خط قرمز انتقاد نیست، قیام مسلحانه است
خط قرمز انتقاد نیست، قیام مسلحانه است

علی مطهری نایب‌رئیس مجلس شورای اسلامی صبح امروز (پنج‌شنبه) در همایش فصلی خانه احزاب در وزارت کشور اظهار داشت: دموکراسی ما برگرفته از غرب نیست بلکه در خود اسلام دموکراسی واقعی وجود داشته است و در خلافت امیرالمؤمنین علی (ع) بهترین دموکراسی تحقق یافته است. گزیده سخنان مطهری را در ادامه می خوانید: خط قرمز […]

۲۶۹۳۳۰_۳۳۹علی مطهری نایب‌رئیس مجلس شورای اسلامی صبح امروز (پنج‌شنبه) در همایش فصلی خانه احزاب در وزارت کشور اظهار داشت: دموکراسی ما برگرفته از غرب نیست بلکه در خود اسلام دموکراسی واقعی وجود داشته است و در خلافت امیرالمؤمنین علی (ع) بهترین دموکراسی تحقق یافته است.

گزیده سخنان مطهری را در ادامه می خوانید:

  • خط قرمز ما انتقاد و مخالفت نیست بلکه خط قرمز ما قیام عملی و مسلحانه است.
  • احزاب باید برای نظام کادرسازی کنند، امروز ما کادرسازی درستی در جهت بکارگیری نیروها صورت نداده‌ایم. وقتی یک دولت تغییر می‌کند همه می‌خواهند خودشان را به دولت معرفی کنند بنابراین بسیاری از افراد از روی روابط انتخاب می‌شوند که این خود معلوم نیست نتیجه‌اش انتخاب اصلح باشد.
  • حضور احزاب از رخنه فرصت‌طلبان جلوگیری می‌کند، وقتی حزبی وجود نداشته باشد مردم نمی‌دانند چه کسی راست می‌گوید و چه کسی دروغ بنابراین در این فضا فردی زیرک با بیان قوی و روان‌شناسی موثر مردم را فریب می‌دهد که این اتفاق در کشور ما افتاد.
  • فردی دو سال شهردار بوده یکباره رئیس‌جمهور می‌شود و بعد می‌گوید اصلا قانون را قبول ندارم. دولت قبل مشکلات زیادی برای کشور ایجاد کرد و باید دولت‌های بسیاری بر روی کار بیایند تا ما به مسیر اصلی خود برگردیم. رخنه فرصت‌طلبان تعبیری است که شهید مطهری به آن اشاره می‌کند.
  • اگر از نردبان یک حزب بالا رفتیم باید تعهدات خود را بپذیریم و به آن پشت پا نزنیم.
  • کلمه جمهوری حاکی از تعبیر دموکراسی است و همان اوایل انقلاب نیز این بحث مطرح می‌شد که آیا تعبیر جمهوری اسلامی یک تعبیر متناقض است یا خیر.
  • جمهوری یعنی خواست مردم و اسلامی یعنی ایدئولوژی؛ بنابراین عده‌ای در همان اوایل انقلاب مخالف نظام جمهوری اسلامی بودند به گونه‌ای که تعبیر جمهوری دموکراتیک را نیز مطرح می‌کردند.
  •  طبیعی است دموکراسی مطلق نمی‌تواند قابل قبول و قابل تحقق باشد، دموکراسی مطلق عقلانی نیست و از سوی دیگر قابل تحقق نیز نمی‌تواند باشد. دموکراسی را ما از غربی‌ها نگرفتیم بلکه دموکراسی در متن اسلام قرار دارد.
  • نمایندگان واقعی مردم باید وارد مجلس شوند که ما با آسیب‌هایی نیز در این زمینه روبه‌رو هستیم. یعنی گاهی اعمال سلیقه‌ها باعث می‌شود افراد صالحی وارد مجلس نشوند که این باید اصلاح شود. یک دموکراسی کامل نمی‌تواند بدون احزاب و مطبوعات باشد چرا که رسانه قوه چهارم یک حکومت است.
  • احزاب می‌توانند اتاق فکر باشند،احزاب حتی می‌توانند کادرسازی کنند و ما امروز در این زمینه ضعف داریم. نقش شهید بهشتی و مطهری نیز کادرسازی برای نظام بود.
  • امروز وقتی دولتی تغییر می‌کند و دولتی دیگر حاکم می‌شود همه خود را به دولت معرفی می‌کنند بنابراین افراد از روی روابط انتخاب می‌شوند که این خود معلوم نیست نتیجه‌اش انتخاب اصلح باشد یا خیر.
  • برخی‌ها تصور می‌کنند که وجود حزب با اصل ولایت فقیه سازگار نیست و می‌گویند حزب فقط حزب‌الله و این تصور غلطی است در حالیکه وجود احزاب هیچ منافاتی با اصل ولایت فقیه ندارد ولو اینکه برخی از احزاب مخالف نظر رهبری باشند ولی اینها آزاد هستند.