حضرتی هم آمد/ آسفالت‌ریزی زیر باران خیانت به مردم است
حضرتی هم آمد/ آسفالت‌ریزی زیر باران خیانت به مردم است

جلسه این هفته شورای شهر تبریز امروز (یکشنبه) در حالی برگزار شد که علاء الدین نورمحمدزاده عضو جدید و علی البدل شورا که هفته گذشته معرفی شده بود، استعفا داده و در این جلسه حضور نداشت، همچنین حضور اکرم حضرتی دومین عضو آزاد شده شورا در صحن علنی شورا از اتفاقات جالب این جلسه بود. […]

جلسه این هفته شورای شهر تبریز امروز (یکشنبه) در حالی برگزار شد که علاء الدین نورمحمدزاده عضو جدید و علی البدل شورا که هفته گذشته معرفی شده بود، استعفا داده و در این جلسه حضور نداشت، همچنین حضور اکرم حضرتی دومین عضو آزاد شده شورا در صحن علنی شورا از اتفاقات جالب این جلسه بود.

شهرام  دبیری، رئیس شورا در ابتدای جلسه گفت: شهرداری و شورا در راستای مبارزه با مواد مخدر گام‌های خوبی برداشتند و امیدوارم عملکردمان بهتر شود تا این بلای خانمان سوز ریشه کن شود.

وی خطاب به اکرم حضرتی نیز اظهار کرد: امیدوارم مشکلتان به طور کامل رفع شده باشد.

سیل و زلزله با زندگی تبریزی‌ها عجین شده است

در ادامه جلسه ایرج شهین باهر، یکی از اعضای شورای شهر تبریز در سخنرانی پیش از دستور با اشاره به سیل اخیر تبریز، عنوان کرد: بارش‌های سیل آسای اخیر در طول ۵۰ سال گذشته بی نظیر بود و به دلیل مناسب نبودن زیرساخت‌های تبریز، شاهد جاری شدن سیل و ایجاد مشکلات زیاد برای مردم شدیم.

وی با عنوان اینکه سیل و زلزله با زندگی تبریزی‌ها عجین شده است، بیان کرد: شورای شهر باید استارت اقدامات پدافند غیرعامل را بزند و همچنین با ارائه برنامه و تخصیص بودجه لازم، اجرای برنامه‌های پدافند غیر عامل را از دستگاه‌های مرتبط پیگیری کند.

 وی ادامه داد: در مناطق حاشیه‌ای تبریز که ساخت و ساز غیر مجاز بیداد می‌کند، سیل خسارات بیشتری وارد کرده و اگر حوادث غیر مترقبه دیگر همچون زلزله رخ دهد، فاجعه می‌شود.

 شهین باهر با اشاره به اینکه در دفع آب‌های سطحی با مشکل مواجه هستیم، گفت: در احداث برخی زیرگذرها کانال‌های دفع آب پیش بینی نشده است و این موضوع باعث مسدود شدن زیرگذرها در زمان بارندگی می‌شود همچنین مسیر انتقال آب کانال‌ها نامناسب است و یا نیاز به پاکسازی دارد.

وی خاطرنشان کرد: در احداث زیرگذرهای جدید، اصول فنی رعایت شده است و آب گرفتگی در این زیرگذرها رخ نداد.

شهین باهر در پایان گفت: باید خدا را شاکر باشیم که این سیل در بستر تبریز اتفاق افتاد؛ چرا که اگر در اطراف تبریز بود، فاجعه رخ می‌داد.

دستگیری ام امتحان الهی بود

اکرم حضرتی یکی از اعضای شورا با اشاره به بازداشت شدنش در طی ماه های اخیر، گفت: سوء تفاهمی برای من پیش آمده که به همین خاطر نتوانستم مدتی در صحن شورا حضور پیدا کنم، از بررسی‌های عادلانه و عالمانه دستگاه قضائی قدردانی می‌کنم و امیدوارم این مشکلات ختم به خیر شود.

وی افزود: از اعضای شورا که در این مدت پیگیر مشکل من بودند و به خانواده‌ام دلجویی دادند، تشکر می‌کنم و امیدوارم در کارهای خیر این لطف دوستان را جبران کنم.

حضرتی تاکید کرد: بازداشتم به نوعی امتحان الهی بود و قطعا در آن حکمتی وجود داشت.

وی همچنین از دادستانی تبریز و معاونش به دلیل پیگیری مشکلاتش قدردانی کرد.

حضرتی گفت: امیدوارم رفع اتهام شوم و به مردم اعلام کنم که هیچگاه به رای شما خیانت نکردم.

