از رفتارهای تحریک گذار و شکننده در برابر نوجوان دوری کنیم/ نوجوان تشنه هویت/برای فرزندان خود دوستان اورژانسی ایجاد کنیم
از رفتارهای تحریک گذار و شکننده در برابر نوجوان دوری کنیم/ نوجوان تشنه هویت/برای فرزندان خود دوستان اورژانسی ایجاد کنیم

همایش مدیریت دوران نوجوانی با محوریت “بلوغ و مدیریت عاطفی” با سخنرانی حمید حبشی، روانشناس و استاد دانشگاه تهران در فرهنگسرای الغدیر با حضور جمع کثیری از شهروندان و مربیان تربیتی و فرهنگی شهر تبریز برگزار شد. در این همایش حجت‌الاسلام احمد حمیدی، معاون فرهنگی اجتماعی شهردار تبریز و حجت‌الاسلام حسن شعبانی، دبیر جبهه فرهنگی […]

۷

همایش مدیریت دوران نوجوانی با محوریت “بلوغ و مدیریت عاطفی” با سخنرانی حمید حبشی، روانشناس و استاد دانشگاه تهران در فرهنگسرای الغدیر با حضور جمع کثیری از شهروندان و مربیان تربیتی و فرهنگی شهر تبریز برگزار شد.

در این همایش حجت‌الاسلام احمد حمیدی، معاون فرهنگی اجتماعی شهردار تبریز و حجت‌الاسلام حسن شعبانی، دبیر جبهه فرهنگی استان، حضور داشتند.

حمید حبشی چهار بحرانی اصلی را برای دوران نوجوانی تشریح کرد و گفت: این چهار بحران در زمینه بحران هویت، هویت جویی، سوال و جواب و عوارض هویت یابی است.

وی ادامه داد: در بحث هویت، باید این بخش از طرف فرد مطالبه شود و فرد به سمت آن کشانده شود و این سوال در آنها ایجاد شود؛ وگرنه ارزش کار بسیار پائین خواهد آمد.

حبشی با بیان اینکه، انسان همیشه در صورت گرسنگی دنبال غذا می‌رود، گفت: باید به دنبال هویت نیز بروند و در این صورت است که در وجود انسان تجلی می‌یابد.

وی همچنین به برخی از عقاید در زمینه نماز، قرآن و وضو و اشاعه آن در بین نوجوانان اشاره کرد و گفت: برخی از افراد با بیان اینکه وضو بهداشت فردی است و رکوع نماز باعث جلوگیری از آرتروز و کمردرد می‌شود و روزه نیز باعث کاهش کلسترول در بدن است، ارزش آنها را پایین کشانده و نوجوانان را از آنها دور می‌سازند.

این روانشناس، همچنین با تاکید بر اینکه هر کسی در حوزه و حیطه خود مسئول در زمینه هویت یابی است، اظهار داشت : نباید معلم ریاضی یک نوجوان را در این زمینه مسئول ندانیم ، بلکه مسئولیت او بسیار سنگین تر از معلم پرورشی خواهد بود.

وی افزود: نوجوان تشنه هویت است و اگر در مسیر درست هدایت شود و وقت برای هویت یابی او گذاشته شود اثرات مثبتی دریافت و نمود پیدا خواهد کرد.

حبشی به بحران بلوغ اشاره کرد و افزود: بسیاری از مشکلات نوجوانان بر اثر همین بحران بوده و این بحران علائم مختلفی جسمی و روان رفتاری دارد.

وی در تشریح علایم جسمی نوجوان در بحران بلوغ تصریح کرد: این بحران خود به دو قسمت جنسی و غیرجنسی تقسیم می‌شود که خانواده‌ها باید دقت بسیار در رفتار و برخورد خود با نوجوانان داشته باشند.

استاد روانشناس دانشگاه تهران علائم روان رفتاری را به دو دسته فردی و گروهی تقسیم کرد و ادامه داد: باید به برخی رفتارهای نوجوانان به اقتضای موقعیتی که قرار دارند دقت شود، مثلا سیستم آموزشی ایران در سنین نوجوانانی اشتباه است، زیرا از آنها همیشه می‌خواهند سکوت را رعایت کنند و این درحالی است که نوجوان در آن شرایط جسمی و روحی چنین کاری را نمی‌تواند انجام دهد.

وی خاطرنشان کرد: وقتی اتاق یک نوجوان تمیز و مرتب است باید به رابطه او با خانواده‌اش دقت کرد، زیرا از نظر روانشناسی رابطه آنها سالم نبوده و به احتمال قوی، آن نوجوان در اثر ترس از خانواده اتاق خود را مرتب نگه داشته است.

حبشی حالت دیگر فردی در علائم روان رفتاری را تحریک پذیری بالا دانست و افزود: نوجوان به شدت تحریک پذیر، ترد و شکننده است و اگر در بین دو فرزند که یکی در گروه سنی کودکی است و دیگر نوجوانی، اختلافی پیش بیاید باید همیشه از فرزند نوجوان خود دفاع کنیم و بدین ترتیب از رفتارهای تحریک گذار و شکننده در مقابل نوجوانان دوری کنیم.

وی همچنین از دیگر علائم روان رفتاری را کج خلقی، بهانه جویی، توجه به خود و توجه جنسی و جسمی به خود دانست و گفت: اگر به این علائم توجه نشود پدیده خودارضایی ایجاد شده و مقدمه ورود جوان به گناه و آلودگی پدید می‌آید.

این استاد روانشناس، با بیان اینکه در علائم روان رفتاری، نشانه‌های گروهی نیز وجود دارد، اظهار کرد: گروه سنی نوجوانی بدون توجه به موضوع و مسیر تمایل به کارگروهی دارند و اینجا باید خانواده نقش روانشناختی خود را ایفا کنند.

وی ادامه داد: خانواده‌ها باید با تشکیل جلسه دوستان هم سن و سال ، مدیریت این جلسه را به عهده فرزند خود قرار دهند و دوستان اورژانسی برای آنها ایجاد کنند.

حبشی خاطرنشان کرد: باید نفوذ و جذب در جوانان داشته باشیم و با انس و محبت به نوجوانان آنها را از معضل دوستان ناباب مصون نگه دارند.

وی تاکید کرد: رفیق و دوست برای فرزندان بسیار مفید بوده، البته در صورتی که خانواده ،رفیق‌ها را بسازد.

استاد دانشگاه تهران، به پدیده توجه به خود هم از نظر جنسی و هم از نظر جسمی اشاره کرد گفت: نباید اجازه دهیم با یک اشتباه کوچک و بی‌توجهی پدیده بزرگ خودارضایی ایجاد شود.