پایان ژست انتقادپذیری: دولت روحانی از روحانیون منتقد شکایت کرد
پایان ژست انتقادپذیری: دولت روحانی از روحانیون منتقد شکایت کرد

دولت روحانی که  در روزهای آغازین فعالیتش با ژست پس گرفتن شکایات از رسانه ها، تلاش کرده بود وجهه انتقادپذیری از خود  نشان دهد، پس از سه سال اعلام کرد که از روحانیون منتقد شخص رییس جمهور شکایت می کند! مجید انصاری معاون حقوقی رئیس جمهور درباره آنچه توهینهای اخیر به حسن روحانی خوانده شد، […]

fd462021-d294دولت روحانی که  در روزهای آغازین فعالیتش با ژست پس گرفتن شکایات از رسانه ها، تلاش کرده بود وجهه انتقادپذیری از خود  نشان دهد، پس از سه سال اعلام کرد که از روحانیون منتقد شخص رییس جمهور شکایت می کند!

مجید انصاری معاون حقوقی رئیس جمهور درباره آنچه توهینهای اخیر به حسن روحانی خوانده شد، گفت: درباره موضوع باید دو بحث را جدا کنیم. یکی بحث شخصی آقای رئیس جمهور است. می گفتند اگر شکایتی شده، پس بگیرید. یکی از علل هجمه شدید یکی دو هفته اخیر به خصوص بعد از گفتگوی رئیس جمهور با مردم، علیه او و اهانت و هتاکی بی سابقه متاسفانه از سوی برخی روحانیون که لباس اخلاق و پیامبر را پوشیده اند و پیشتاز شکستن حریم اخلاق شده اند، صبوری و بردباری رئیس جمهور بود. آنها منتظر بودند رئیس جمهور عصبانی از این همه بی مهری، در تلویزیون اعتراض کنند. ولی متانت و صبوری رئیس جمهور در این گفتگو، آنها را عصبانی کرد. این باعث هجمه بی سابقه به رئیس جمهور شد. شاید رئیس جمهور حق داشته باشد از حقوق شخصی خود بگذرد ولی معاون حقوقی، دادستان و مدعی العموم حق ندارند از حقوق عمومی مردم بگذرند. توهین به رئیس جمهور، توهین به رای و انتخاب مردم است. عده ای دوست نداشتند ایشان رئیس جمهور باشد و پس از انتخابات، در قالب مهری و توهین و هتاکی به ایشان هجمه می کنند.

او با قرائت ماده قانونی درباره توهین به رئیس جمهور گفت: هر کس به رئیس جمهور توهین کند به ۳ تا ۶ ماه حبس یا جریمه نقدی یا شلاق محکوم می شود. توهین به رئیس جمهور جرم آشکار است و برخورد با جرم آشکار، نیاز به شکایت ندارد. مدعی العموم وظیفه دارد راسا و شخصا ورود کند. اگر کسی کوچکترین اهانتی به ساحت مقام معظم رهبری کردند، بلافاصله در قوه قضاییه اقدام قانونی شده. انتظار می رود درباره قوه مجریه نیز اقدامات قانونی لحاظ شود. وقتی هتک حرمت به شخص رئیس جمهور بر می گردد انتظار داریم قوه قضاییه اهتمام داشته باشد. ما هم حتما طرح شکایت می کنیم. درباره توهین های آشکار علیه رئیس جمهور از سوی برخی روحانیون، دیروز به واحد ذیربط تاکید کردم طرح شکایت به دادگاه ویژه روحانیت شود. نباید احساس شود کشور بی قانون است. هرج و مرج حقوقی زیبنده کشور و نظام ما نیست.

انصاری در ادامه سخنانش گفت: اگر در کشور احساس شود برخی مصونیت تبعیض آمیز غیرقانونی دارند، طبیعی است شاهد هرج و مرج خواهیم بود.

اظهارات انصاری درباره “گذشتن حسن روحانی از حق خود” نیز قابل تامل است! انصاری اعلام کرده با این وجود، دولت به دلیل آنچه او “توهین به رییس جمهور” خواند از شکایت نخواهد گذشت؛ این ادعا بدان معناست که هم دولت از شکایت صرف نظر نمی کند و هم روحانی ژست شکایت نکردن را حفظ خواهد کرد!