“نقض فاحش”؛ ابداع جدید دولت روحانی!/ “نقض غیرفاحش” برجام ایرادی ندارد؟!
“نقض فاحش”؛ ابداع جدید دولت روحانی!/ “نقض غیرفاحش” برجام ایرادی ندارد؟!

اظهارات اخیر سید عباس عراقچی و مجید تخت روانچی معاونان ظریف که در مذاکرات هسته ای نقش برجسته داشتند و یک روزنامه صهیونیستی آنها را به ترتیب “پلیس بد” و “مهندس” تیم مذاکره کننده ایرانی نامیده بود، اصطلاح جدیدی را به فرهنگ لغات دولت یازدهم در مورد برجام افزوده است. عراقچی در یک برنامه تلویزیونی […]

۲۹۹۵۱۳_۷۵۵اظهارات اخیر سید عباس عراقچی و مجید تخت روانچی معاونان ظریف که در مذاکرات هسته ای نقش برجسته داشتند و یک روزنامه صهیونیستی آنها را به ترتیب “پلیس بد” و “مهندس” تیم مذاکره کننده ایرانی نامیده بود، اصطلاح جدیدی را به فرهنگ لغات دولت یازدهم در مورد برجام افزوده است.

عراقچی در یک برنامه تلویزیونی تاکید کرد که خروج ایران از برجام تنها در صورتی است که “نقض فاحش” برجام تایید شود و هر نقشی موجب خروج ایران نخواهد شد!

عراقچی که ریاست ستاد پیگیری اجرای برجام را هم بر عهده دارد درباره الزامات رهبری در خصوص توافق هسته ای گفت: الزامات رهبری دو دسته بودند دسته‌ای که باید انجام می‌شد تا برجام اجرایی شود که آنها همه انجام شد وگرنه برجام به مرحله اجرایی نمی‌رسید. او افزود: قرارداد در مورد اراک، بسته شدن پی‌ام‌دی که همه انجام شد و تضمین‌ها گرفته شد.برخی مربوط به حین اجرای برجام می‌شود که آنها نیز مدنظر است یکی از الزامات ایشان این است که هر تحریم جدید از سوی آمریکا نقض برجام است و مواردی اگر باشد ما به هیئت نظارت بر برجام گزارش می‌دهیم این هیئت تصمیمی می‌گیرد که نقض هست یا نه و آیا نقض فاحش است یا نه. ما دقیقا رصد می‌کنیم و گزارش می‌دهیم. تصمیم گیری با هیأت نظارت است.

تخت روانچی هم در گفت و گویی تاکید کرده که “نقض برجام به مفهوم نقض فاحش آن صورت نگرفته است. اما تعهدات آمریکا در برجام خیلی بیشتر از آن چیزی است که انجام داده است. البته تصمیم در مورد اینکه نقض فاحش صورت گرفته یا خیر به عهده کمیسیون ویژه است.”

مقامات وزارت خارجه کشورمان البته در مورد اینکه “نقض فاحش” دقیقا به چه معنایی است و اینکه “نقض غیرفاحش” تا چه ابعادی مجاز است صحبت نکرده اند. همچنین آنها توضیح نداده اند که در مورد نقض غیرفاحش برجام، آیا ایران نیز دست به اقدامات متقابلانه خواهد زد یا خیر.