برخی مسئولین سابق خودشان و آقازاده‌هایشان اشرافی‌گیری راه انداختند
برخی مسئولین سابق خودشان و آقازاده‌هایشان اشرافی‌گیری راه انداختند

رئیس قوه قضائیه گفت: دولت و مجلس همواره می‌گویند که از قوه قضائیه حمایت می‌کنند اما عملاً هیچ حمایتی واقع نشده است.  آیت‌الله صادق آملی لاریجانی رئیس دستگاه قضا امروز در همایش سراسری قوه قضائیه که با حضور روسای قوا در سالن اجلاس سران برگزار شد، با اشاره به حجم گسترده خدمات دستگاه قضایی اظهار […]

download (3)رئیس قوه قضائیه گفت: دولت و مجلس همواره می‌گویند که از قوه قضائیه حمایت می‌کنند اما عملاً هیچ حمایتی واقع نشده است.

 آیت‌الله صادق آملی لاریجانی رئیس دستگاه قضا امروز در همایش سراسری قوه قضائیه که با حضور روسای قوا در سالن اجلاس سران برگزار شد، با اشاره به حجم گسترده خدمات دستگاه قضایی اظهار داشت: کثرت این خدمات گاهی باعث می‌شود حجم آنها دیده نشود که از تمام مسؤولان و قضاتی که در کشور زحمت می‌کشند تشکر می‌کنم.

وی با بیان اینکه ۱۵ میلیون پرونده در دستگاه قضایی رسیدگی می‌شود خاطرنشان کرد: ۱۱ میلیون پرونده در محاکم قضایی و بیش از ۳ میلیون پرونده در شوراهای حل اختلاف رسیدگی می‌شود.

آملی لاریجانی افزود: سازمان ثبت اسناد و املاک،‌سازمان بازرسی، سازمان پزشکی قانونی، سازمان قضایی نیروهای مسلح و سازمان زندان‌ها خدمات حجیم و متنوعی ارائه می‌کنند که اینها علاوه بر آن چیزی است که در مرکز فناوری اطلاعات و حفاظت اطلاعات قوه قضائیه وجود دارد.

رئیس قوه قضائیه افزود: گاهی به زحمات این دوستان بی‌توجهی می‌شود اما باید این زحمات را قدر بدانیم زیرا در بخش امنیت کشور قوه قضائیه نقش بسزایی دارد و اینکه در کشور امنیت خوبی داریم، نقش پررنگ و باارزش آن مربوط به قوه قضائیه است.

آملی لاریجانی تصریح کرد: در مبارزه با  اشرار، موضوع مواد مخدر و سارقان که خصوصا سارقان مسلح و متجاوز به نوامیس مردم در نهایت قضات هستند که در میدان حضور دارند و باید این مطالب را قدر بدانیم.

وی با اشاره به اینکه در برخورد با مفسدان اقتصادی قوه قضائیه کارنامه درخشانی داشته است گفت: قوه قضائیه در حل مشکلات بانکی تدبیر داشت و باعث شد که مشکلات هزاران پرونده به راحتی مرتفع شود.

رئیس قوه قضائیه با اشاره به مشکلاتی که برای موسسه ثامن و میزان مشهد به وجود آمد و قوه قضائیه ورودی با  تدبیر به این موضوعات داشت اظهار کرد: بنا نبود درخصوص این پرونده‌ها یک مشکل اجتماعی توسط قوه قضائیه ایجاد شود و این اتفاق رخ نداد.

آملی لاریجانی افزود: نقش قوه قضائیه یکسویه نیست، طرف دیگر توجه به سرمایه‌گذاران است که قوه قضائیه باید چتر حمایتی را برای آنها داشته باشد تا بتوانند فعالیت اقتصادی داشته و نقش آن نیز در اشتغال دیده شود.

رئیس قوه قضائیه با بیان اینکه در رسیدگی به پرونده‌ها جلوی مانع‌تراشی‌ها گرفته شده است گفت: تاکید داریم قوه قضائیه و سایر قوا به مجموعه خدمات عظیم این قوه توجه کنند و خودمان را به تغافل نزنیم تا این کارها کم جلوه نباشد.

وی با اشاره به ارزیابی کار قوه قضائیه عنوان کرد: اعتراف داریم در دستگاه قضایی کاستی‌هایی وجود دارد که برخی قصور و برخی تقصیراتی است که قوه قضائیه با آنهایی که تعمد دارد برخورد می‌کند.

آملی لاریجانی با اشاره به اینکه نقادی نسبت به دستگاه قضایی اشکال ندارد بلکه باعث سازندگی می‌شوند خاطرنشان کرد: این نقادی می‌تواند از ناحیه خود قضات و هم از نگاه‌های بیرونی مانند حقوق‌دانان‌ها، استادان دانشگاه و دیگران باشد که از آنها استقبال می‌کنیم.

