چرا طرفداران روحانی از وی ناامید شده اند؟
چرا طرفداران روحانی از وی ناامید شده اند؟

اخیرا باران کوثری بازیگر سینما که از حامیان روحانی در سال ۹۲ بود در مصاحبه ای از سیاست‌های فرهنگی دولت یازدهم گلایه کرده و گفته: «به عنوان کسی که هم به این دولت رأی دادم و هم تا جایی که توانستم برایش رأی جمع کردم سخنم این است که مطالبات ما را برآورده کنند. کوثری […]

اخیرا باران کوثری بازیگر سینما که از حامیان روحانی در سال ۹۲ بود در مصاحبه ای از سیاست‌های فرهنگی دولت یازدهم گلایه کرده و گفته: «به عنوان کسی که هم به این دولت رأی دادم و هم تا جایی که توانستم برایش رأی جمع کردم سخنم این است که مطالبات ما را برآورده کنند. کوثری ادامه داده: اینکه می گویند تحت فشارند توجیه مناسبی نیست. قطعا به این فشارها آگاه بودید و بعد پیشقدم شده‌اید برای کاندیداتوری پس باید به مطالبات ما پاسخ گویید. کوثری افزوده: اگر بیضایی نتواند برگردد فیلم بسازد و اگر تقوایی نتواند فیلم بسازد پس دیگر چه فرقی هست میان این دولت و دولت قبل.

این تنها گوشه ای از دلخوری طرفداران روحانی از عملکرد وی در سه سال اخیر است. برخی تحلیل گران معتقدند روحانی با برخی اقدامات موجب ناامیدی طرفداران خود شده است.

چرا طرفداران روحانی از وی ناامید شده اند؟

دکتر صادق زیباکلام استاد دانشگاه و فعال سیاسی اصلاح طلب در گفتگو با فرارو گفت: «مشکل آقای روحانی از جایی شروع می شود که بخش عمده ای از کسانی که به ایشان رای دادند بیشتر دغدغه مسائل سیاسی، اجتماعی و فرهنگی داشتند و مسائل اقتصادی کمتر برای آنها مهم بود؛ در حالی که ظرف سه سال گذشته هر بار که آقای روحانی با مردم صحبت کردند عمدتا درباره مسائل اقتصادی بوده و یک کلام درباره مسائل سیاسی، اجتماعی و فرهنگی نگفتند.»

وی ادامه داد: «این موضوع باعث شده آقای روحانی خسر الدنیا و الآخره شود. یعنی به لحاظ اقتصادی که ایشان خیلی نتوانسته برنامه های مثبت و موفقیت آمیزی داشته باشد. مهم ترین کاری که ایشان در حوزه اقتصادی کردند این بود که جلوی روند تخریبی که در دوران آقای احمدی نژاد شکل گرفته بود را گرفتند. به طور مثال تورم وحشتناکی که در زمان آقای احمدی نژاد بود را کاهش داده یا رشد منفی اقتصادی را به سمت مثبت سوق داده است.»

وی افزود: «اما در زمینه مسائلی که مردم متوجه آن بشوند و با گوشت و پوست و استخوان خود آن را لمس کنند همچون کاهش رکود یا بیکاری عملا کاری نکردند و در زمینه جذب سرمایه گذاری خارجی که موجب رونق در کشور شود نیز موفق نبودند.»

این استاد دانشگاه تصریح کرد: «لذا ایشان در حالی دائما از اقتصاد صحبت می کنند که خیلی کارنامه موفقی در این حوزه نداشته اند. این در حالی است که خیلی از آن ۱۹ میلیون نفر دغدغه های اجتماعی و فرهنگی داشتند و آقای روحانی یکبار هم در این زمینه ها صحبت نکردند.»

زیباکلام در پاسخ به این سوال که آیا آقای روحانی در زمینه فرهنگی و اجتماعی موفق بوده اند که بخواهند درباره آن صحبت کنند؟، گفت: «من نمی گویم در این زمینه ها موفق بوده است. من معتقدم کارنامه آقای روحانی در حوزه های سیاست داخلی، اجتماعی و فرهنگی حتی از اقتصاد هم ناموفق تر است؛ اما حداقل آقای روحانی می تواند راجع این مسائل با مردم صحبت کند.»

