صادرات بدون حل مسائل بانکی قطعا امکان‌پذیر نیست/ احیای صنعت چرم و کفش
صادرات بدون حل مسائل بانکی قطعا امکان‌پذیر نیست/ احیای صنعت چرم و کفش

اسماعیل جبارزاده در جلسه کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید استان که در شهرک صنعتی چرمشهر تبریز برگزار شد، با اشاره به اهمیت صنعت چرم، اظهار داشت: صنعت چرم از جمله صنایعی است که متاسفانه در زمان وفور درآمدهای نفتی که مسوولان وقت خود را بی‌نیاز از درآمد صنایع مختلف می‌دانستند به تعطیلی کشیده شد […]

اسماعیل جبارزاده در جلسه کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید استان که در شهرک صنعتی چرمشهر تبریز برگزار شد، با اشاره به اهمیت صنعت چرم، اظهار داشت: صنعت چرم از جمله صنایعی است که متاسفانه در زمان وفور درآمدهای نفتی که مسوولان وقت خود را بی‌نیاز از درآمد صنایع مختلف می‌دانستند به تعطیلی کشیده شد و بخش عمده این درآمدها صرف واردات کالاهای ساخته شده گردید.

وی افزود: افزایش قیمت نفت در دولت گذشته به جای این که فرصت باشد تبدیل به تهدید شد و عملا بسیاری از واحدهای تولیدی و صنعتی یا تعطیل شدند و یا با کمترین ظرفیت فعالیت می‌کنند.

جبارزاده با بیان اینکه دولت تدبیر و امید به دنبال احیای بخش تولید و صنعت است، گفت: احیای واحدهای تولیدی برخلاف تعطیل شدن آنها یک پروسه زمان‌بر است و به یک انرژی مضاعف نیاز دارد.

استاندار آذربایجان‌شرقی با اشاره به غیرفعال بودن ۵۰ درصد از واحدهای مستقر در شهرک صنعتی چرمشهر تبریز، گفت: به هر حال ما وارث وضعیتی هستیم که باید آن را مدیریت کنیم و دولت نیز به وعده‌ای که به مردم داده پای‌بند است.

وی با بیان اینکه مشکلات بخش تولید جز با حل مساله هسته‌ای قابل حل نبود، افزود: متاسفانه مخالفان دولت به بهانه‌های مختلف وانمود می‌کنند که برجام شکست خورده است، در حالی که ما از برجام، فتح قله‌های اقتصادی را دنبال نمی‌کردیم بلکه به دنبال اثبات صلح‌آمیز بودن صنعت هسته‌ای کشورمان و رفع تحریم‌ها بودیم و خوشبختانه از زمان توافق هسته‌ای تحریم جدیدی وضع نشده و تنها تحریم‌های غیرهسته‌ای باقی مانده است.

جبارزاده اضافه کرد: قطعا بدون تحقق برجام هیچ واحد تولیدی نمی‌تواند به صادرات فکر کند، چرا که صادرات بدون حل مسایل بانکی و نقل و انتقال پول امکان‌پذیر نیست.

وی با بیان اینکه دولت بر عهد خود مبنی بر پیگیری رفع تحریم‌ها که تاثیرگذارترین نقش را در بخش تولید و صنعت دارد پای‌بند است، افزود: دولت مصمم است بحث تثبیت وضعیت اقتصادی را سرلوحه کار خود قرار دهد تا تولیدکنندگان بتوانند با اطمینان خاطر بیشتری فعالیت کنند.

استاندار آذربایجان‌شرقی با بیان اینکه تکلیف ما در سال جاری، راه‌اندازی واحدهای تولیدی کوچک و متوسط با اولویت واحدهای مستقر در شهرک‌های صنعتی است، افزود: بازدید از شهرک‌های صنعتی استان نیز در این راستا صورت می‌گیرد و امیدواریم با حل مشکلات این واحدها شاهد رونق اقتصادی در استان باشیم.

وی با تاکید بر اینکه همه مدیران اجرایی و بخش غیردولتی استان باید نگاه ویژه‌ای به صنعت چرم داشته باشند، افزود: این صنعت یکی از صنایع دیرینه و یکی از توانمندی‌های برجسته آذربایجان‌شرقی است و در سند تدبیر توسعه استان هم احیای این صنعت مورد توجه قرار گرفته است.

جبارزاده با اشاره به اینکه برگشت سرمایه در صنعت چرم زمان‌بر است و طبیعتا واحدهای چرم‌سازی به نقدینگی بیشتری نیاز دارند، از سیستم بانکی استان خواست در تامین نقدینگی و سرمایه در گردش در کنار واحدهای فعال در صنعت چرم باشند و با دید مثبت و حمایتی به این واحدها نگاه کنند.

وی با اشاره به کاهش آلایندگی واحدهای مستقر در شهرک صنعتی چرمشهر از ۱۰ هزار واحد به ۴۰۰ واحد در دو سال گذشته، از مدیران و صاحبان صنایع این شهرک قدردانی کرد و گفت: رساندن این رقم به حد مجاز که زیر ۲۰۰ واحد است همت و اراده بیشتری می‌طلبد.

جبارزاده افزود: در این راستا دو اقدام باید صورت گیرد، نخست اجرای طرح کاهش میزان آلایندگی توسط دانشگاه تبریز و با همکاری صنایع مستقر در شهرک و اقدام دیگر نوسازی و بازسازی تصفیه‌خانه‌های فاضلاب شهرک با کمک صاحبان صنایع خواهد بود.

وی افزود: در مقابل این اقدامات، سازمان محیط زیست نیز پروانه بهره‌برداری صنایع مستقر در این شهرک را تا پایان سال جاری تمدید خواهد کرد.

جبارزاده در عین حال بر جلوگیری از فعالیت واحدهای غیرمجاز در شهرک چرمشهر تاکید کرد.

استاندار آذربایجان‌شرقی همچنین خواستار ایجاد رشته‌های مربوط به صنعت چرم و کفش در مراکز فنی و حرفه‌ای استان، دانشگاه جامع علمی کاربردی و دانشگاه هنر اسلامی تبریز شد و بر پیگیری امور اجرایی آن توسط دستگاه‌های مسوول تاکید کرد.

وی اظهار داشت: واحدهایی که به دنبال نوسازی تکنولوژی تولید باشند از تسهیلات ارزی صندوق توسعه ملی بهره‌مند می‌شوند و ما در این زمینه به این واحدها کمک می‌کنیم.

جبارزاده همچنین با اشاره به اهمیت ایجاد واحدهای بزرگ اقتصادی در افزایش بهره‌وری، صادرات و توان رقابت، خواستار ایجاد هولدینگ‌های صنعت چرم و کفش در استان شد و گفت: این هولدینگ‌ها می‌توانند در استفاده حداکثری از ظرفیت صنعت چرم استان و همچنین برندسازی این صنعت نقش مهمی داشته باشند.

وی بر ایجاد صندوق توسعه صنعت چرم و همچنین راه‌اندازی ستاد احیای صنعت چرم استان نیز تاکید و پشتیبانی مدیریت اجرایی استان را در این زمینه اعلام کرد.