری با ۲۵۴ روز زمان است

معصومه آقاپور امروز در تبریز با بیان اینکه یکی از موارد و مشکلات اولین مورد بخش صنعت در استان بحران بیکاری بوده است، اظهار داشت: با توجه به ظرفیت‌های موجود در شهرستان اینکه چرا در بخش صنعتی آذربایجان‌شرقی از رتبه یک به ۹ سقوط کرده است جای سئؤال دارد. وی افزود: در حال حاضر در […]

۱۴۶۱۰۰۱۲۱معصومه آقاپور امروز در تبریز با بیان اینکه یکی از موارد و مشکلات اولین مورد بخش صنعت در استان بحران بیکاری بوده است، اظهار داشت: با توجه به ظرفیت‌های موجود در شهرستان اینکه چرا در بخش صنعتی آذربایجان‌شرقی از رتبه یک به ۹ سقوط کرده است جای سئؤال دارد.

وی افزود: در حال حاضر در کشور بر اساس بررسی‌ها در سال ۸۷ در بخش صنعت ۱۷ هزار واحد صنعتی بالای ۱۰ شاغل موجود بوده اما در سال ۹۲ این آمار به ۱۴ هزار شغل رسیده است.

آقاپور ادامه داد: در سال ۸۴ بخش نقدینگی ۷۰ هزار میلیارد تومان و در سال ۹۲ این بخش ۵۰۰ هزار میلیارد تومان بوده و در سال‌جاری یک هزار میلیارد تومان بوده بنابراین با توجه به این مسئله در نقدینگی، در سرمایه‌گذاری مشکلی نداریم.

نماینده مردم شبستر در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه در بخش نیروی انسانی به‌طور رسمی ۵ میلیون بیکار داریم، پس در نتیجه اشکال اساسی در رکود و بیکاری است.

وی با بیان اینکه دولت از یکسری ابزارهایی برای رفع مشکل استفاده کرده اما در آخر به سمت جذب سرمایه‌گذار روی آورده است، گفت: با توجه به این مسئله ایرانی‌های خارج از کشور بیش از دو هزار میلیارد دلار سرمایه‌ دارند و بر اساس آمار به‌طور غیررسمی یک‌دهم این سرمایه متعلق به آذربایجانی‌هایی است که خارج از کشور زندگی می‌کنند اگر تنها ۵ درصد این سرمایه‌ها را جذب کنیم رقمی معادل ۱۰۰ میلیارد دلار می‌شود که برابر با درآمد حداقل ۱۰ تا ۱۵ میلیون درآمد گردشگری است.

آقاپور در ادامه در بخش دیگری از سخنان خود با گلایه از بروکراسی‌های طولانی اداری بر سر راه سرمایه‌گذاران، بیان کرد: متأسفانه زمانی که سرمایه‌گذار می‌خواهد یک واحد صنعتی در شبستر احداث کند نیاز به ۷۲ مکاتبه اداری بابت مجوز دارد و  ۲۵۴ روز برای طی این روند نیاز است که این مسئله موجب بلاتکلیفی سرمایه‌گذار می‌شود.

وی در ادامه با بیان اینکه در صنایع کشاورزی، آذربایجان‌شرقی به‌عنوان مهد کشاورزی شناخته می‌شود، اضافه کرد: همچنین ۴۰ درصد ضایعات حمل‌ونقل داریم، حال چرا با ایجاد دست‌اندازهای اداری نمی‌گذاریم واحدهای بسته‌بندی در داخل باغات انجام بگیرد تا ۴۰ درصد برای کشاورزان تبدیل به درآمد شود.

نماینده مردم شبستر در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه به علت عدم اطمینان تنها یک‌چهارم واحدهای صنعتی فعالیت می‌کنند، گفت: شما واحدی را تصور کنید که قرارداد یک‌ساله صادرات بیسکویت منعقد می‌کند، ولی در طول یک ماه شکر  ۱۰۰۰ تومان، روغن ۹ درصد و همچنین دلار از ۳۳۰۰ تومان به ۳۵۰۰ تومان افزایش می‌یابد، این تولیدکننده چطور دوام بیاورد.

وی در ادامه با تأکید بر همدلی و وحدت در راستای توسعه استان، خاطرنشان کرد: با هم‌افزایی می‌توانیم استان را به مهد قدرت سیاسی تبدیل کنیم.