تغییر اقلیمی علت اصلی بارش‌های سیل آسای اخیر در استان است
تغییر اقلیمی علت اصلی بارش‌های سیل آسای اخیر در استان است

فرخ مطلبی‌فر در جلسه ستاد بحران استان با بیان اینکه بارش‌های اخیر سیل آسا در نیمه دوم خرداد ماه سال جاری باعث بروز شایعاتی شد، اظهار کرد: در این شایعات ایجاد شده علت اصلی بارش های سیل آسای اخیر پدیده النینو عنوان شده بود اما باید گفت که این بارش ها هیچ ارتباطی به پدیده […]

imagesفرخ مطلبی‌فر در جلسه ستاد بحران استان با بیان اینکه بارش‌های اخیر سیل آسا در نیمه دوم خرداد ماه سال جاری باعث بروز شایعاتی شد، اظهار کرد: در این شایعات ایجاد شده علت اصلی بارش های سیل آسای اخیر پدیده النینو عنوان شده بود اما باید گفت که این بارش ها هیچ ارتباطی به پدیده النینو ندارد.

وی افزود: تغییر اقلیمی علت اصلی بارش های اخیر بود که به دلیل ورود پدیده cut-off یا همان سامانه مدیترانه‌ای به کشور ایجاد شده است.

وی با اشاره به میزان بارندگی در شهرستان‌های استان تاکید کرد: در بارش‌های سیل آسای اخیر بیش ترین میزان بارندگی در شهرستان شبستر با ۹۶ میلی متر و کمترین آن در شهرستان میانه با ۱٫۴ میلی متر گزارش شده است. در شهر تبریز نیز شاهد ۳۴ میلی متر بارندگی بودیم.

مطلبی‌فر تاکید کرد: بارش های سیل آسای اخیر را با ارسال اطلاعیه به دستگاه دولتی پیش بینی کرده بودیم.

مدیر کل هواشناسی آذربایجان‌شرقی با بیان اینکه در سال زراعی جاری ۳۰۳ میلی متر بارش داشته ایم، اظهار کرد: این میزان نسبت به دوره کوتاه مدت سه درصد کاهش و نسبت به دوره بلندمدت ۱۵ درصد افزایش یافته است.

وی صحت اطلاعات هواشناسی را در گرو تجهیز سیستم های پیش بینی دانست و گفت: پیش بینی های ما در حد بزرگ مقیاس است که در صورت تجهیز سیستم‌ها می‌توانیم این را به ریز مقیاس تبدیل کرده و مدل پیش بینی جدیدی را در کل استان به کار بندیم.