وی ادامه داد: «حداقل ایشان می تواند از اینکه دولتش قادر نیست یک کنسرت قانونی را در خیلی از استان ها برگزار کند با مردم صحبت کند. می تواند به مردم عنوان کند من می خواهم اما نتوانستم. حداقل می تواند راجع رفع حصر، زندانیان سیاسی، توقیف مطبوعات و فشار به رسانه ها به مردم بگوید به فکر این مسائل هستم اما نتوانستم کاری کنم.»

وی افزود: «اینکه آقای روحانی یک کلام راجع مسائل سیاسی، اجتماعی و فرهنگی صحبت نمی کند خیلی بیشتر موجب دلخوری و نارضایتی آن ۱۹ میلیون نفری می شود که به خاطر این موضوعات به ایشان رای دادند. اینکه ایشان می آیند می خندند و دائم درباره اقتصاد صحبت می کنند به نوعی نمک روی زخم کسانی می پاشند که درد اجتماعی، سیاسی و فرهنگی دارند.»

این فعال سیاسی اصلاح طلب اظهار کرد: «منظور من این نیست که آقای روحانی بیاید بگوید در این زمینه ها موفق بوده چون همه ما می دانیم که موفق نبوده، اما اینکه راجع این موضوعات با مردم صحبت نمی کند بیشتر موجب دلخوری طرفداران ایشان می شود.»

وی افزود: «لذا سوال من این است که آقای روحانی اصلا به فکر این موارد بوده است یا خیر؟ متاسفانه آقای روحانی اصلا نشان نمی دهد که مسائل اجتماعی، فرهنگی و سیاست داخلی برای ایشان مهم است.»

زیباکلام در پاسخ به این سوال که چرا آقای روحانی نشان نمی دهند که مسائل اجتماعی و فرهنگی برای ایشان اهمیت دارد؟، گفت: «دلیلش این است که آقای روحانی نیم نگاهی به اصولگرایان و سبد رای آنها دارد و نمی خواهد خیلی آنها را علیه خود کند و مراقب است که مثلا اگر راجع کنسرت صحبت کند ممکن است موجب ناراحتی و عصبانیت اصولگرایان شود.»

زیباکلام در پاسخ به این سوال که آیا معنای این رفتار نوعی عدم صداقت و عدم رو راستی با مردم نیست؟، گفت: «بله و به همین دلیل روحانی خسر الدنیا و الآخره است. یعنی آقای روحانی می خواهد وارد مسائل اجتماعی، فرهنگی و سیاسی نشود تا اسباب کدورت، عصبانیت و ناراحتی اصولگرایان را فراهم نکند که این موضوع باعث می شود هم اصولگرایان را از دست بدهد هم آن ۱۹ میلیون نفری که به ایشان رای دادند.»

وی ادامه داد: «وقتی ایشان راجع این مسائل صحبت نمی کند اینطور نیست که اصولگرایان بگویند آقای روحانی ما شما را قبول داریم. خیر؛ اصولگرایان اصلا و ابدا آقای روحانی را قبول ندارند چنانکه حملات سنگینی در ماههای اخیر به ایشان کردند. متاسفانه آقای روحانی دچار اشتباه محاسباتی شده اند و گمان می کنند اگر به مسائل فرهنگی، اجتماعی و سیاسی ورود نکنند اصولگرایان از وی رضایت خواهند داشت در حالی که اصولگریان تحت هیچ شرایطی از ایشان رضایت نخواهند داشت.»

وی افزود: «لذا تنها نتیجه عدم ورود آقای روحانی به مسائل سیاسی، اجتماعی و فرهنگی از دست رفتن طرفداران ایشان است و در این شرایط باید گفت آقای روحانی از اصولگرایان مانده و از طرفدارانش رانده شده است.»