به نام اوتیسم به کام دیگران!
به نام اوتیسم به کام دیگران!

با مرور زمان مشخص شد که پارک فرشتگان تنها نام اوتیسم را یدک می‌کشد و وجه تمایزی بین امکانات و تجهیزات این پارک با سایر مجموعه‌های تفریحی ویژه کودکان وجود نداشت، این در حالی است که کودکان اوتیسم به تجهیزات ویژه آموزشی و تفریحی نیاز دارند. همچنین واقع شدن این پارک در محدوده پارک ائل […]

۸۸۵۱۷

با مرور زمان مشخص شد که پارک فرشتگان تنها نام اوتیسم را یدک می‌کشد و وجه تمایزی بین امکانات و تجهیزات این پارک با سایر مجموعه‌های تفریحی ویژه کودکان وجود نداشت، این در حالی است که کودکان اوتیسم به تجهیزات ویژه آموزشی و تفریحی نیاز دارند.

همچنین واقع شدن این پارک در محدوده پارک ائل گلی، باعث شده تا عموم مردم بیشتر از بیماران اوتیسمی از این پارک استفاده کنند که همین شلوغی پارک، گلایه خانواده‌های بیماران اوتیسم را در پی دارد و آنان خواستار تعیین تکلیف پارک ویژه بیماران اوتیسم هستند.

پدر یکی از کودکان اوتیسمی در گفت‌وگو به ایسنا می‌گوید: در تعطیلات عید فطر مرکز نگهداری کودکان اوتیسم تعطیل بود و باتوجه به سرماخوردگی و بی‌قراری فرزندم تصمیم گرفتیم به پارک فرشتگان که مسئولان از آن به عنوان نخستین پارک ویژه بیماران اوتیسم در سطح کشور یاد می‌کنند، برویم.

وی ادامه می‌دهد: پارک خیلی شلوغ بود و خانواده‌ها چادر زده بودند و حتی نیمکتی هم برای نشستن پیدا نکردیم! با نگاه‌های متعجبانه و ترحم گونه مردم نه تنها حال فرزندم بهتر نشد و بلکه بدتر هم شد، من و مادرش هم از این نگاه‌ها ناراحت شدیم.

وی خاطرنشان می‌کند: این پارک که برای کودکان اوتیسم احداث شده، جای مناسبی برای کودک اوتیسم من نبود! این موضوع را از مسئولان شهرداری پیگیری کردیم که در پاسخ به ما گفتند پارک دیگری را برای بیماران اوتیسمی در نظر می‌گیریم.

وی تأکید می‌کند: بیماران اوتیسمی به فضای ویژه و آرامی نیاز دارند و اختصاص چنین فضایی برای این بیماران مطالبه ما از مسئولان است.

محمد حسین حسن‌زاده، رئیس سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری تبریز در این خصوص به ایسنا می‌گوید: پارک فرشتگان در زمان مدیریت قبلی احداث شده است و تنها به نصب تابلوی اوتیسم بسنده شده و تجهیزات خاص ویژه کودکان اوتیسم ایجاد نشده است.

وی با انتقاد از مکان یابی اشتباه این پارک، اظهار می‌کند: ائل گلی مال شهروندان است و به هیچ وجه نمی‌توانیم دورش حصار کشیده و آن را به جامعه‌ای خاص اختصاص دهیم .

حسن‌زاده ادامه می‌دهد: با خانواده‌های بیماران اوتیسم ارتباط دارم و از مشکلاتشان باخبرم، از این رو با اداره سلامت شهرداری و معاون فرهنگی و اجتماعی شهردار صحبت‌هایی را انجام داده‌ام و منتظر تخصیص بودجه لازم برای تجهیز یکی از پارک‌های تبریز برای بیماران اوتیسم هستیم.

وی تصریح کرد: دیگر اشتباه مسئولان گذشته را تکرار نمی‌کنیم و در انتخاب و تجهیز پارک ویژه اوتیسم از نظرات کارشناسان امر استفاده خواهیم کرد.

فریدون بابایی اقدم، یکی از اعضای شورای شهر تبریز نیز در این خصوص به ایسنا می‌گوید: پارک فرشتگان با تبلیغات گسترده رسانه‌ای و با عنوان اولین پارک ویژه بیماران اوتیسم در ایران، افتتاح شد که معتقدم مکان یابی آن اشتباه بود؛ چرا که به وجود آوردن مکان دنج و آرام در یکی از شلوغ ترین نقاط شهر امکان پذیر نیست.

وی ادامه می‌دهد: اینکه محدوده پارک فرشتگان حصار بکشیم هم، فکر معقولی نیست؛ چرا که نمی‌توانیم درب بخشی از ائل گلی را بر روی مردم ببندیم.

این عضو شورای شهر تبریز اظهار می‌کند: معتقدم تجهیز کردن یکی از پارک های محدوده شهرداری منطقه یک تبریز برای بیماران اوتیسمی بهترین راهکار باشد، البته باید به مکان‌یابی آن توجه ویژه شود.

بابایی اقدم تصریح می‌کند: متأسفانه همواره با مشکل مکان یابی مواجه هستیم، به عنوان مثال، بخشی از پارک مسافر برای معلولان اختصاص یافته است که با در نظر گرفتن ترافیک آن منطقه، مکان مناسبی به شمار نمی‌رود.

این گزارش می‌افزاید: باتوجه به نیاز این قشر از جامعه، برای پارکی آرام و مجهز و به دور از نگاه‌های عجیب و ترحم گونه مردم، همچنین کم بودن هزینه تجهیز یک پارک در مقایسه با درآمدهای شهرداری، ضروری است مجموعه مدیریت شهری در اسرع وقت به مطالبه این قشر  پاسخ دهد و شاهد حرکت فرهنگی به معنای واقعی آن باشیم.