علل پایین بودن درآمد سرانه در آذربایجان‌شرقی/ پایین بودن نرخ بیکاری تا بالا بودن نرخ تورم در استان
علل پایین بودن درآمد سرانه در آذربایجان‌شرقی/ پایین بودن نرخ بیکاری تا بالا بودن نرخ تورم در استان

داود بهبودی ظهر امروز در جمع خبرنگاران اظهار داشت: سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی متولی توسعه بوده و دبیرخانه اقتصاد مقاومتی را عهده‌دار است و در این عرصه از جمله بحث‌‌هایی که بسیار تعیین کننده و مهم است مقوله اجرای مناسب اقتصاد مقاومتی جهت دستیابی به توسعه است. وی افزود: اقتصاد مقاومتی اقتصادی است که در […]

۱۳۹۵۰۵۲۳۰۰۰۶۷۲_PhotoAداود بهبودی ظهر امروز در جمع خبرنگاران اظهار داشت: سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی متولی توسعه بوده و دبیرخانه اقتصاد مقاومتی را عهده‌دار است و در این عرصه از جمله بحث‌‌هایی که بسیار تعیین کننده و مهم است مقوله اجرای مناسب اقتصاد مقاومتی جهت دستیابی به توسعه است.

وی افزود: اقتصاد مقاومتی اقتصادی است که در برابر شوک، محدودیت‌ها و عوارض مقاومت کرده و آسیب نبیند و به وضعیت تعادلی بازگشته و به فعالیت مجدد ادامه دهد و وقتی فشاری وارد می‌شود سیستم شکننده نیست، بلکه قابلیت تحمل ضربه و بازگشت به حالت تعادلی را دارد.

بهبودی با بیان اینکه هر اقتصاد موفقی در دنیا دارای ویژگی‌های اقتصاد مقاومتی است، ابراز داشت: ما از لحاظ بازدارندگی دفاعی وضعیت مطلوبی داریم و در امنیت داخلی چالشی نداریم؛ از لحاظ سیاست بین‌الملل نیز نقش تعیین کننده داریم به طوری که ۶ ابرقدرت جهان چاره‌ای ندارند جز اینکه در میز چانه‌زنی در برابر ایران بنشینند؛ در تولید علم نیز وزن قابل قبولی داریم.

این مسئول افزود: اما در اقتصاد ضعف‌های زیادی داریم؛ بیکاری و فقر زیاد است؛ میزان صادرات ما مطلوب نیست؛ شاخص بهره‌وری ما پایین است و رفاه مردم در شأن کشوری به نام ایران نیست و به همین دلایل مقام معظم رهبری برای اجرای اقتصاد مقاومتی تاکید دارند.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی آذربایجان‌شرقی با بیان اینکه تمام جوامع توسعه یافته ویژگی‌های اقتصاد مقاومتی را دارند، خاطرنشان کرد: جامعه توسعه یافته ویژگی‌های خاصی دارد و کیفیت نهادی مطلوب، حاکمیت قانون، کنترل فساد و شفافیت در چنین جامعه‌ای اصل است.

این مسئول با اشاره به پایین بودن درآمد سرانه استان از میانگین کشوری متذکر شد: یکی از چالش‌های ما این است که درآمد ملی ما نسبت به آنچه انتظار داریم و در مقایسه با کشورهای هم‌تراز پایین است که بخشی ناشی از این است که اقتصاد ما در فشارهای تحریمی بوده و بخشی هم متاثر از نحوه عملکرد مدیران داخلی است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی آذربایجان‌شرقی افزود: در سال ۸۴ که برنامه چهارم را نوشتیم اگر به این برنامه عمل می‌شد و اقتصاد سالانه ۸ درصد رشد می‌کرد شکاف ما با کشورهای ترکیه، عربستان و…  نباید افزایش می‌یافت ولی دولت قبلی برنامه چهارم را اجرا نکرد بنابراین ۸ درصدی که باید اتفاق می‌افتاد اتفاق نیفتاد و تنها رشد ما ۴ درصد بود.

این اقتصاددان در عین حال خاطرنشان کرد: برنامه پنجم نیز به دلیل عدم پیش‌بینی افزایش تحریم‌ها و کاهش درآمدهای نفتی چندان توفیق نیافت و در نتیجه شکاف ما با کشورهای هم‌تراز باز هم بیشتر شد.

وی گفت: در استان آذربایجان شرقی چالش‌های خاصی هم داریم که بخشی مربوط به ترکیب نیروی انسانی و ترکیب مشاغل ما بوده و یکی از عارضه‌های اقتصادی ما پدیده مهاجرت است که اول در قشر کارآفرین و متخصص اتفاق می‌افتد بعد به دنبال آن در بدنه نیروی انسانی معمولی رخ می‌دهد یعنی در مرحله اول فرصت‌های شغلی و توانمندی‌ها را با خود می‌برد و بعد نیروی انسانی معمولی را.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی آذربایجان‌شرقی اظهار داشت: ما ویژگی‌های خاص اجتماعی داریم و مردم ما تحمل بیکاری ندارند و هر کجا کار باشد آنجا مهاجرت می‌کنند و در نتیجه در ۵۰ سال گذشته جزو مناطق مهاجرفرست بودیم.

بهبودی با بیان اینکه درآمد سرانه ما از استان‌های هم تراز پایین نیست، افزود: حساب‌های منطقه‌ای ما با تاخیر تولید می‌شود و برشی است از حساب‌های ملی و معمولا با سرشماری دقیقی به دست نمی‌آید؛ به هرحال باید حرکت شتابانی داشته باشیم که خودمان را به میانگین کشوری برسانیم.

اسناد خزانه در اختیار پیمانکاران

این مسئول در بخش دیگری از صحبت‌های خود اعلام کرد: سال گذشته دولت به ۵۰ درصد تعهدات تامین مالی عمل کرده و امسال قول داده‌اند گذشته را جبران کنند؛ ضمن اینکه دولت در ابتدای سال اسناد خزانه را در اختیار پیمانکاران قرار می‌دهد تا تبدیل به نقدینگی کرده و پروژه‌ها را ثبت کنند و پروژه‌های بزرگ ما نیز مشمول اسناد خزانه هستند.

بهبودی در بخش دیگری از سخنان خود نرخ بیکاری در استان را ۷٫۷ درصد و پایین‌تر از میانگین کشوری اعلام کرد و افزود: میزان تورم در استان آذربایجان‌شرقی معمولا دو درصد بالاتر از میانگین کشوری است.