آسفالت‌ریزی در هوای بارانی یعنی خیانت در حق مردم

در ادامه فریدون بابایی اقدم، یکی از اعضای شورای شهر تبریز گفت: روز چهارشنبه هفته گذشته علی رغم بارش باران در خیابان چایکنار عملیات آسفالت‌ریزی انجام می‌شد و بعد از پیگیری‌های فراوانم به بنده اعلام کردند که چون آسفالت از کارخانه خارج شده، ناچارا عملیات آسفالت ریزی را در هوای بارانی انجام می‌دهیم.

وی افزود: آسفالت ریزی در هوای بارانی یعنی خیانت در حق مردم و مطمئنا این آسفات تا یکی دو هفته آتی نشست می‌کند.

وی با اشاره به برگزاری سمینار آسفالت در تبریز، ادامه داد: آسفالت ریزی روی آب روش نوینی است که باید با برگزاری سمینارهایی این علم را به کشورهای دیگر منتقل کنیم.

کانال‌های احداثی شهرداری در اتوبان پاسداران مانع از وقوع فاجعه بزرگ شد

جعفر مدبر، یکی دیگر از اعضای شورا در این جلسه گفت: کانال‌هایی که شهرداری هنگام ترمیم اتوبان پاسداران احداث کرده است، مانع از وقوع فاجعه بزرگ شد.

وی با اشاره به دستگیری‌های اعضای شور‌ای شورای شهر تبریز هم اظهار کرد: مسئولان مشخص کنند که دستگیری ها سوء تفاهم بود و یا تخلفی انجام گرفته است، دید مردم نسبت به شهرداری و شورا مناسب نیست.

علی شیاری، یکی دیگر از اعضای شورا نیز در این جلسه گفت: روالی در شهر و استان شروع شده که مشکلات را به گردن دولت، شهرداری و یا شورای شهر قبلی می‌اندازیم، شهرداران و شورای شهر قبلی خیانت کردند پس چرا ما در راستای رفع این خیانت اقدام نمی‌کنیم؟ چه زمانی برای اصلاح زیرساخت‌ها، بودجه در نظر می‌گیریم.

وی همچنین از عملی نشدن دستورات شهردار توسط زیر مجموعه شهرداری انتقاد کرد

شیاری با اشاره به نامه‌ای که به شهردار تبریز ارسال کرده است، اظهار کرد: بنده نمی‌توانم برای دریافت پاسخ نامه‌ام ۱۱ ماه صبر کنم.

ایران آهور نیز در تذکری خواستار اتمام آسفالت‌ریزی حد فاصل آبرسان تا فلکه دانشگاه، ارایه تفریغ بودجه سال ۹۴، گزارش اسکان پایا بافت فرسوده و همچنین آماده باش نیروهای فنی شهرداری در زمان سیل شد.

داود امیرحقیان هم در این جلسه گفت: شهرداری تنها در چارچوب بودجه پروژه‌های عمرانی را پیش ببرد.

وی همچنین خواستار ساماندهی مزار شهداء در تمامی آرامستان‌های تبریز شد و گفت: شهرداری تنها به ساماندهی گلزار شهدای وادی رحمت اکتفا نکند.

وی با اشاره به اشتباه مشاور پروژه زیرگذر گلپارک که باعث هدر رفتن منابع مالی شهرداری شد، اظهار کرد: آقای شهردار اعلام کنند که با این مشاور چه برخوردی انجام دادند.

رسول درسخوان، یکی از اعضای شورای شهر تبریز با اشاره به گرم شدن کره زمین، گفت: این موضوع باعث تغییر در آب و هوای دنیا شده است و این موضوع در تبریز نیز احساس می‌شود، از این رو ضروری است در دفع آب‌های سطحی تجدید نظر شود.

در ادامه جلسه با رأی گیری بین اعضاء، مقرر شد محمد باقر لطفی عضو جدید شورا در تمامی کمیسیون‌هایی که حبیب شیری آذر، عضو دستگیر شده شرکت می‌کرد، حضور یابد.

همچنین با رأی مخالف اعضا، انتخاب سخنگوی جدید شورا به هفته‌های بعدی موکول شد.

لایحه‌ای نیز مطرح شد که بر اساس آن در سه ماهه دوم سال نیز همچون سه ماهه اول کسانی که عوارض صدور پروانه ساختمانی را به صورت نقد پرداخت می‌کنند، شامل ۲۵ درصد تخفیف شوند. این لایحه با اکثریت آراء تصویب شد.

همچنین طرح دو فوریتی در خصوص عوارض ناشی از تغییر کاربری مسکونی به تجاری در چارچوب طرح تفصیلی مطرح شد که دو فوریت آن تصویب نشد.

گفتنی است؛ طی ماه های اخیر چهار نفر از اعضای شورا دستگیر شده بودند که دو نفر از آن‌ها آزاد شده‌اند.