توافق بوئینگ نشان می‌دهد تجارت با ایران ممکن است
توافق بوئینگ نشان می‌دهد تجارت با ایران ممکن است

وی در مصاحبه ای، روز پنجشنبه در اظهاراتی که به هراس شرکت‌های اروپایی از تجارت با ایران به دلیل  تحریم‌های واشنگتن اشاره داشته گفت: «توافق بوئینگ نشان می دهد که  علی رغم وجود نگرانی درباره تحریم های پابرجا مانده آمریکا، تجارت با ایران ممکن است.» او در این گفت‌وگو با «رادیو آزاد اروپا» اضافه کرد: […]

وی در مصاحبه ای، روز پنجشنبه در اظهاراتی که به هراس شرکت‌های اروپایی از تجارت با ایران به دلیل  تحریم‌های واشنگتن اشاره داشته گفت: «توافق بوئینگ نشان می دهد که  علی رغم وجود نگرانی درباره تحریم های پابرجا مانده آمریکا، تجارت با ایران ممکن است.»

او در این گفت‌وگو با «رادیو آزاد اروپا» اضافه کرد: «ما می‌دانیم که تحریم‌های ما پیچیده است و من فکر می‌کنم که بسیاری از شرکت‌ها و بنگاه‌های تجاری در این باره نگران هستند. اما همین‌طور که این توافق (بوئینگ) نشان می‌دهد، تجارت حتی می‌تواند با یک شرکت آمریکایی اتفاق بیفتد.»

شرکت‌های ایران‌ایر و بوئینگ توافقی به ارزش ۲۵ میلیون دلار امضا کرده‌اند. بوئینگ گفته که تمامی این قراردادهای منوط به تأیید دولت آمریکا خواهد بود.

«ساو» در بخش دیگری از اظهاراتش با یادآوری اینکه ایران و آمریکا از سال ۱۹۷۹ با یکدیگر رابطه نداشته‌اند گفت: «اما همان‌طور که می‌دانید لازم نیست دشمن‌ها همیشه دشمن بمانند. ما این را می‌دانیم که شاید همه در ایران با این موضوع موافق نباشند.»

ایران و گروه ۱+۵ به توافقی دست یافتند که قرار است تحریم‌ها علیه ایران را در ازای ایجاد برخی محدودیت‌ها در برنامه هسته‌ای این کشور رفع کند. ایران به اذعان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به تمامی تعهداتش تحت این توافق پایبند مانده است.

دولت آمریکا به موجب توافق هسته‌ای با ایران متعهد به جلوگیری از انجام اقداماتی است که تجارت مشروع با تهران را سد می‌کند.

علی‌رغم این، شرکت‌ها و بانک‌های اروپایی در ماه‌های گذشته بارها از عدم همکاری آمریکا برای روشن کردن ابهامات در قوانین تحریم‌های برجامانده این کشور علیه ایران شکایت کرده‌اند.