ستاره ماندن سخت‌تر از ستاره شدن است/ از دست دادن المپیک با یک امتیاز
ستاره ماندن سخت‌تر از ستاره شدن است/ از دست دادن المپیک با یک امتیاز

باید یک زن قهرمان ورزشکار باشی تا وقتی برای اولین بار در تاریخ شمشیربازی ایران مقام سوم انفرادی مسابقات آسیایی را کسب کنی و چندین دوره مدال برنز تیمی مسابقات آسیایی را به گردن بیاویزی از شوق این پیروزی‌ها سبکبال قدم برداری و آن وقت است که باز هم حس و حال بانوی شمشیر باز […]

۱۳۹۵۰۴۱۲۰۰۰باید یک زن قهرمان ورزشکار باشی تا وقتی برای اولین بار در تاریخ شمشیربازی ایران مقام سوم انفرادی مسابقات آسیایی را کسب کنی و چندین دوره مدال برنز تیمی مسابقات آسیایی را به گردن بیاویزی از شوق این پیروزی‌ها سبکبال قدم برداری و آن وقت است که باز هم حس و حال بانوی شمشیر باز تبریزی را با تمام وجود لمس کنی.

باید یک زن قهرمان ورزشکار باشی تا وقتی با یک امتیاز سهمیه المپیک را از دست می‌دهی آه از نهادت بلند شود و با تمام وجود به یاد تمام زحمت‌هایی که کشیده‌ای اشک بریزی و باز هم اینجاست که در حس و حال بانوی شمشیرباز تبریزی خود را شریک می‌دانی.

سخن از مهسا پوررحمتی بانوی شمشیرباز تبریزی است، او که از سن ۱۴ سالگی ورزش شمشیربازی را آغاز کرده و از سن ۱۵ سالگی عضو تیم ملی ایران در اسلحه بوده و دارنده عناوین مختلفی در سطح کشوری و بین‌المللی و آسیایی است که از جمله آنها می‌توان به دوره نفر اول کشور، مقام اول انفرادی مسابقات بین‌المللی گرجستان و مقام سوم انفرادی مسابقات بین‌المللی قزاقستان، مقام اول انفرادی مسابقات جهانی بین‌باشگاهی در تایلند و مقام سوم انفرادی مسابقات آسیایی که برای اولین بار در تاریخ شمشیربازی ایران کسب کرده و چندین دوره مدال برنز تیمی مسابقات آسیایی را نام برد.

با مهسا پوررحمتی همکلام شده‌ایم که شرح این گفت‌وگو لطف نگاه شما خوبان را می‌طلبد.

* چرا ما فکر می‌کنیم شمشیربازی یک ورزش مردانه است؟

به دلیل اسم این ورزش همه فکر می‌کنند شمشیربازی یک ورزش مردانه است و چون در گذشته یکی از سلاح‌های مردان بوده است این ذهنیت به وجود آمده است.

* با یک امتیاز سهمیه حضور در المپیک را از دست دادید در آن لحظه به چه فکر می‌کردید؟

متاسفانه و در کمال ناباوری یک ماه پیش در مسابقه کسب سهمیه المپیک که تنها نماینده کشورمان بودم نتیجه را با یک امتیاز واگذار کردم و این شانس را از دست دادم.

در آن لحظه خیلی ناراحت شدم ولی من هیچ وقت از تلاش دست نمی‌کشم و بیشتر از قبل تمرین می‌کنم.

*دوست دارید مهسا پوررحمت در چه جایگاهی قرار بگیرد ؟

دوست دارم در جایگاه تلاش‌هایم قرار بگیرم یعنی به اندازه‌ای که تلاش کرده‌ام نتیجه‌اش را بگیرم.

* کدام یکی از حریفان شما حریف قدری محسوب می‌شوند ؟

– کشورهای شرق آسیا

* دوست دارید مشهور باشید یا محبوب؟

خوب اول انسانیت و خوب بودن مطرح است در غیر اینصورت قهرمانی یک فرد قهرمان روزی به پایان می‌رسد و این خوبی و انسانیت اوست که در ذهن مردم باقی می‌ماند.

* سطح بازی زنان شمشیرباز ایرانی در مقایسه با زنان سایر کشورها چگونه است؟

پیش از این ایران از نظر شمشیرباری زنان در مقایسه با کشورهای دیگر خیلی فاصله داشت ولی خوشبختانه طی برنامه‌ریزی‌های خوبی که طی سال‌های اخیر صورت گرفته است باعث شد خودمان را به کشورهای قدر نزدیک‌تر کنیم و ان‌شاالله روز به روز نیز بهتر می‌شویم.

*حس یک بانوی ورزشکار زمانی که پرچم کشورمان در میادین بین‌المللی به اهتزاز در می‌آید ؟

حسی که واقعا لذت بخش است و تمام خستگی یک ورزشکار در آن لحظه رفع می‌شود.

* چند ساعت در روز تمرین می‌کنید و به غیر از ورزش چه کارهای دیگری انجام می‌دهید ؟

ما حداقل دو تا سه ساعت در روز البته غیر از اردو تمرین می‌کنیم و در اردوها روزی پنج ساعت،  غیر از این، من دانشجو و متاهل هستم، یعنی هم درس می‌خوانم هم کارهای خانه و آشپزی.

*در جایی خواندن “مهسا پوررحمت ستاره شمشیربازی زنان آسیا” نظرتان راجع به این جمله چیست؟

واقعأ برای من یک حس خوبی است وقتی که مرا این گونه خطاب می‌کنند و این به این خاطر است که اولین مدال تاریخی را کسب کردم ولی دوست دارم این مدال‌ها و پیروزی‌ها برای کل خانواده شمشیربازی و هم تیمی‌هایم و خودم نیز اتفاق بیافتد.

*چه تفاوتی بین ستاره شدن و ستاره ماندن وجود دارد؟

ستاره شدن سخت است ولی ستاره ماندن به مراتب از آن سخت‌تر است.

* مربی خارجی هم دارید ؟ سطح مربیان ایرانی را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

نه ما مربی خارجی نداریم ولی اگر مربی خارجی داشته باشیم عالی است، سطح مربیان ایرانی هم خوب است.

* یک خاطره خوب ورزشی

خاطره خوب کسب  اولین مدال انفرادی آسیایی بود و خاطره تلخ از دست دادن المپیک.

* وقتی باحجاب وارد میادین ورزشی می‌شوید دیدگاه بقیه ورزشکاران نسب به حجاب و پوشش شما چیست ؟

برای ورزشکاران کشورهای دیگر تعجب‌آور است که چگونه یک ورزشکار با حجاب به خصوص در رشته ما زیر ماسک می‌تواند مسابقه دهد ولی حجاب محدودیت نیست و ما به آنها نشان می‌دهیم که با همین حجاب می‌توانیم بهترین نتیجه‌ها را هم کسب کنیم.

* یک جمله به پاس قدردانی از تمام کسانی که راه موفقیت شما را هموار کردند و یک پند جوان پسند.

من در کمال ادب و احترام، خالصانه‌ترین تشکر و قدرانی خود را به خانواده‌ام و مخصوصا به  مادرم تقدیم می‌کنم که مرا همراهی و کمک کردند دارم و سپس از همسرم که او نیز شمشیر باز و از قهرمانان آسیاست تشکر می‌کنم.

جوانان در هر جایگاهی که هستند در هر خانواده در هر موقعیت، در هر زمینه‌ای که دوست دارند اگر هدف داشته باشند بی‌شک به خواسته‌هایشان می‌رسند به خصوص اگر آن جوان ایرانی باهوش باشد.