پروپاگاندای کنکوری دولت در سال منتهی به انتخابات
پروپاگاندای کنکوری دولت در سال منتهی به انتخابات

چندروزی از اعلام نتایج کنکور سراسری سال ۹۵ و توزیع دفترچه های انتخاب رشته این آزمون می گذرد و آنچه در این میان بیشتر از همه چیز سروصدا به راه انداخت گنجاندن رشته های «زبان و ادبیات ترکی آذری» و «زبان و ادبیات کردی» بود. این مساله از سوی رسانه های نزدیک به دولت «عمل […]

sanjeshچندروزی از اعلام نتایج کنکور سراسری سال ۹۵ و توزیع دفترچه های انتخاب رشته این آزمون می گذرد و آنچه در این میان بیشتر از همه چیز سروصدا به راه انداخت گنجاندن رشته های «زبان و ادبیات ترکی آذری» و «زبان و ادبیات کردی» بود.
این مساله از سوی رسانه های نزدیک به دولت «عمل به وعده رئیس جمهور در اجرای اصول ۱۵ و ۱۹ قانون اساسی» تعبیر شد و حتی بسیاری از داوطلبین ساکن مناطق تکلم کننده با این زبانها مشتاق به انتخاب این رشته ها و ادامه تحصیل در آنها راغب کرد.
اما آنچه عملا داوطلبین علاقمند به رشته زبان و ادبیات ترکی آذری نتوانستند این رشته را در برگ انتخاب رشته خود درج کنند چراکه علیرغم گنجانده شدن نام این رشته در لیست رشته های زیرگروه ادبیات و علوم انسانی، هیچ واحد دانشگاهی چه در استانهای آذربایجان و چه دیگر نقاط کشور پذیرای این رشته و پذیرفته شدگان احتمالی آن نیست.
این درحالی است که روزنامه دولتی ایران بدون توجه به این مساله با آب و تاب خاصی به موضوع پرداخته و حتی به نقل از توکلی مشاور سازمان سنجش آموزش کشور گفته:«امسال در دفترچه آزمون سراسری ۹۵ داوطلبان می توانند در رشته های تحصیلی زبان و ادبیات ترکی و زبان و ادبیات کردی در مقطع کارشناسی و نوع گزینش سراسری ثبت نام کنند. این رشته ها با ردیف های ۳۱ و ۳۴ در گروه آزمایشی علوم انسانی دفترچه آزمون سراسری امسال وجود دارند.»
بی اطلاعی منحصر به این مقام سازمان سنجش و این روزنامه نیست. ذوق زدگی سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس تکمیل کننده پروپاگاندای دولت یازدهم در پایان عمر این دولت است.
میرحمایت میرزاده سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در این باره گفته: «باید از وزارت علوم، تحقیقات و فناوری تشکر و قدردانی کرد. مردم پس از ۳۸ سال بعد از پیروزی انقلاب اسلامی شاهد اجرای اصل ۱۵ قانون اساسی شده اند؛ گامی که بسیار ارزشمند بود. اجرای تدریس زبان های محلی در دانشگاه ها از جمله وعده های دولت تدبیر و امید بود که محقق شد.»
هنوز هیچکدام از رؤسای دانشگاهها و مراکز آموزش عالی آذربایجان و نمایندگان مجلس واکنشی به این هیاهوی توخالی وزارت علوم و سازمان سنجش که رنگ و بوی انتخاباتی می دهد نشان نداده اند اما در کنار ایجاد واحد دانشگاهی برای زبان و ادبیات کردی، بی مهری به بزرگترین جمعیت تکلم کننده به زبان غیر رسمی ایران علامت سوال بزرگی است مقابل بی عدالتی و ادعاهای دولت روحانی در توجه به حقوق اقوام و اجرایی کردن اصول مصرح قانون اساسی.