محمد صادق پورمهدی در جلسه ستاد بحران استان با بیان اینکه بارش شدید باران و تگرگ و سیلی که پس از آن رخ داد، پدیده ای نادر بود، اظهار کرد: انتظار داشتیم تا احتمال وقوع این پدیده به صورت شفاف و روشنگرانه از سوی سازمان هواشناسی به دستگاه ها ابلاغ شده و به عموم جامعه […]

محمد صادق پورمهدی در جلسه ستاد بحران استان با بیان اینکه بارش شدید باران و تگرگ و سیلی که پس از آن رخ داد، پدیده ای نادر بود، اظهار کرد: انتظار داشتیم تا احتمال وقوع این پدیده به صورت شفاف و روشنگرانه از سوی سازمان هواشناسی به دستگاه ها ابلاغ شده و به عموم جامعه نیز اطلاع رسانی شود در حالی که در اتفاق اخیر تنها به چند اطلاعیه بسنده شد.

وی افزود: پدیده اخیر از بی نظمی‌های اقلیمی حاصل شده بود که قطعا تبعات دیگری را نیز در بخش های مختلف در پی خواهد داشت حادثه اخیر باعث خسارات بسیاری در زیر ساخت‌های کشاورزی شد؛ بنابراین از سازمان هواشناسی می‌خواهیم که احتمال وقوع این پدیده را به خوبی پیش بینی و آن را به دهیاران و بخشداران استانی گزارش دهد .

وی بروز پدیده تگرگ شدید در استان را اخطار دانست و تاکید کرد: احتمال اینکه پدیده های این چنینی در آینده نیز رخ دهد وجود دارد پس لازم است که در پیش بینی این وقایع از سیستم‌های سنتی فاصله گرفته و به شیوه مدرن روی بیاوریم.

پورمهدی با اشاره به اینکه مدیریت بحران در شهر برعهده شهردار می باشد، گفت: هنگام وقوع بحران تمامی دستگاه‌های شهری باید در کنار شهرداری تلاش کنند تا بحران پیش آمده به خوبی مدیریت شود. اگر به موقع بحران را مدیریت نکنیم، بحران ما را مدیریت خواهد کرد.

وی با بیان اینکه اذربایجان‌شرقی، استانی حادثه خیز به شمار می‌رود، گفت: بحران‌ها باید بلافاصله در لحظات ابتدایی مدیریت شوند تا شاهد خسارات جبران ناپذیر نباشیم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره بر لزوم پیشگیری قبل از وقوع بحران اظهار کرد: گفته می شود خاکبرداری‌های غیرمجازاصولی در منطقه خاصی از شهر موجب سرازیر شدن گل و لای به داخل شهر شده بود که در این خصوص اعلام می‌کنیم هر کسی این خاکبرداری غیرمجاز را انجام داده است، باید پس از برآورد خسارات وارد شده تمام و کمال آن را بپردازد؛ چرا که قرار نیست تاوان اشتباه افراد را شهر و مردم شهر بدهند.

وی خطاب به شهرداری گفت: شهرداری باید برای زیرگذرها چاره‌ای بیندیشد تا در مواقع بروز سیل و حتی بارش معمولی باران آب گرفتگی رخ ندهد. تدابیری اندیشیده شود تا در مواقع بارش های معمولی و هم چنین سیلاب‌های ایجاد شده عبور و مرور در شهر مختل نشود.

وی در پایان با اشاره بر اهمیت فرهنگ‌سازی و آموزش مردم برای مواجهه با بحران خاطرنشان کرد: باید به مردم آموزش داده شود که در مواقع بحران به کمک نیروهای شهرداری و ستاد بحران بشتابند.