بیش از ۷۰ درصد بیماری‌های مفصلی ساده، با طب سنتی درمان می‎شوند
بیش از ۷۰ درصد بیماری‌های مفصلی ساده، با طب سنتی درمان می‎شوند

سید محمدباقر فضل‌جو در این خصوص اظهار کرد: بیماری آرتروز(دردهای مفصلی) نوعی از بیماری است که با کاهش فاصله‌ی مفصل‌ها به وجود می‎آید و به دردهای ناشی از آن نیز آرتروز گفته می‎شود. وی افزود: در بیماری‎های مفصلی پیشرفته نیز ممکن است طب سنتی به تنهایی جواب ندهد؛ از این‌رو برای درمان این بیماری‌ها از […]

سید محمدباقر فضل‌جو در این خصوص اظهار کرد: بیماری آرتروز(دردهای مفصلی) نوعی از بیماری است که با کاهش فاصله‌ی مفصل‌ها به وجود می‎آید و به دردهای ناشی از آن نیز آرتروز گفته می‎شود.

وی افزود: در بیماری‎های مفصلی پیشرفته نیز ممکن است طب سنتی به تنهایی جواب ندهد؛ از این‌رو برای درمان این بیماری‌ها از درمان مکمل مثل طب سوزنی استفاده می‌شود.

وی ادامه داد: بیماری‌های مفصلی دارای انواع مختلفی است که شامل بیماری‌های مفصلی سرد، گرم، سودایی مفصلی، بلغم و… می‌شود؛ از این‌رو متناسب با نوع درد و بیماری و همچنین مزاج درد این بیماری در طب سنتی مورد درمان قرار می‌گیرد.

 این پزشک متخصص طب سنتی در خصوص روش‌های درمان طب سنتی برای بیماری‌های مفصلی، اظهار کرد: درمان‌های دارویی، گیاهی، مالیدنی، خوراکی، حجامت درمانی، بادکش درمانی و… استفاده می‌شود.

 وی گفت: اگر شدت بیماری در فرد زیاد نباشد احتمال بهبود بیماری بسیار زیاد است اما در بیماری‌های مفصلی پیشرفته، درمان بستگی به تغییر شکل مفصل داشته و طب سنتی تا حدی کمک می‌کند که فرد بیمار بتواند مفاصل خود را مدیریت و کنترل کند.

 وی بیان کرد: درست نیست که بگوییم طب سنتی در حالت کلی جایگزین مناسبی برای طب جدید است؛ اما در خصوص بیماری‌های مفصلی این روش می‌تواند جایگزین بسیار مناسبی باشد.

 فضل‌جو در توصیه‌ای خاطرنشان کرد: افرادی که مبتلا به بیماری‌های مفصلی هستند باید به پزشک متخصص طب سنتی مراجعه کنند که در کل استان ممکن است تنها دو نفر در این خصوص تخصص داشته باشند؛ از این‌رو باید دقت کنند به افرادی که در این خصوص تخصص ندارند مراجعه نکنند.

 وی گفت: بیماران نباید خود درمانی کنند؛ چرا که بیماری‌های مفصلی بسته به نوع آن دارای درمان متفاوتی بوده و باید در این خصوص پزشک متخصص نسخه تجویز کرده و به صورت اصولی اقدام به درمان نماید.

وی تاکید کرد: در درمان بیماری‌های مفصلی تغذیه و شرایط معده‌ی فرد بسیار مهم است و بیمار باید به تغذیه‌ی خود دقت کند و همچنین از پرخوری پرهیز کرده و بعد از غذا نیز بلافاصله به حمام نروند.

 این پزشک متخصص طب سنتی اظهار کرد: افرادی که بیماری مفصلی دارند، باید فعالیت بدنی متعادلی داشته و در مصرف دوغ و ماست که باعث تشدید این بیماری می‌شود دقت کنند.

 وی در خصوص عوارضی که در نتیجه‌ی بی‌تفاوتی نسبت به بیماری‌های مفصلی بروز می‌شود، خاطرنشان کرد: این بیماری عواض حاد و کشنده ندارد؛ اما بی‌توجه به درمان آن باعث مزمن شدن بیماری و در نتیجه باعث سخت‌تر شدن فرآیند درمان می‌شود.

ایسنا