تاکید اردوغان بر پاکسازی ارتش/ بازداشت ۶۰۰۰ نفر
تاکید اردوغان بر پاکسازی ارتش/ بازداشت ۶۰۰۰ نفر

اردوغان از مردم خواست کنترل خیابان‌ها و میادین را از دست ندهند. او گفت: «درگیری‌ها ادامه داشته و مسئله‌ای نیست که بعد از ۱۲ ساعت برطرف شود.» وی طی سخنرانی در مراسم تدفین برادر مشاور ارشد خود (که در جریان کودتا کشته شده بود) در استانبول با بیان اینکه تا پایان این قائله از پا […]

اردوغان از مردم خواست کنترل خیابان‌ها و میادین را از دست ندهند. او گفت: «درگیری‌ها ادامه داشته و مسئله‌ای نیست که بعد از ۱۲ ساعت برطرف شود.»

وی طی سخنرانی در مراسم تدفین برادر مشاور ارشد خود (که در جریان کودتا کشته شده بود) در استانبول با بیان اینکه تا پایان این قائله از پا ننشسته و استراحت نمی‌کنند، گفت: «گروهی که چهره نیروهای مسلح را بد نشان دادند و در تمامی صفوف ارتش نیز حضور دارند، دستگیر می‌کنیم.»

رئیس جمهور ترکیه درباره ارتباط «فتح‌الله گولن» با این کودتا اظهار کرد که وزارت دادگستری نامه رسمی به آمریکا و کشورهای غربی برای بازگرداندن «حامیان تروریست» ارسال خواهد کرد.

در این مراسم پیکر غیرنظامیان کشته شده در کودتای نافرجام روز شنبه تشییع شد.

در همین حال بن‌علی اییلدریم نخست وزیر ترکیه تاکید کرده است “وضعیت ترکیه به حالت عادی بازگشته از مردم خواست تا از درگیری اجتناب کنند.”

او گفت: «ترکیه ارتش را از عناصر خائن پاک کرد.»

شمار بازداشتی‌ها به ۶۰۰۰ نفر رسید
رسانه‌ها به نقل از وزیر دادگستری ترکیه خبر داده‌اند که شمار افراد بازداشت شده بعد از کودتای نافرجام در این کشور به ۶۰۰۰ نفر رسیده است.

به گزارش بی بی سی، بکر بزداغ، وزیر دادگستری ترکیه گفته است که عملیات پاکسازی نیروهای نظامی و قضایی ادامه دارد و شمار دستگیرشدگان از این هم بیشتر خواهد شد.

در واکنش به این بازداشت‌ها، وزیر خارجه فرانسه هشدار داده است که شکست کودتا به این معنا نیست که رجب طیب اردوغان برای پاکسازی مخالفان “چک سفید” دارد.

ژان مارک آیرو، گفت روز دوشنبه در نشست وزرای اتحادیه اروپا در بروکسل بر این نکته تاکید خواهد شد که ترکیه باید خود را با اصول دمکراسی اروپا وفق دهد.

امروز، یکشنبه ۱۷ ژوئیه، بیش از ۵۰ نظامی ارشد در استان دنیزلی در غرب ترکیه بازداشت شدند.

ولادیمیر پوتین، رییس جمهوری روسیه با اردوغان تماس گرفته و با محکوم کردن اقدام برای کودتا ابراز امیدواری کرده است که ثبات هرچه زودتر به ترکیه بازگردد.

روز شنبه و پس از آن‌که دولت ترکیه کنترل اوضاع را به دست گرفت، حدود ۳ هزار سرباز را بازداشت و نزدیک به ۲۷۰۰ قاضی را هم تعلیق کرد.