سود ۲۰۰ درصدی در مناطق آزاد / آیا مناطق آزاد رسالت خود را انجام داده اند ؟
سود ۲۰۰ درصدی در مناطق آزاد / آیا مناطق آزاد رسالت خود را انجام داده اند ؟

در حالی طرح افزایش چشمگیر تعداد مناطق آزاد در کشور از سوی دولت و برخی از مجلسی‌ها دنبال می‌شود که اما و اگرهای زیادی در مورد عملکرد این مناطق وجود دارد و برخی از صاحب نظران عملکرد فعلی این مناطق را مغایر با اصول اقتصاد مقاومتی می دانند زیرا معتقدند این مناطق به محلی جهت […]

kalamiدر حالی طرح افزایش چشمگیر تعداد مناطق آزاد در کشور از سوی دولت و برخی از مجلسی‌ها دنبال می‌شود که اما و اگرهای زیادی در مورد عملکرد این مناطق وجود دارد و برخی از صاحب نظران عملکرد فعلی این مناطق را مغایر با اصول اقتصاد مقاومتی می دانند زیرا معتقدند این مناطق به محلی جهت واردات کالای مصرفی و لوکس تبدیل شده است.
ترکان دبیر مناطق آزاد کشور نیز بطور ضمنی به این موضوع صحه گذاشته است که مناطق آزاد اقتصادی در کشور به دالانی برای واردات کالاها تبدیل شده و عنوان کرده که به دنبال راهکارهایی هستند که این مسیر را تغییر داده و مناطق آزاد را به کارکرد اصلی خود یعنی مراکزی برای تقویت صادرات کشور تبدیل کنند.
محمد کلامی بیان کرد: در شرایط کنونی اگر نگاهی به ایجاد مناطق آزاد تجاری جدید داشته باشیم باید دید کارکرد مناطق آزاد موجود چگونه است؟
مناطق آزاد باید قطب‌های تقویت توان صادراتی کشور بوده و موجب افزایش تولید ملی گردند و این در حالی است که در شرایط فعلی مناطق آزاد با چنین کارکردی فاصله زیادی دارند.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: اگر عملکرد مناطق آزاد را در نقاط مختلف کشور مورد بررسی و تحلیل قرار ‌دهیم مشاهده می‌کنیم که عموماً این مناطق کارکرد خود را به عنوان قطب صادرات ایفا نکرده و به قطب‌های واردات تبدیل شده‌اند و کالاهای خارجی زیادی از این مراکز وارد کشور شده است.

این اقتصاددان با اشاره به مطرح شدن طرحی مبنی بر ایجاد مناطق آزاد تجاری در مجلس و برخی تلاش‌ها برای افزایش چشمگیر این مناطق تاکید کرد: قبل از اینکه هر منطقه آزاد دیگری بخواهد تأسیس شود باید این مسئله مورد ارزیابی و آسیب شناسی قرار گیرد که چرا عملکرد مناطق آزاد مصوب نامطلوب بوده است و این مناطق به اهداف خود نرسیده‌اند. تا زمانی که عملکرد مناطق آزاد فعالی اصلاح نشود کوچک‌ترین اقدام برای افزاش تعداد مناطق آزاد در کشور قطعاً به ضرر اقتصاد ملی است.

وی با اشاره به برخی از اهداف در ارائه طرح افزایش مناطق آزاد ، خاطرنشان کرد: معمولاً برخی از نمایندگان به دنبال این هستند که برای حوزه‌های انتخابیه خود منطقه آزاد به ثبت برسانند چرا که به دنبال رفاهی هستند که برای همان منطقه ایجاد می‌شود.

کلامی با بیان اینکه : آیا ما واقعاً به ده‌ها منطقه آزاد در کشور نیاز داریم؟ گفت : بنده شخصاً موافق چنین طرحی نیستم؛ قرار است که برون‌نگر بوده و به دنبال تقویت صادرات باشیم ولی وقتی که بخش زیادی از کشور را به منطقه آزاد تبدیل کنید چنین هدفی هیچگاه محقق نمی شود

این استاد دانشگاه با بیان اینکه در مرزهای غربی نیز بازارچه‌هایی مرزی راه اندازی شده و کارکردهایی مشابه مناطق آزاد را دارند، ادامه داد: یکی از مهم‌ترین دلایلی پیگیری برای ایجاد مناطق آزاد در استان‌ها و شهرستان‌ها رفاه‌های کاذب است که به ضرر اقتصاد منطقه و کشور خواهد بود.

امروز فعالان در حوزه اقتصاد این نکته را مورد تاکید قرار می‌دهند که مناطق آزاد تجاری با اصول و اهداف اولیه شکل گیری خود فاصله بسیاری گرفته‌اند و فعالان در این مناطق عطای سود ۲۰ درصدی حاصل از فعالیت‌های تولیدی و صادراتی را به لقای آن بخشیده‌اند و به سود ۲۰۰ درصدی حاصل از واردات کالاها روی آورده‌اند.

با یک نگاه ساده می‌توان دریافت با افزایش چشمگیر مناطق آزاد تجاری، دریچه‌های واردات کالا و کسب سودهای کلان از این مسیر بیشتر و بیشتر شده و استقلال کشور بیش از گذشته وابسته خواهد شد و با ادامه این روند دستیابی به اهدافی نظیر اقتصادی به یک آرزو تبدیل می‌شود.

محمد کلامی گفت به نظر دولت و نمایندگان مجلس اگر به دنبال رونق اقتصادی کشور و شهرستان حوزه انتخابیه خود هستند راهش افزایش بی برنامه مناطق ازاد تجاری نیست چون بدون برنامه به هیچ هدفی نمی توان رسید. به نظر می آید در شرایط فعلی احیای شرکتهای تولیدی نیمه یا تمام تعطیل مقدم بر ایجاد مناطق ازاد تجاری است.