منتظر رمز گشایی رئیس مجلس و نواب آقای رئیس هستیم!
منتظر رمز گشایی رئیس مجلس و نواب آقای رئیس هستیم!

احمد علیرضابیگی آنگونه که در نامه سرگشاده فعالان اقتصادی آذربایجان‌شرقی تاکید شده بود از گذر فعالیت در سمت استاندار آذربایجان‌شرقی در شرایط سخت تحریم‌ها توانسته بود عملکرد چشم‌گیری از خود نشان دهد و بتواند سکان‌دار توانمندی در حوزه اقتصاد و صنعت این استان باشد. مدیریت اقتصادی بحران زلزله ارسباران در حالی که بودجه جاری آذربایجان‌شرقی […]

احمد علیرضابیگی آنگونه که در نامه سرگشاده فعالان اقتصادی آذربایجان‌شرقی تاکید شده بود از گذر فعالیت در سمت استاندار آذربایجان‌شرقی در شرایط سخت تحریم‌ها توانسته بود عملکرد چشم‌گیری از خود نشان دهد و بتواند سکان‌دار توانمندی در حوزه اقتصاد و صنعت این استان باشد. مدیریت اقتصادی بحران زلزله ارسباران در حالی که بودجه جاری آذربایجان‌شرقی محقق نشده بود از دیگر دستاوردهای مدیریت اجرایی علیرضابیگی بود که سخت مورد توجه فعالان اقتصادی قرار گرفته بود. و همه اینها حکایت از آن داشت که درخواست و انتظار مردم حوزه انتخابیه در خصوص عضویت نماینده آنها در کمیسیون اقتصادی معقول و پسندیده است.

بر خلاف تصور، خروجی نشست روسای کمیسیون‌های پانزده‌گانه به  اتفاق نایب رئیس دوم مجلس، عدم موافقت با عضویت وی در این کمیسیون بود. تصمیمی که به استناد تبصره ۳ ماده ۴۱ مورد اعتراض علیرضابیگی قرار گرفت.

در حالی نماینده مردم تبریز،‌آذرشهر و اسکو از عضویت در اولویت نخست خود (کمیسیون اقتصادی) بازمانده بود که برخلاف آئین نامه داخلی مجلس نمایندگانی با اولویت دوم به عضویت این کمیسیون درآمدند! اتفاقی که صدای اعتراض نخبه‌گان اقتصادی را نیز بلند کرد و آنها با انتشار نامه‌سرگشاده‌ای معترض وقایع شدند. پس از چندی جمعی از دانشجویان دانشگاههای آذربایجان نیز به جمع معترضان این تصمیم پیوستند و در نامه‌ای خطاب به هیات رئیسه مجلس خواستار احقاق حق خود و همراهی آقای مسعود پزشکیان نایب رئیس اول مجلس (دیگر نماینده این حوزه) شدند.

متاسفانه در حالی که مسئول رسیدگی به اعتراض علیرضابیگی بنا به تشخیص رئیس مجلس، آقای پزشکیان بود،‌ ایشان نیز نتوانست گامی جهت حفظ حقوق این نماینده بردارد و عاقبت وی به عضویت کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور درآمدند.

حال که پروسه انتخاب اعضای کمیسیون‌های تخصصی مجلس به پایان رسیده است سئوالاتی بی‌پاسخ در اذهان نقش بسته است. تخصص، تجربه و سابقه حضور در کمیسیون‌ها در ادوار قبلی، معیارهای کیفی انتخاب اعضای کمیسیون‌هاست، بنابراین جای دارد بپرسیم: برخی از اعضای منتخب که تخصص غیر مرتبط دارند، فاقد تجربه‌ هستند و حتی سابقه عضویت قبلی نیز ندارند، چگونه به عضویت کمیسیون اقتصادی درآمدند؟ اعضای که بعضا در مسند هیات رئیسه کمیسیون نشسته‌اند و بجز تدریس دانشگاهی سابقه کاری مشخصی ندارند، چه ویژگی بارزی نسبت به این نماینده داشتند؟  علیرضابیگی در دل نوشته‌ای خطاب به مردم آذربایجان اشاره به قواعد نانوشته‌ای در انتخاب اعضای کمیسیون‌ها کرده‌اند، این قواعد نانوشته چیستند؟ و چندین و چند پرسش دیگر.

بنابراین منتظر رمز گشایی رئیس مجلس و نواب آقای رئیس می‌مانیم تا شاید در آینده حقی از نماینده‌ای و مردم حوزه‌ای تضییع نگردد.