آیت الله آملی لاریجانی در ادامه سخنان خود در همایش سراسری قوه قضائیه با بیان اینکه برخلاف برخی ادعاها، ما از نقد سازنده ناراحت نمی‌شویم، گفت: اما آلودن نقدها به چیزهای دیگر، بحث جداگانه‌ای است.

وی افزود: نکته دیگری که باید مورد توجه قرار گیرد، بحث کمبود بودجه و نیروی انسانی در دستگاه قضایی است و یکی از مهمترین علل اطاله دادرسی، کمبود نیروی انسانی است.

آملی لاریجانی با بیان اینکه وقتی در یک شعبه ۱۵۰ تا ۲۰۰ پرونده در ماه رسیدگی می‌شود، چگونه باید انتظار سرعت در رسیدگی را داشته باشیم، گفت:‌ می‌گویند که از قوه قضائیه حمایت می‌شود، امروز دو رئیس قوه گفتند که وجداناً و عقلا موظف هستند از قوه قضائیه حمایت کنند، اما عملاً این حمایت‌ها صورت نگرفته است و یا کم بوده است.

وی با اشاره به اینکه من نمی‌خواهم گلایه کنم که تعمدی در کار است، گفت: در برخی از بازدیدها و ملاقات‌های حضوری که مسئولین قوه قضائیه در بازدید اخیر تهران داشتند، گفتند که هر یک ربع یک وقت برای طلاق می‌دهند، برای اینکه طلاق توافقی را کم کنید، آیا می‌شود در عرض یک ربع مشاوره و کمک به خانواده‌ها بدهید؟‌ و آیا واقعاً می‌شود واقعاً در عرض یک ربع این آمار را کم کرد؟

رئیس قوه قضائیه گفت: ما با یک مسئولیت رسمی در خصوص نیروی انسانی و بودجه مواجهیم، من می‌خواهم از بعضی ارزیابی‌ها گلایه کنم. در ایام قوه قضائیه و شب قدر به جای تشکر از دستگاه قضا، افرادی با استدلال‌های سخیف علیه قوه قضائیه صحبت می‌کنند، در عین حال که ما باید از نقد سازنده استقبال کنیم، اما قرار نیست هر کسی از راه می‌رسد و با هر ذهنیتی هر حرفی می‌زند بپذیریم. مثلاً فردی می‌گوید چرا برخی پرونده‌ها ۱۰ تا ۱۲ سال طول می‌کشد، من از این آقا می‌پرسم وقتی پرونده قتلی هست که قاتل هم فراری است چگونه می‌توان آن را مختومه کرد.

آملی لاریجانی تصریح کرد: یک آقایی استدلال کرده که در دفتر کارش بوده و فردی آمده و گفته من توقعی ندارم اما از قوه قضائیه بخواهید عادلانه رسیدگی کند. به من می‌گویند چرا باید تن مردم بلرزد؟ من برای اینگونه ارزیابی‌های بی‌حساب و کتاب متأسفم.

وی تأکید کرد: کسانی که از مواهب انقلاب به اندازه کافی بهره‌مند شده‌اند، امروز نقش اپوزیسیون را پیدا کرده‌اند و تمام نقش و پیشرفت‌های انقلاب را نادیده می‌گیرند.

وی با بیان اینکه ساختار سیاسی جامعه اسلامی ایران یک الگو است، گفت: سخت‌ترین تحریم‌ها علیه ما صورت گرفت و در هشت سال جنگ بهترین نیروهای خود را از دست دادیم و سرمایه کلان کشور ما به غارت رفت. با این وضعیت جمهوری اسلامی ایران رو به پیشرفت بود.

رئیس قوه قضائیه تأکید کرد: عده‌ای که خودشان در این کشور مسئول بودند حالا نقش عوض کرده‌اند.

رئیس دستگاه قضا گفت: برخی از اینها خودشان اشرافی‌گری راه انداختند، به خودشان، آقازاده‌هایشان و افرادی که با آنها در ارتباطند نگاه کنند می‌بینند که اینگونه بوده است.

وی در ادامه با بیان اینکه میزان افرادی که از قوه قضائیه منفصل شده‌اند در سال گذشته ۵۰ نفر بوده است، گفت:‌ دستگاه قضایی بنای سازش با تخلف ندارد و با این کمبود، در استخدام کارمند معمولی هم دستمان بسته است.

آملی لاریجان ادامه داد: بارها به رئیس‌جمهور و رئیس مجلس گفته‌ام که به موضوع کمبودها در دستگاه قضایی توجه کنند چرا که اگر قوه قضائیه مقتدر باشد به نفع همه است.

وی گفت: متأسفانه گاهی می‌بینیم مجلس هم همکاری نمی‌کند برای مثال اخیراً برای افزایش بودجه قوه قضائیه، راه نشان دادیم اما مخالفت کردند.

فارس