۸۱هزار نفر اخراج و تعلیق شدند/ تنش در روابط ترکیه و اروپا
۸۱هزار نفر اخراج و تعلیق شدند/ تنش در روابط ترکیه و اروپا

بنعلی ایلدریم اعلام کرد در مجموع ۷۶ هزار و ۵۹۷ نفر از کار تعلیق و حدود چهار هزار و۸۹۷ نفر در پی تلاش برای کودتا در ترکیه اخراج شده‌اند. نخست وزیر ترکیه گفت بیش از ۳۰ هزار از کارکنان نظامی، قضات و کارکنان دولتی هستند. این برخوردها بعد از کودتای ناکام ۲۵ تیرماه در ترکیه […]

۲۷۴۳۱۳_۲۵۲بنعلی ایلدریم اعلام کرد در مجموع ۷۶ هزار و ۵۹۷ نفر از کار تعلیق و حدود چهار هزار و۸۹۷ نفر در پی تلاش برای کودتا در ترکیه اخراج شده‌اند.

نخست وزیر ترکیه گفت بیش از ۳۰ هزار از کارکنان نظامی، قضات و کارکنان دولتی هستند.

این برخوردها بعد از کودتای ناکام ۲۵ تیرماه در ترکیه روی می دهد. کودتای جمعی از نظامیان رده میانی بعد از ساعاتی شکست خورد و از آن زمان رجب طیب اردوغان برخورد با منتقدان و مخالفان خود را شدت بخشید.

آنکارا از زمان شکست این کودتا، فتح الله گولن، شخصیت مذهبی مخالفت دولت که مقیم امریکاست را به طراحی این کودتای متهم کرد.

گولن که در سالهای نه چندان دور، همراه اردوغان و طیف اسلام گرایان اطراف او بود از چند سال پیش منتقد سیاست های اردوغان است. با اینحال او هرگونه نقش در کودتای ترکیه را رد می کند.

تنش در روابط با اروپا
یک ماه بعد از کودتای نافرجام ترکیه مولود چاوش‌اوغلو، وزیر امور خارجه این کشور، اتحادیه اروپا را متهم کرده که بعد از کودتا کشورش را تحقیر کرده است.

چاوش‌اوغلو در مصاحبه با روزنامه بیلد آلمان گفت بعد از اقدام به کودتای اخیر، اتحادیه اروپا به جای کمک به ترکیه، راه تهدید و توهین را در پیش گرفته است.

کشورهای اروپایی می‌گویند سرکوب‌های بعد از کودتای ترکیه ممکن است باعث شود این کشور شرایط لازم برای سفر بدون ویزای شهروندانش در داخل اتحادیه اروپا را از دست بدهد.

وزیر خارجه ترکیه هشدار داده که اگر اتحادیه اروپا خواهان پایبندی ترکیه به توافقی است که چند ماه پیش بر سر کاهش ورود پناهجویان به اروپا به دست آمد، باید به وعده خود برای اجرا شدن امکان سفر بدون ویزای شهروندان ترکیه در داخل اتحادیه عمل کند.

واکنش اروپایی‌ها به کودتای ترکیه و پیامدهای آن باعث شده است که روابط دو طرف بیش از پیش با تنش همراه شود.