کنترل تورم به معنای خوب شدن اقتصاد نیست/ هنوز با چالش‌ مواجهیم
کنترل تورم به معنای خوب شدن اقتصاد نیست/ هنوز با چالش‌ مواجهیم

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه هنوز با چالش‌های اقتصادی مواجه هستیم، گفت: زمانی مسئله هسته‌ای به یک موضوع بغرنج تبدیل شده بود. علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در سی‌وسومین اجلاس مدیران و روسای آموزش و پرورش که در سالن اجلاس سران برگزار شد، اظهار داشت: باید برای پیشبرد کارهای بزرگ چند هدف […]

۱۵-۱۲-۱۳۹۰رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه هنوز با چالش‌های اقتصادی مواجه هستیم، گفت: زمانی مسئله هسته‌ای به یک موضوع بغرنج تبدیل شده بود.
علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در سی‌وسومین اجلاس مدیران و روسای آموزش و پرورش که در سالن اجلاس سران برگزار شد، اظهار داشت: باید برای پیشبرد کارهای بزرگ چند هدف مشخص تعیین کنیم. در این صورت است که کارها بسیار خوب پیش می‌رود ولی اگر تعداد این اهداف زیاد شود کار پیش نمی‌رود.

وی افزود: با روی کار آمدن دولت جدید تورم بسیار شدید بود لذا در آن زمان اولویت اصلی تمرکز روی کنترل تورم شد. حال پس از سه سال احساس می‌کنیم رشد تورم، کنترل شده و کاهش داشته است اما دیدیم که این موضوع به نتیجه رسید ولی این مسئله به معنای این نیست که وضعیت اقتصادی خوب شده است. هنوز با چالش‌های اقتصادی مواجه هستیم که باید برای حل آنها راهکارهایی اندیشیده شود ولی در آن زمان همه مسئولان تمرکز کردند که تورم را کاهش دهند و به نتیجه هم رسید.

رئیس مجلس شورای اسلامی همچنین تصریح کرد: در موضوع هسته‌ای نیز که به یک مسئله بغرنج تبدیل شده بود که از یک طرف غربی‌ها می‌خواستند ملت ایران را به سطوح بیاورند و از طرفی مسئله هسته‌ای خواسته مشروعی بود که حق مردم بود و دیدیم که با تمرکز و وفاق روی این مسئله، به نتیجه رسید و نتیجه مثبت داد. همه در آن زمان تمرکز کردند تا دانش هسته‌ای بومی شود لذا این تلاش‌ها ما را به نتیجه رساند. اگر ملت در این زمینه وفاق نداشت به نتیجه نمی‌رسیدیم.

وی ادامه داد: در مسئله هسته‌ای نوعی وفاق وجود داشت تا ایران توانست در این زمینه توانمند شود.

وی ادامه داد: مدیران آموزش و پرورش و معلمان تمدن‌سازانی هستند که باید با نمایندگان مجلس شورای اسلامی وفاق داشته تا کشور آینده روشنی داشته باشد. امروز مسائل و بخش آموزش و پرورش ر ا جزو مسائل امنیتی و ملی کشور می‌دانند چراکه آینده کشور را متناسب با توقعاتی که وجود دارد می‌سازند.

لاریجانی همچنین یادآور شد: آموزش و پرورش پس از سه دهه تجربه‌های خوبی به دست آورد. همچنین وزارت آموزش و پرورش نیز توانست یک مسیر معنوی را پیگیری کند. تلاش همه معلمان برای این بوده که افراد جامعه اسلامی را بتوانند در تراز مطلوب تربیت کنند. این مسئله نیاز به ارزیابی‌های مستمر دارد.

رئیس قوه مقننه با اشاره به اینکه در آستانه برنامه ششم هستیم عنوان کرد: من نتیجه کار مدیران آموزش و پرورش و معلمان اعتماد دارم چون افراد خبره‌ای هستند. آنچه در چنین اجلاس‌‌هایی جمع‌بندی می‌شود می‌تواند بر روی کاری که ما در برنامه ششم دنبال می‌کنیم مفید واقع شود.

وی با بیان اینکه سند تحول بنیادین موضوعات متنوع و عمیقی دارد گفت: این سند نشان داد که از نخبگی برخوردار است. لاریجانی با اشاره به مشکلات معیشتی و معوقات معلمان گفت: اگر چند مشکل و مسئله جدی اگر بر روی چند مسئله جدی متمرکز شویم و نوعی وفاق در آن ایجاد شود قطعا آن مشکلات و مسائل حل شده و به نتیجه می‌رسند. به نظر من فرهنگیان چند موضوع مشخص را تعیین کنند و تمام بخش‌های نظام روی آن تمرکز داشته باشند تا ان‌شاءالله مشکلات حل شود. اگر این موضوعات و مسائل زیاد شوند به نتیجه می‌رسند.

وی همچنین یکی از مسائل مهم در سطح کلان کشور را وضعیت معیشتی معلمان عنوان کرد و گفت: من فکر می‌کنم نمایندگان مجلس شورای اسلامی نیز با این موضوع هم‌نوا هستند. همچنین معوقات نیز یکی دیگر از مشکلات معلمان است. ما می‌دانیم که رکن اصلی آموزش و پرورش معلمان هستند. وقتی وضعیت معلم از نظر معیشتی پیش‌بینی شده نباشد آن معلم شرایط مناسب روحی برای تدریس ندارد لذا من این وضع را برای آموزش و پرورش مضر می‌دانم. معلمان باید از یک آرامش روحی برخوردار باشند لذا در این زمینه باید توجه کنیم که وقتی برای ۵ سال آینده می‌خواهیم برنامه‌ریزی بکنیم باید افق آن را هم مشخص کنیم.

وی بر همین اساس اضافه کرد: همه ما می‌گوییم اقتصاد مقاومتی را باید به عنوان پایه کار دنبال کنیم که البته این حرف سنجیده‌ای است اما ایجاد فضای مناسب برای این اقتصاد مقاومتی نیز یک حرف اساسی است یعنی امیدواری و شادمانی باید وجود داشته باشد تا اقتصاد مقاومتی هم شکل بگیرد.

لاریجانی همچنین عنوان کرد: باید برای معلمان که هم به عنوان انسان‌های شریفی که نیازهای آنها برآورده می‌شود نگاه کرد و هم به منظور ایجاد شرایط روحی مناسب برای کشور در این زمینه تلاش شود.